A Volvo is 2030-tól lesz tisztán elektromos márka és addigra szeretne balesetmentes márka is lenni

2021 / 07 / 01 / Rácz Tamás
A Volvo is 2030-tól lesz tisztán elektromos márka és addigra szeretne balesetmentes márka is lenni
Szuperszámítógép az autóban, szilárdtest-akku, az új technológia lehetőséget használó új dizájn és nulla baleset: ez a Volvo jövőképe mához tíz évre.

Tech Moment néven online sajtótájékoztatót tartott a Volvo, melyen kifejtették, milyen fejlesztésekről, változásokról szól majd számukra és vásárlóik számára az elkövetkező tíz év.

Nem lesznek többé balesetek

A Volvo a baleset nélküli autózást iszonyatos mennyiségű adat begyűjtésén és feldolgozásán keresztül igyekszik megvalósítani. A világ Volvo-flottája nagyságrendileg napi 200 petabájt mennyiségű adatot képes összegyűjteni és eljuttatni feldolgozóközpontokba, hogy a balesetek vagy a rendkívüli helyzetek kiértékelésével és az automatikus baleset-elkerülő rendszerek folyamatos fejlesztésével az autók egyre közelebb kerüljenek ahhoz az állapothoz, amikor is már olyannyira tisztában tudnak lenni a környezetükkel, hogy ténylegesen képtelenek legyenek balesetbe keveredni.


A kis púp a szélvédő felett a LIDAR-érzékelő, ami tipikus ismertetőjegye lesz az új Volvóknak

A jövő Volvói már nem (csak) kamerákkal, de LIDAR-érzékelőkkel is fürkészik majd a világot maguk körül. Elküldik az adatokat feldolgozásra és over-the-air frissítésekkel kapják meg a legújabb védelmi szoftververziókat. Az egyre fejlettebb környezet-felismerés hozza majd magával az önvezetés képességét is, először az olyan "unalmasabb", vagyis jobban átlátható környezetben, mint az autópályák. A Volvo úgy fogalmazza meg az átmenetet a mai autózásból az önvezetés világába, hogy egy drive-cruise-ride (aktív vezetés, gépi felügyelettel támogatott egyenletes haladás, passzív utazás) változás folyamatában egyre kevesebbet vezetünk és egyre többet utazunk majd a saját autónkban.

Volvo Cars OS

A Volvo alapvető fontosságúnak tartja, hogy házon belül valósítsa meg a szoftverfejlesztéseket, saját programok fussanak és kommunikáljanak egymással a Volvókon illetve a teljes, globális Volvo-hálózaton belül. A svéd márka tudja, hogy a jövő autói még inkább kerekeken guruló számítógépek lesznek, mint a maiak, sőt: ezt a kifejezést egy kicsit talán túl komolyan is vették, mert meg is építették AZT a bizonyos kerekes számítógépet.


Az a dobozka az egyik első központi szuperszámítógép, a jövőbeli Volvók agyközpontja. Saját fejlesztésű hardver, melyen saját szoftverek futnak

Az új Volvók központi számítógépe (amiből egybedobozolva kettő darab lesz a kocsiban) mintegy 50 fedélzeti mikroszámítógép funkcióját veszi át, így ezzel az egyesített hardverrel a kocsik nem csak nagyobb számítókapacitást és rugalmasan használható IT-hátteret kapnak, de még súlyt és költségeket is megtakaríthat vele a gyártó.

Az autóvásárlók, a volvósok számára kevésbé izgalmas és látványos, hogy Volvo nem úgy képzeli az autók szoftvereinek fejlesztését, hogy saját alkalmazottai saját irodáiban pötyögnek majd a céges gépeken. Az "in-house" fejlesztés ebben az esetben azt jelenti, hogy a beszállítók, szolgáltatópartnerek egy közös Volvo-féle frameworkben dolgozhatnak közösen. Így bár a szuperszámítógép Volvo-termék lesz, valójában olyan cégek, brandek állnak mögötte és fejleszthetik folyamatosan, mint az Nvidia vagy a Google/Android.

Akkumulátorok

A lényeg tehát: már tíz év se kell és a Volvo kizárólag elektromos autók gyártója lesz. Amit addig meg kell oldani egy ilyen nagy, kényelmes autókat készítő cégnek: nagy hatótáv és gyors utántöltés. Mint több más gyártó, a Volvo is a szilárdtest-akkumulátort nevezi meg, mint a jövő villanyautóinak áttörést jelentő technológiáját. A teljesítménysűrűség ezekkel az akkukkal a mai többszörösére nő, a töltési idő a töredékére csökken. A szilárdtest-akkus Volvók már 900 km körüli hatótávolságot tudnak majd adni egy feltöltéssel.

A Volvo úgy látja, nem fogják tudni saját gyártókapacitással lefedni autóik akkumulátor-igényét, így (bár felfuttatják saját akkugyártásukat is) joint venture vállalkozásban, a svéd Northvolttal gyárttatják majd a szükséges akkucellák nagy részét. Az akkuvezérlő szoftver fejlesztése viszont házon belül marad.

A szokásos villanyautós ígéretek is elhangzottak: a cég a fenntarthatóság jegyében gondoskodik az akkuk teljes életútjáról a bányászattól az újrahasznosításig. Az elektromos Volvókat felkészítik a kétirányú energiaáramoltatásra is, vagyis nem csak tölteni lehet majd őket a hálózatról hanem vissza is tudnak majd adni energiát a hálózatnak, ha kell.

