Miért nincsenek hatótávnövelő belsőégésű motoros villanyautók?

2021 / 07 / 22 / Rácz Tamás
Miért nincsenek hatótávnövelő belsőégésű motoros villanyautók?
Olyan logikus: ha lemerül az akku de nincs idő vagy lehetőség tölteni, bekapcsol egy kis benzinmotor és mehetünk tovább. A dolog valamiért mintha mégse működne.

Ma már szinte minden autógyártó kínál olyan modellt vagy modelleket, melyek alapvetően a belsőégésű motor köré épített autók, legnagyobb teljesítményüket, sebességüket tisztán elektromos üzemben nem tudják elérni, de pár tucat kilométert visszafogott teljesítménnyel meg tudnak tenni tisztán elektromos üzemben is. Ezek a plug-in vagy konnektorról is tölthető hibridek.

Ugyanakkor a villannyal és benzinnel is működő autók másik konstrukciós megközelítése, a hatótávnövelővel (range extenderrel) felszerelt, de alapvetően elektromos autónak tervezett járművek fejlesztéséről alig hallani. Pedig volt pár ígéretes nekibuzdulás. Tulajdonképpen a 2012-ben gyártásba került Opel Ampera/Chevrolet Volt is ilyen autó volt; a benzinmotor  nagy sebességű egyenletes haladás körülményeit leszámítva nem hajtotta közvetlenül a kerekeket, csak az elektromos hajtómotor számára termelt energiát. A ma is kapható BMW i3-ból készült ilyen változat. Egy robogómotort építettek be az autóba egy kilenc literes benzintankkal; ez volt az i3 REX. A kocsit 2013 és 2018 között kínálta a gyártó, de a 120 Ah-s akkumulátoros, 300 km-es hatótávú változat megjelenése után úgy döntöttek, nincs szükség a kiegészítő benzines hajtás lehetőségére.


A BMW i3 hatótávnövelő benzinmotoros változatának röntgenképe

A legizgalmasabb hatótávnövelős projekt talán a Mazdánál futott. A cég hónapokon, sőt: igazából éveken át ígérgette, hogy egy kis Wankel-motort épít majd be az MX-30 villanyautóba. (A Wankel-motor egy nagyon érdekes belsőégésű motorkonstrukció, amelyben nem oda-vissza mozgó dugattyúk, hanem furcsa, kövér nyolcasra emlékeztető síkban imbolygó háromszögletű dugattyúk járják a klasszikus szív-sűrít-gyújt-kipufog táncot.) Ezzel egyrészt jócskán megnövelték volna az elsősorban városi használatra szánt, a kocsi méretéhez képes meglepően kis, mindössze 35,5 kWh-s akkuval szerelt villanyautó hatótávolságát, másrészt pedig új életre keltették volna a Mazda technikai különlegességének számító Wankel-motorok legendáját.

Néhány napja viszont a Mazda bejelentette: egyelőre nem lesz bolygódugattyús range extender az MX-30-ban. A cég szóvivője szerint "jelenleg is gondolkodnak a Wankel-motor hatótávnövelőként való használatán, de a technológia bemutatásának határideje egyelőre meghatározatlan". Ez az autóiparban jellemzően azt szokta jelenteni: megpróbáltuk, de kiderült, hogy hülyeség, ezért nem csináljuk meg.

De miért nem csinálja meg a Mazda, amit olyan lelkesen beharangozott? És miért nem csinál már senki range extenderes villanyautót?

Az autóipar szokásos működésének és az elektromos mobilitási átállás trendjeinek ismeretében több választ is találhatunk erre a kérdésre. A legtriviálisabb: nincs versenytársi nyomás. Mivel jelenleg senki nem csinál ilyet, muszájból sem kell kifejlesztenie senkinek. Szintén triviális válasz, ami mindig felmerül, amikor egy új, ígéretes technológia mégsem terjed el: a termék túl drága lenne. Az elektromos autók amúgy is sokba kerülnek, egy plusz motor beépítése tovább drágítaná őket. És ott van a piaci bizonytalanság is. A benzines és dízelmotoros autókat nem a piac, inkább a politika fogja megölni. Bár a gyártók büszkén, egymással versengve jelentgetik be, ki mikor áll át végleg elektromos technikára, ez a verseny mégiscsak onnan indult, hogy például Európában 2035 után nem lesz szabad ilyen kocsikat árulni - akkor sem, ha csak egy pici benzines segédmotorról van szó egy alapvetően elektromos autóban. És erre a kis időre már nem biztos, hogy megérné új fejlesztésekbe kezdeni.

Range extender utánfutóként

A francia EP Tender nevű vállalkozás vontatható hatótáv-növelőt készített elektromos autókhoz. Az ötletes de nem igazán felhasználóbarát, a parkolást nehezítő, az engedélyezett maximális sebességet csökkentő megoldás nem terjedt el széles körben a villanyautósok között. A startup viszont nem adja fel: most vontatható pótakkumulátorral kísérleteznek a villanyautók hatótávolságának utólagos növelésére.

