A tudósok nem rézzel gurítottak, de mindjárt arannyal, amikor megmérték egy 90 milligramm tömegű aranygömböcske gravitációs mezejét. Ez a méretskála már kvantum-gyanús, és a mérés közelebb vihet bennünket a gravitáció és a kvantummechanika viszonyának megismeréséhez.
Több szempontból sem értjük teljesen a gravitációt, nincs elfogadott elméletünk arra, hogy a sötét energia miképp gyorsítja Univerzumunk tágulását, nem értkük hogyan kapcslódik a kvantummechanikához, ami a világ mikroszkopikus viselkedését hivatott megmagyarázni. A hiányzó tudás megszerzésének egyik útja annak megfigyelése, hogy mi történik ezen a méretskálán.
Markus Aspelmeyer a Bécsi Egyetem kutatója speciális vízszintes ingát használt a méréshez, mellyel a nagyjából 1 milliméter sugarú aranygömb gravitációs terét mérték meg.
A dolog a következőképpen zajlott: az aranygömböt 1,6 milliméterrel előre-hátra ingatták, miközben egy ingához rögzített, ugyanakkora aranygömb közelében volt. Az első gömb gravitációja néhány nanométerrel elmozdította a másodikat, mely eképpen mozgásba hozta az ingát.
Az inga mozgásának pontos rögzítése ezek után lehetővé tette az első arany gömb gravitációs terének kiszámítását, új rekordot állítva fel, a legkisebb tömegű tárgyak között, melyek gravitációs terét megmérték.
A kísérlet rendkívül érzékeny volt a külső zavaró hatásokra, ezért az esetlegesen közreható elektromágneses mezőktől az arany gömbök közé helyezett Faraday-kalicka segítségével védték. További érdekesség, hogy a kísérletet az éjszaka közepén, vákuumban végezték, hogy az egymásról ide-oda pattogó gázmolekulák ne befolyásolják az eredményeket. Ráadásképp, minderre Karácsony körül, az év szeizmikusan legkevésbé aktív időszakában kerítettek sort.
"Még a bécsi maratoni futóverseny első versenyzőjének tömegét is észleltük, ami a laboratóriumunkon kívül, attól 2 kilométerre végződik, ez egy ennyire érzékeny a kísérlet"
- mondta el Aspelmeyer. A kísérlet továbbfejlesztésekén a tudósok egy még érzékenyebb berendezésen dolgoznak, melyben a gömbök és az inga is lebegnek.
"Kiderült, hogy amikor olyan kísérleteket végzünk, melyek a gravitációt nagyon kis skálán, nagyon kis tömeggel tesztelik, elméletileg vizsgálhatjuk a sötét energiát, és a kvantumfizikát is. Ez a kísérlet ajtónyitó. Valamikor talán képesek leszünk közvetlenül is mérni a kvantumrendszerekben működő gravitációs erőket, hogy megpróbáljuk egyesíteni a gravitációt és a kvantumvilágot” - tette hozzá Aspelmeyer. A kutatásról szóló beszámoló a Nature folyóiratban jelent meg.
(Forrás: Sciencedaily Kép: Unsplash)
 
         Cayenne Coupé E-Hybridek
                    A sportautó a terepjárók között. A Cayenne Coupé nem köt kompromisszumokat, de még érzelmesebb kapcsolatot teremt. A 462 vagy 680 lóerős konnektorról tölthető hibrid hajtáslánc már csak hab a tortán.
                    IRÁNY A KONFIGURÁTOR
                    Cayenne Coupé E-Hybridek
                    A sportautó a terepjárók között. A Cayenne Coupé nem köt kompromisszumokat, de még érzelmesebb kapcsolatot teremt. A 462 vagy 680 lóerős konnektorról tölthető hibrid hajtáslánc már csak hab a tortán.
                    IRÁNY A KONFIGURÁTOR
                
                                
                     Elektromos Macan
                    A klasszikus Porsche formanyelv előremutató átdolgozásával a teljesen elektromos Macan már első pillantásra szemlélteti saját lelkületét. Legyen szó városi használatról vagy ingázásról, a teljesen elektromos Macan elemében van mindenhol, különösen, ha az egyéniség is számít.
                    IRÁNY A KONFIGURÁTOR
                    Elektromos Macan
                    A klasszikus Porsche formanyelv előremutató átdolgozásával a teljesen elektromos Macan már első pillantásra szemlélteti saját lelkületét. Legyen szó városi használatról vagy ingázásról, a teljesen elektromos Macan elemében van mindenhol, különösen, ha az egyéniség is számít.
                    IRÁNY A KONFIGURÁTOR
                
                                
                     Panamera Sport Turismo E-Hybridek
                    Minden, amit a Panamera tud, plusz még több. Ötszemélyes utastér óriási csomagtartóval és kategóriaelső variálhatósággal. Tisztán elektromos közlekedés vagy éppen 680 lóerő – amire Önnek éppen szüksége van.
                    IRÁNY A KONFIGURÁTOR
                    Panamera Sport Turismo E-Hybridek
                    Minden, amit a Panamera tud, plusz még több. Ötszemélyes utastér óriási csomagtartóval és kategóriaelső variálhatósággal. Tisztán elektromos közlekedés vagy éppen 680 lóerő – amire Önnek éppen szüksége van.
                    IRÁNY A KONFIGURÁTOR
                
                                
                     Panamera E-Hybridek
                    A V6-os vagy V8-as benzines turbómotor már önmagában elképesztő menetteljesítményeket hoz, de itt elektromotor is csatlakozik hozzájuk. Az eredmény: akár 680 lóerő és kimagasló sportosság. A luxus alapfelszereltség.
                    IRÁNY A KONFIGURÁTOR
                    Panamera E-Hybridek
                    A V6-os vagy V8-as benzines turbómotor már önmagában elképesztő menetteljesítményeket hoz, de itt elektromotor is csatlakozik hozzájuk. Az eredmény: akár 680 lóerő és kimagasló sportosság. A luxus alapfelszereltség.
                    IRÁNY A KONFIGURÁTOR