A North Polar Spur, vagyis az Északi Poláris Hurok (más elnevezés alapján: Északi Rádió Sarkantyú) és a Fan Region töltött részecskékből, valamint az ezek által generált mágneses térből álló, rádióteleszkóppal érzékelhető struktúrák, melyeket már a hatvanas évek óta ismernek a kutatók. Mind a kettő hosszú kötélre emlékeztet, és a bolygónktól 350 fényévnyi távolságban helyezkednek el, a hosszuk pedig 1000 fényév.
Egy új kutatás azonban kapcsolatot fedezett fel a két struktúra között, és kiderülni látszik az is, hogy mindkettő – a valódi kötelekhez hasonlóan – hosszú szálakból – ez esetben mágneses szálakból épülnek fel, és amolyan alagútként veszik körül a Naprendszerünket. Dr. Jennifer West, a Torontói Egyetem csillagásza úgy véli, hogy a kollégáival együtt először ő írta le ezeket a struktúrákat egységként, vagyis a szóban forgó alagút „falaiként”. West elmondása szerint, ha a szemünk érzékelné a rádióhullámot, akkor ha felnéznénk az égre, szinte minden irányban látnánk ezt az alagutat.
1965-ben a kutatók már elmélkedtek azon, hogy mi okozhatja ezeket a sajátos struktúrákat – akkor arra jutottak, hogy talán így fest belső nézetből az Orion-kar, melyben a Naprendszerünk, így pedig a bolygónk is található. A Tejútrendszer ugyanis egy spirálgalaxis, amely polipszerű karokkal rendelkezik, ezek közül jelenleg pedig az Orion-karban helyezkedünk el. Amennyiben valaki többet szeretni tudni a Tejútrendszer karjairól, vagy arról, hogy a Galaxison belül miként vándorol a Naprendszer „karról-karra”, és hogy milyen összeesküvés-elmélet fűződik mindehhez, annak melegen ajánlom a lent kattintható cikkünket.
Ez a ’65-ös tanulmány inspirálta Westet és munkatársait, hogy felhasználva az azóta rendelkezésre álló jobb minőségű és nagyobb adatmennyiséget, egy új modellt dolgozzanak ki. A kutatók a cél elérése érdekében számítógépen felépítették a szóban forgó struktúrát a Naprendszer körül, és ezután kiszámították, hogy ez miként festene a modern teleszkópok nézőpontjából. Így jutottak arra, hogy valóban amolyan alagútról van szó, amely körbeveszi az Orion-kart, amire nekünk tehát belülről nyílik rálátásunk. Mindez nem csak apró érdekesség, de az eredmények hozzájárulhatnak ahhoz, hogy kidolgozzuk a Galaxis részletes mágneses modelljét, illetve hogy megértsük úgy általában ezeket a mágneses struktúrákat, melyekből a modern teleszkópok egyre többet fedeznek fel.
(Címlap- és borítókép: Flickr/Retis)
Panamera E-Hybridek
A V6-os vagy V8-as benzines turbómotor már önmagában elképesztő menetteljesítményeket hoz, de itt elektromotor is csatlakozik hozzájuk. Az eredmény: akár 680 lóerő és kimagasló sportosság. A luxus alapfelszereltség.
IRÁNY A KONFIGURÁTOR
Elektromos Macan
A klasszikus Porsche formanyelv előremutató átdolgozásával a teljesen elektromos Macan már első pillantásra szemlélteti saját lelkületét. Legyen szó városi használatról vagy ingázásról, a teljesen elektromos Macan elemében van mindenhol, különösen, ha az egyéniség is számít.
IRÁNY A KONFIGURÁTOR
Panamera Sport Turismo E-Hybridek
Minden, amit a Panamera tud, plusz még több. Ötszemélyes utastér óriási csomagtartóval és kategóriaelső variálhatósággal. Tisztán elektromos közlekedés vagy éppen 680 lóerő – amire Önnek éppen szüksége van.
IRÁNY A KONFIGURÁTOR
Cayenne E-Hybridek
A mindentudó. Családbarát SUV benzines V6-os vagy V8-as motorral a kimagasló teljesítmény és konnektorról is tölthető elektromotorral a kiemelkedő hatékonyság és tisztaság jegyében. A Porsche, amely nem ismer határokat.
IRÁNY A KONFIGURÁTOR