Az akkumulátor-technológia fejlődése, a méret, a súly és a fajlagos ár csökkenése, a kapacitás növekedése, a gyorstöltési hálózat bővülése is egyre inkább értelmetlenné teszi a hatótávnövelő belsőégésű motor létét. Ráadásul már ott dereng a láthatáron a lítium-akkumulátorok következő generációjának, a gyorsan tölthető, könnyű szilárdtest-akkumulátorok érkezése, az akár 7-800 kilométeres hatótávolság általánossá válása a komolyabb elektromos autókban.

És van egy másik, komplexebb magyarázat is arra, miért fújták le a range extenderes villanyautók fejlesztését a gyártók. Azért, mert inkább az ellenkezőjét csinálták meg és fejlesztik egyre jobbara; olyan benzines, esetleg dízel autókat, amelyek tisztán elektromos hajtással is képesek közlekedni. A konnektoros hibrideket.

A teljesség igénye nélkül: van ilyen modellje a Renault-nak, Toyotának, BMW-nek, Mercedesnek, Opelnek, Peugeot-nak, Citroennek, Kiának, Chryslernek - egyszerűbb lenne felsorolni, hogy kinek nincs. A plug-in hibridek műszakilag ma már ott tartanak, hogy az egyik legújabb modell, a Mercedes C-osztály konnektoros hibrid verziójában nagyobb az akkumulátor, nagyobb az elektromos hatótáv, mint az első igazán nagy példányszámban legyártott újkori villanyautó, a Nissan Leaf alig egy évtizede bemutatott első generációs változatában volt!


Az új C-osztály konnektoros hibrid változata benzin- vagy dízelmotorral is megrendelhető. Elektromos hajtással a kocsi végsebessége 140 km/h, az egyenáramú gyorstöltéssel is tölthető 25,4 kWh-s akkuval a hatótávolság 100 km. A villanymotor 130 lóerős

Autóipari elemzések szerint az autósok túlnyomó része napi rendszerességgel csak rövid utakat tesz meg kocsijával; világszerte jellemző adat, hogy az autósok 75%-a kevesebb mint 35 km-t megy egy nap. Persze vannak olyan napok is, amikor ennél jóval többet kell menni: hétvégi kirándulások, vakációzások, üzleti utak.

Erre a használati mintára a logikus válasz egy kicsi, tehát olcsó akkuval felszerelt, de akár 50-100 kilométeres elektromos hatótávot biztosító, a hibridtechnológia járulékos előnyei miatt benzinnel vagy gázolajjal is takarékos plug-in hibrid. Nem pedig a nagy és drága akku miatt a hasonló méretben eleve drágább villanautó még drágábbá tétele egy csak néha-néha használt hatótávnövelővel. Nem véletlen tehát, hogy konnektorról is tölthető hibrideket jelenleg az autógyártók tucatjai kínálnak, range extenderes villanyautót pedig a nagyok közül - senki.

Ez is érdekelhet:

A Renault is teljes gőzzel fordult rá a villamosításra A Renault is bemutatta villamosítási programját, mely még vicces nevet is kapott: eWays ElectroPop.

A Volvo is 2030-tól lesz tisztán elektromos márka és addigra szeretne balesetmentes márka is lenni Szuperszámítógép az autóban, szilárdtest-akku, az új technológia lehetőséget használó új dizájn és nulla baleset: ez a Volvo jövőképe mához tíz évre.

Az elektromos autókat az akku kicserélésével lehet a leggyorsabban újratölteni és Kína mintha rájött volna erre Kínában terjedni kezdett az elektromos autók gyors akkucseréjének lehetősége, ami a hosszú utakon is versenyképessé teszi a villanyautózást a belsőégésű technikával.


A következő 25 év - mítoszok, jóslatok és a valóság
A következő 25 év - mítoszok, jóslatok és a valóság
Európa legnagyobb jövőfesztiválja, a Brain Bar idén is megnyitja kapuit. A rendezvény a 21. század első negyedének elteltével arra a kérdésre keresi a választ: hogy fest majd az emberiség következő 25 éve. A diákok és pedagógusok számára ingyenes eseménynek szeptember 18-19-én a Magyar Zene Háza ad otthont.
Ez Ferenc pápa utolsó ajándéka az embereknek
Ez Ferenc pápa utolsó ajándéka az embereknek
Egyik járművét fogják különleges célokra felhasználni.
Ezek is érdekelhetnek
HELLO, EZ ITT A
RAKÉTA
Kövess minket a Facebookon!
A jövő legizgalmasabb cikkeit találod nálunk!
Hírlevél feliratkozás

Ne maradj le a jövőről! Iratkozz fel a hírlevelünkre, és minden héten elküldjük neked a legfrissebb és legérdekesebb híreket a technológia és a tudomány világából.



This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.