Idétlen szemekkel tennék biztonságosabbá az önvezető autókat

2022 / 10 / 18 / Pőcze Balázs
Idétlen szemekkel tennék biztonságosabbá az önvezető autókat
Ugyan a valódi önvezető járművek elterjedésére még várnunk kell, de elkerülhetetlennek tűnik, hogy a közeli jövőben ilyen kocsik között navigáljunk. Japán kutatók most arra keresték a választ, hogy hogyan lehet jobb a kommunikáció az autók és a gyalogosok között.

A tizennegyedik autóipari felhasználói felületekkel foglalkozó konferenciára (International Conference on Automotive User Interfaces) különös kísérletet hoztak létre a tokiói és a kiotói egyetemek kutatói: egy golfautó méretű kocsit szereltek fel két hatalmas, rajzfilmszerű szemmel - számol be a Gizmodo. Mindezt azért, hogy megvizsgálják:

hogyan döntjük el gyalogosként, hogy át merünk-e kelni az úton, úgy, hogy nem hagyatkozhatunk a vezetővel felvett szemkontaktusra.

Ehhez négyféle eseménysort vettek videóra a kutatók: az autó észreveszi a gyalogost és lassít, az autó nem veszi észre a gyalogost, illetve ugyanezek történnek, de úgy, hogy a kocsira felszereltek két nagy szemet, amik pásztázzák a környezetet és tükrözik az autó szándékait. Persze a jármű igazából nem volt önvezető, hanem egy elrejtett emberi sofőr kormányozta, és a szemek sem automatikusan működtek, hanem kézzel vezérelték azokat a kutatók. A gyalogos tesztalanyokat sem veszélyeztették, a 360 fokos kamerákkal felvett képsorokat egy virtuális valóság (VR) szemüvegen keresztül szemlélték, így kellett dönteniük arról, hogy le mernek-e lépni az autó elé, vagy sem. A kísérlet igazolta ugyan, hogy a gyalogosok magabiztosabb döntéseket hoznak, ha valami jelzi a számukra, hogy a rendszer felismerte őket, ugyanakkor kiemelték, hogy a szemek ijesztőek és furcsák voltak - bár ez a kutatók szerint csak dizájn kérdése.

Az, hogy egy autonóm rendszer pontosan mit észlel a környezetéből, illetve azt hogyan hozza a tulajdonosa, működtetője tudomására, hosszú ideje fontos kérdés az ilyen felhasználói felületek tervezésekor. Volt újságíró, aki már öt éve, az akkori Tesla Model S és az E Mercedes összehasonlításakor kiemelte, hogy mennyivel nagyobb a biztonságérzetünk a Teslában, mert kirajzolja elénk, amit a szenzorai látnak. Ezzel ellentétben a Mercedes-ben egyetlen kis ikon jelzi, hogy a vezetéstámogató rendszert bekapcsoltuk, és semmi többet nem tudunk arról, hogy az autónknak mik az információi, tervei. Úgy tűnik, a következő lépés az lesz, hogy ne csak a sofőr, a környezete is képet kapjon minderről.

(Fotó: AdonisChang/YouTube)

Az Egyesült Királyságban nem a sofőr a felelős, ha egy önvezető autó balesetet okoz Az Egyesült Királyság kormánya állást foglalt a közlekedés jövőjének egyik meghatározó kérdésében: náluk a gyártó lesz a felelős, ha egy autó önvezető üzemmódban balesetet okoz.


A következő 25 év - mítoszok, jóslatok és a valóság
A következő 25 év - mítoszok, jóslatok és a valóság
Európa legnagyobb jövőfesztiválja, a Brain Bar idén is megnyitja kapuit. A rendezvény a 21. század első negyedének elteltével arra a kérdésre keresi a választ: hogy fest majd az emberiség következő 25 éve. A diákok és pedagógusok számára ingyenes eseménynek szeptember 18-19-én a Magyar Zene Háza ad otthont.
Ez Ferenc pápa utolsó ajándéka az embereknek
Ez Ferenc pápa utolsó ajándéka az embereknek
Egyik járművét fogják különleges célokra felhasználni.
Ezek is érdekelhetnek
HELLO, EZ ITT A
RAKÉTA
Kövess minket a Facebookon!
A jövő legizgalmasabb cikkeit találod nálunk!
Hírlevél feliratkozás

Ne maradj le a jövőről! Iratkozz fel a hírlevelünkre, és minden héten elküldjük neked a legfrissebb és legérdekesebb híreket a technológia és a tudomány világából.



This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.