 
                                            A kutatók 88 ezer ember adatait követték éveken keresztül, akiknek előtte egy csuklón hordható gyorsulásmérővel megállapították, hogy mikor szoktak lefeküdni és felkelni. Az adatok elemzésében igyekeztek kiszűrni minden olyan tényezőt, ami befolyásolhatta az alanyok egészségi állapotát, így részletes adatokat kértek tőlük az életstílusukra, a lakóhelyükre, az egészségi állapotukra, dohányzásra vonatkozóan, emellett a testtömegindexüket, vérnyomásukat, koleszterinszintjüket is figyelembe vették.
A 88 ezer résztvevőből 5,7 év elteltével 3172-nél alakult ki valamilyen szívbetegség, ami a teljes mintának a 3,6%. Az adatok súlyozása után a kutatók arra az eredményre jutottak, hogy a betegségek elkerülése szempontjából az optimális időpont a lefekvésre este 10 és 11 óra között van. Akik 11 és éjfél körül feküdtek le aludni, azoknál a szívbetegség kockázata 12%-kal nőtt meg, míg az éjfél után fekvőknél már 25%-kal volt nagyobb esély a szívbetegségek kialakulására. A kutatók azt is megállapították, hogy a túl korai fekvés sem egészséges, ugyanis azoknál, akik 10 előtt feküdtek le, szintén 24%kal gyakrabban alakult ki valamilyen szívbetegség, ugyanakkor ezt a trendet csak férfiaknál sikerült egyértelműen kimutatni.
"Az eredményeink arra utalnak, hogy az elalvás optimális időpontja a szervezet 24 órás ciklusának egy meghatározott pontjához köthető, az ettől való eltérés pedig káros hatással lehet az egészségre" - magyarázta Dr. David Plans, az exteri egyetem kutatója és a tanulmány egyik társszerzője. A kutató hozzátette, hogy az éjfél utáni időpont talán azért lehet különösen veszélyes, mert "ilyenkor csökken annak a valószínűsége, hogy meglátjuk a reggeli fényt, ami visszaállítja a biológiai óránkat".
A kutatók azt is megállapították, hogy a kései fekvés miatti szívbetegségek kialakulásának az esélye magasabb a nőknél, mint a férfiaknál, de egyelőre nem tudják, hogy ezt mi okozza. Plans szerint talán az állhat a háttérben, hogy a férfiak és a nők endokrin rendszere máshogy reagál a cirkadián ritmus megzavarására.
(New Atlas, Borítókép: Getty Images)
 
         Elektromos Macan
                    A klasszikus Porsche formanyelv előremutató átdolgozásával a teljesen elektromos Macan már első pillantásra szemlélteti saját lelkületét. Legyen szó városi használatról vagy ingázásról, a teljesen elektromos Macan elemében van mindenhol, különösen, ha az egyéniség is számít.
                    IRÁNY A KONFIGURÁTOR
                    Elektromos Macan
                    A klasszikus Porsche formanyelv előremutató átdolgozásával a teljesen elektromos Macan már első pillantásra szemlélteti saját lelkületét. Legyen szó városi használatról vagy ingázásról, a teljesen elektromos Macan elemében van mindenhol, különösen, ha az egyéniség is számít.
                    IRÁNY A KONFIGURÁTOR
                
                                
                     Taycan modellek
                    A Porsche első elektromos autója és az autózás új korszakának kezdete. Rendkívüli hatékonyság és családbarát méretek akár 761 lóerővel, akár 463 kilométeres hatótávval és számos világújdonsággal.
                    IRÁNY A KONFIGURÁTOR
                    Taycan modellek
                    A Porsche első elektromos autója és az autózás új korszakának kezdete. Rendkívüli hatékonyság és családbarát méretek akár 761 lóerővel, akár 463 kilométeres hatótávval és számos világújdonsággal.
                    IRÁNY A KONFIGURÁTOR
                
                                
                     Cayenne E-Hybridek
                    A mindentudó. Családbarát SUV benzines V6-os vagy V8-as motorral a kimagasló teljesítmény és konnektorról is tölthető elektromotorral a kiemelkedő hatékonyság és tisztaság jegyében. A Porsche, amely nem ismer határokat.
                    IRÁNY A KONFIGURÁTOR
                    Cayenne E-Hybridek
                    A mindentudó. Családbarát SUV benzines V6-os vagy V8-as motorral a kimagasló teljesítmény és konnektorról is tölthető elektromotorral a kiemelkedő hatékonyság és tisztaság jegyében. A Porsche, amely nem ismer határokat.
                    IRÁNY A KONFIGURÁTOR
                
                                
                     Panamera E-Hybridek
                    A V6-os vagy V8-as benzines turbómotor már önmagában elképesztő menetteljesítményeket hoz, de itt elektromotor is csatlakozik hozzájuk. Az eredmény: akár 680 lóerő és kimagasló sportosság. A luxus alapfelszereltség.
                    IRÁNY A KONFIGURÁTOR
                    Panamera E-Hybridek
                    A V6-os vagy V8-as benzines turbómotor már önmagában elképesztő menetteljesítményeket hoz, de itt elektromotor is csatlakozik hozzájuk. Az eredmény: akár 680 lóerő és kimagasló sportosság. A luxus alapfelszereltség.
                    IRÁNY A KONFIGURÁTOR