 
                                            A Magnus-hatás, noha első látásra látszólag ellentmond Newton első törvényének, miszerint "egy inerciarendszerben minden test megtartja nyugalmi állapotát vagy egyenes vonalú egyenletes mozgását mindaddig, míg egy kölcsönhatás a mozgásállapotának megváltoztatására nem kényszeríti", valójában, természetesen, nagyon is a newtoni fizika szabályait követi, a harmadik törvény hatás-ellenhatás elvének engedelmeskedve. A Magnus-effektus megfigyelhető számos jelenségben és egyike a leggyakoribb alkalmazásainak a sport területe, többek között a focisták is ezt az érdekes fizikai hatást használják ki a sorfalat kikerülő csavart labdáikkal.
Egyike a leglátványosabb csavart labdáknak Roberto Carlos brazil balhátvéd 1997-es, franciák elleni szabadrúgása, amely 137 km/h-val repült nem egészen egyenes röppályával, de mégis egyenesen a kapuba június 3-án és amely arra inspirálta a francia fizikusokat, hogy évekig tartó laboratóriumi kísérletekkel próbáljanak meg utána járni a gól mögötti rejtélyes folyamatoknak. Több tanulmány is világot látott az ügyről, például az École Polytechnique és École Supérieure de Physique et de Chimie Industrielles közös munkája, amely szerint a rúgás különlegességét a hatalmas erő és a kaputól való viszonylag messzi távolság adta, amelyek miatt a Magnus-hatás látványosabban tudott érvényesülni.
A levegőben való hirtelen irányváltás azért történik, mert a labda pörgése miatt a két oldalán a légáram más-más irányba hat
és egy idő után az egyik oldalon sokkal jobban felgyorsul a levegő mozgása, míg a másik oldalon lassul. Ez pedig végeredményben megváltoztatja a labda eredeti ívét. A hatást nem csak a futball során, hanem teniszben, pingpongban, golfban is ki tudják használni a játékosok, sőt, a Dél-kaliforniai Egyetem magazinjának leírása szerint a golflabda kis mélyedésekkel teli külsejét direkt a Magnus-hatás felerősítésének céljával alakították ki ilyenre. Mivel a fizikai jelenséget a 17. században Newton, majd később, 1852-ben Heinrich Gustav Magnus német fizikus is pontosan leírta és megmagyarázta, ezért a francia kutatók előtt már közel sem volt ismeretlen a hatás, a vizsgálatokat inkább csak a meccsen prezentált rendkívül látványos megvalósítás inspirálta.
Azonban volt egy ember, aki két évtizeddel később kétségbe vonta a laboratóriumi kísérletek igazságát és a fizikusok elméleteit és előállt a saját magyarázatával az esetről. Roberto Carlos 2017-ben elárulta a francia L'Equipe-nek, hogy meggyőződése szerint a híres labda a szél miatt ért a kapuba, ha nincs a megfelelő, jobb irányból érkező légfuvás a stadion azon pontján, a gól sosem született volna meg.
"Szerintem egy csoda volt, mert még sosem láttam semmi hasonlót[...] Szemtanúi leszünk még hasonló góloknak, de nem ugyanilyennek. Ezek azok a dolgok, amik csak egyszer történnek meg az életben és velem ez megtörtént."
Erez Garzy, a Davidson Tudományos Oktatási Intézet munkatársa TED videóban magyarázza meg Carlos gólját és arra is választ ad, hogy vajon lehetséges-e a Magnus-hatást kiaknázva olyan módon megrúgni a labdát, hogy az bumeráng módjára visszatérjen a kiindulási pontra.
Ez a cikk eredetileg 2021.06.15-én jelent meg a Rakétán.
(Fotó: Getty Images/Andrij Onufrijenko)
További cikkek a témában:
    
                     Csodagólok, bizarr hajók és repülők, mind a Magnus effektus gyermekei
            A Magnus-effektus egy elképesztően furcsa jelenség, amit valószínűleg mindannyian láttunk már működés közben, de talán nem is tudtuk, mi játszódik épp le a szemeink előtt.
                