Infotainment, connectivity

Feszülten vártuk a bejelentést: az új Volvókban vajon a műszerfali tablet már nagyobb lesz a szélvédőnél? De nem. Az Android-alapú új HMI lényegében ugyanolyannak tűnt a prezentáción, mint a mai cucc: egy nagy központi tablet, egy kicsi, lényeges infókat megmutató kijelző a kormány mögött és egy opcionális Head-Up Display:

A változtatások, amelyeket hamarosan láthatunk inkább csak a rendszer egyszerűbb áttekinthetőségére, ezáltal a Volvo imidzséhez illően a biztonság növelésére, a figyelem elvonásának megakadályozására irányulnak. A lényeg mindig ugyanott lesz, a menü logikáját gyorsan meg lehet tanulni, a tiszta skandináv dizájn pedig mellőz mindenféle öncélú látványoskodást.

Az autó online szolgáltatásai az elektromos mobilitás sajátosságainak megfelelően fejlődnek. Az autó kezelését távolról is lehetővé tévő mobilapp és a fedélzeti rendszer a töltésmenedzsment, az előklimatizálás és hasonló villanyautós trükkök terén hoz finomításokat, új szolgáltatásokat. A Volvo arra is gondolt, hogy nem csak az autót kell tudni távolról kezelni, hanem az autóból is egyre nagyobb az igény például a smart home rendszerek elérésére.

Az infotainment finomhangolását a Volvo házon belül tartja, a felhasználói szokások megfigyelésétől az új szolgáltatások kidolgozásáig mindent szeretnének ők maguk megoldani. Úgy gondolják, az a legjobb, ha a volvósok igényeit a Volvo méri fel és próbálja kielégíteni.

A prezentáció után a Google autóipari OEM-Androidjaiért felelős menedzsere is megszólalt. Amikor megkérdezték, szerinte mi lesz a jövő nagy durranása, nem említett izgalmasabb sci-fi dolgokat, viszont azt elmondta, hogy az emberek sok kütyüjének, köztük az autó fedélzeti elektronikájának összehangolt, egységes menedzselése talán a legnagyobb feladat most a Google számára. És persze az autóba épített számítógépeknek egyre erősebbnek, a szoftvereknek egyre összetettebbnek kell lenniük ahhoz, hogy akár offline is meg tudjanak birkózni a hangfelismerés feladatával vagy rugalmasan tudják tervezni a villanyautók útvonalait az elérhető töltők állapotát is figyelve.

A jövő dizájnja

Az utolsó modulban Robin Page, a Volvo vezető dizájnere beszélt arról, hogy az elektromos autók a magas motor nélkül, a lapos, sík padlóval, a kocsi sarkaiba tolt kerekekkel mennyire olyanok lehetnek végre-valahára, mint egy lakályos skandináv nappali.

A kocsik külseje is megváltozik. Nincs szükség hűtőrácsra, laposabb lehet az orr. Az erős LED-lámpákkal keskeny lehet a fényszóró, csíkszerű a hátsó lámpasor. Szóval valahogy így; íme, a Volvo Conept Recharge, az új elektromos Volvók első előfutára:


Volvo Concept Recharge

 


Robin Page, vezető formatervező

Håkan Samuelsson, a Volvo CEO-ja

Ez is érdekelhet:

A General Motors nem csak legyártja az elektromos autók akkuit, gondoskodott az újrahasznosításukról is Az új GM-modellek Ultium akkumulátorait a Li-Cycle nevű cég bontja majd el és hasznosítja újra.

Ez a villanyautó-akkucsere koncepció annyira átfogó és logikus, hogy biztosan nem fog elterjedni Az Ample nemcsak akkucsere-állomásokban gondolkodik, hanem moduláris, folyamatosan fejlesztett saját akkumulátorcsaládot is készítene a villanyautókhoz.

Az elektromos autókat az akku kicserélésével lehet a leggyorsabban újratölteni és Kína mintha rájött volna erre Kínában terjedni kezdett az elektromos autók gyors akkucseréjének lehetősége, ami a hosszú utakon is versenyképessé teszi a villanyautózást a belsőégésű technikával.


A következő 25 év - mítoszok, jóslatok és a valóság
A következő 25 év - mítoszok, jóslatok és a valóság
Európa legnagyobb jövőfesztiválja, a Brain Bar idén is megnyitja kapuit. A rendezvény a 21. század első negyedének elteltével arra a kérdésre keresi a választ: hogy fest majd az emberiség következő 25 éve. A diákok és pedagógusok számára ingyenes eseménynek szeptember 18-19-én a Magyar Zene Háza ad otthont.
Ez Ferenc pápa utolsó ajándéka az embereknek
Ez Ferenc pápa utolsó ajándéka az embereknek
Egyik járművét fogják különleges célokra felhasználni.
Ezek is érdekelhetnek
HELLO, EZ ITT A
RAKÉTA
Kövess minket a Facebookon!
A jövő legizgalmasabb cikkeit találod nálunk!
Hírlevél feliratkozás

Ne maradj le a jövőről! Iratkozz fel a hírlevelünkre, és minden héten elküldjük neked a legfrissebb és legérdekesebb híreket a technológia és a tudomány világából.



This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.