A jövő megfizethető autójának előzetese lehet ez a moduláris pick-up

2025 / 05 / 10 / Csordás Gábor
A jövő megfizethető autójának előzetese lehet ez a moduláris pick-up
Az egyre bonyolultabb, egyre drágább új autók világában kezdene új fejezetet a Slate, hiszen csak azt adja, amire a vásárlónak valóban szüksége van, a járművet pedig a közösség fejlesztheti tovább.

Az autóipar évtizedek óta egyre komplexebb, és ezzel együtt egyre drágább modelleket kínál, ahol sokszor az alapmodell is túl van bonyolítva. Ezt a trendet kívánja megtörni a Slate nevű amerikai startup, a 2027-re tervezett járművük ugyanis egy teljesen elektromos hajtású, moduláris pick-up, amit tudatosan egyszerűsítettek le, hogy újragondolják a felhasználó és jármű viszonyát.

Minimalizmus új értelmezésben

A Slate nem csupán az árával tűnik ki az új autók közül – az amerikai állami támogatással 20 ezer dollárnál kevesebbe kerülhet, ami körülbelül hétmillió forintnak felel meg – hanem a radikálisan leegyszerűsített konstrukciójával is. A kétajtós, kétüléses pick-up karosszériája anyagában színezett, ütésálló kompozitból készül. Minden részlete az egyszerűsítést és a költséghatékonyságot szolgálja, ezért például csak ebben az egy színben gyártják, a külső és belső kilincsei azonosak, a hátsó lámpák szimmetrikusan cserélhetők.

A kompakt méretű, 4,43 méter hosszú pick-up alapmodelljében a hátsó kerekeket 204 lóerős elektromotor hajtja, az alapáron adott 52,7 kilowattórás akkumulátorral pedig 240 kilométer a hatótávja. Akinek ez nem lenne elég a napi útvonalára, annak egy nagyobb, 84,3 kilowattórás akkucsomag is elérhető, ami 380 kilométerre növeli a hatótávot. A Slate pedig még több célra lesz használható a jövőben, ha megérkezik a kétmotoros, összkerék-meghajtású változata, amivel könnyebb terepjárásra is alkalmas lehet.

Jármű, mint fejlesztői környezet

A Slate valódi különlegessége nem is az olcsó alapmodellben, hanem az azt körülvevő nyílt fejlesztési ökoszisztémában rejlik. A járművet eleve úgy tervezték, hogy hardveres és szoftveres modulokkal bővíthető legyen – akár a gyártó, akár a felhasználói közösség által. A vállalat tervezi a gyári alkatrészek, rögzítési pontok és interfészek dokumentálását, valamint egy nyílt forráskódú API biztosítását, amivel később, jóval a vásárlás után is fejleszthető lesz az autó.

Csak azt kapja a vevő, amire valóban szüksége van, ezért az alapmodellben még kézzel kell letekerni az ablakokat,

a műszerfalra tehető telefonnal lehet navigálni, és az alatta rögzíthető soundbar adja a zenét. Nem kell lemondani a színekről sem, mert a karosszériát úgy alakították ki, hogy egyszerűen fóliázható legyen, méghozzá körülbelül 500 dollár körüli összegből, és inspirációnak máris megosztott a Slate egy pár menő, vidám mintát.

A konfigurálás során nemcsak elektromos ablakemelő és ülésfűtés rendelhető, hanem funkcionális átalakításokra is lehetőség van. Például a kabin hátsó fala eltávolítható, és hátsó üléssort lehet beszerelni, a platóra tehető tetővel SUV lehet a pick-upból. A gyártó egy digitális tervezőeszközt (Slate Maker) is alkotott, valamint egy oktatóportált (Slate University), amely részletes DIY útmutatókat tartalmaz a különféle átalakításokhoz.

Új szemlélet az autóhasználatban

A Slate tulajdonképpen nem egy klasszikus értelemben vett fogyasztói termék, hanem egy szabványosított, moduláris technológiai platform – hasonlóan például a Raspberry Pi típusú fejlesztői eszközökhöz. A gyártó kifejezetten számít a közösségek, kisvállalkozások és intézményi felhasználók aktivitására. A jármű így nem csupán közlekedési eszköz, hanem hordozható infrastruktúra, amely igény szerint funkcionálhat szállítójárműként vagy munkaállomásként.

Bár a Slate még prototípusfázisban van, és számos műszaki, biztonsági és szabályozási kihívás előtt áll, a koncepció már most gondolatébresztőnek számít. Megmutatja, hogyan nézne ki a jövő járműve, ha nem maga a márka, hanem a felhasználók építik, a gyártó által biztosított platformon. A Slate ezzel nem egy új autót dobna piacra, hanem egy új szemléletet az autóhasználatról, ahol a funkcionalitás, a fenntarthatóság és a kreatív szabadság újra értelmet nyer.


A következő 25 év - mítoszok, jóslatok és a valóság
A következő 25 év - mítoszok, jóslatok és a valóság
Európa legnagyobb jövőfesztiválja, a Brain Bar idén is megnyitja kapuit. A rendezvény a 21. század első negyedének elteltével arra a kérdésre keresi a választ: hogy fest majd az emberiség következő 25 éve. A diákok és pedagógusok számára ingyenes eseménynek szeptember 18-19-én a Magyar Zene Háza ad otthont.
Ez Ferenc pápa utolsó ajándéka az embereknek
Ez Ferenc pápa utolsó ajándéka az embereknek
Egyik járművét fogják különleges célokra felhasználni.
Ezek is érdekelhetnek
HELLO, EZ ITT A
RAKÉTA
Kövess minket a Facebookon!
A jövő legizgalmasabb cikkeit találod nálunk!
Hírlevél feliratkozás

Ne maradj le a jövőről! Iratkozz fel a hírlevelünkre, és minden héten elküldjük neked a legfrissebb és legérdekesebb híreket a technológia és a tudomány világából.



This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.