            Csodagólok, bizarr hajók és repülők, mind a Magnus effektus gyermekei
            A Magnus-effektus egy elképesztően furcsa jelenség, amit valószínűleg mindannyian láttunk már működés közben, de talán nem is tudtuk, mi játszódik épp le a szemeink előtt.
        
    
    
                     A karatetrükkök hátterében Newton törvénye áll, nem a nyers erő
            Fizikus-karatés tudósok utánamentek, miként képes egy ember kettécsapni a betontömböt kéztörés nélkül.
                
            A karatetrükkök hátterében Newton törvénye áll, nem a nyers erő
            Fizikus-karatés tudósok utánamentek, miként képes egy ember kettécsapni a betontömböt kéztörés nélkül.
        
    
    
                     Lehet valaki szó szerint allergiás a testedzésre?
            Béna kifogásnak tűnhet, de akadt példa arra, hogy valakinél az edzés váltott ki anafilaxiás sokkot.
                
            Lehet valaki szó szerint allergiás a testedzésre?
            Béna kifogásnak tűnhet, de akadt példa arra, hogy valakinél az edzés váltott ki anafilaxiás sokkot.
        
    
 
 
         Panamera Sport Turismo E-Hybridek
                    Minden, amit a Panamera tud, plusz még több. Ötszemélyes utastér óriási csomagtartóval és kategóriaelső variálhatósággal. Tisztán elektromos közlekedés vagy éppen 680 lóerő – amire Önnek éppen szüksége van.
                    IRÁNY A KONFIGURÁTOR
                    Panamera Sport Turismo E-Hybridek
                    Minden, amit a Panamera tud, plusz még több. Ötszemélyes utastér óriási csomagtartóval és kategóriaelső variálhatósággal. Tisztán elektromos közlekedés vagy éppen 680 lóerő – amire Önnek éppen szüksége van.
                    IRÁNY A KONFIGURÁTOR
                
                                
                     Panamera E-Hybridek
                    A V6-os vagy V8-as benzines turbómotor már önmagában elképesztő menetteljesítményeket hoz, de itt elektromotor is csatlakozik hozzájuk. Az eredmény: akár 680 lóerő és kimagasló sportosság. A luxus alapfelszereltség.
                    IRÁNY A KONFIGURÁTOR
                    Panamera E-Hybridek
                    A V6-os vagy V8-as benzines turbómotor már önmagában elképesztő menetteljesítményeket hoz, de itt elektromotor is csatlakozik hozzájuk. Az eredmény: akár 680 lóerő és kimagasló sportosság. A luxus alapfelszereltség.
                    IRÁNY A KONFIGURÁTOR
                
                                
                     Taycan modellek
                    A Porsche első elektromos autója és az autózás új korszakának kezdete. Rendkívüli hatékonyság és családbarát méretek akár 761 lóerővel, akár 463 kilométeres hatótávval és számos világújdonsággal.
                    IRÁNY A KONFIGURÁTOR
                    Taycan modellek
                    A Porsche első elektromos autója és az autózás új korszakának kezdete. Rendkívüli hatékonyság és családbarát méretek akár 761 lóerővel, akár 463 kilométeres hatótávval és számos világújdonsággal.
                    IRÁNY A KONFIGURÁTOR
                
                                
                     Cayenne Coupé E-Hybridek
                    A sportautó a terepjárók között. A Cayenne Coupé nem köt kompromisszumokat, de még érzelmesebb kapcsolatot teremt. A 462 vagy 680 lóerős konnektorról tölthető hibrid hajtáslánc már csak hab a tortán.
                    IRÁNY A KONFIGURÁTOR
                    Cayenne Coupé E-Hybridek
                    A sportautó a terepjárók között. A Cayenne Coupé nem köt kompromisszumokat, de még érzelmesebb kapcsolatot teremt. A 462 vagy 680 lóerős konnektorról tölthető hibrid hajtáslánc már csak hab a tortán.
                    IRÁNY A KONFIGURÁTOR