Ha menekülni kell a Hyperloopból, hatalmas zsilipkapuk oldják meg, hogy időben kijussanak az emberek

2021 / 03 / 17 / Bobák Zsófia
Ha menekülni kell a Hyperloopból, hatalmas zsilipkapuk oldják meg, hogy időben kijussanak az emberek
Baleset esetén az embereknek el kell hagyniuk a Hyperloop légritkított alagútjában közlekedő kapszuláikat: ezek az új kapuk fogják megoldani, hogy az alagútban minél gyorsabban ki lehessen egyenlíteni a légnyomást.

A HyperloopTT (Hyperloop Transportation Technologies) egyike azoknak a cégeknek, melyek aktívan fejlesztik a Hyperloop technológiára épülő járművüket. A technológia eredeti koncepcióját Elon Musk hozta nyilvánosságra 2012-ben, majd 2013-ban részletesebb terveket is megjelentetett róla, de már akkor úgy nyilatkozott, hogy az energiáját inkább az elektromos autókat gyártó Tesla és az űrhajókat fejlesztő SpaceX cégek működtetésére szeretné fordítani, ezért a szabadalmakat nem tartotta meg magának, hanem a világ mérnökeinek rendelkezésére bocsátotta.

Azóta sok cég belekezdett a Hyperloopok építésébe vagy tervezésébe, a két vállalat, amely leginkább elől jár a fejlesztésekben a Virgin Hyperloop és a HyperloopTT. A jármű alapvető struktúrája eléggé eltér a vonatokétól, mivel nem sínpályán, hanem egy légritkított csőben, a mágneses levitáció miatt súrlódás nélkül száguld, ezzel sokkal nagyobb sebességre tud felgyorsulni, mint bármilyen más, földi tömegközlekedési eszköz.

Feltalálója az ötödik közlekedési formának nevezte a vonat, a repülőgép, az autó és a hajó után.

Ezek az eszközök töredékére csökkenthetnék az utazások menetidejét a városok között, azonban sokakban felmerült a kérdés, hogy vajon mennyire biztonságosak, tekintve, hogy az utasokat szállító kapszulák egy olyan alagútban száguldanak akár 1200 km/h sebességgel, amelyet nyomásmentesítettek, így valamilyen probléma esetén nem lehet csak úgy kiszállni belőlük. A Hyperloopok pályáján bizonyos meghatározott pontokon vészkijáratokat helyeznek el, hogy ezeken keresztül el tudják hagyni az alagutat az emberek, ha pedig nem tud a vonat eljutni az egyik ilyen pontig, akkor kinyílnak az ajtók és az utasok az irányt mutató fényeket követve találják meg a kijáratokat. Előtte azonban az adott szakaszon ki kell egyenlíteni a nyomást a csőben.

Ezt azok a hatalmas biztonsági zsilipkapuk teszik lehetővé, melyeket múlt héten mutatott be a GNB KL Group, akik a HyperloopTT számára készítenek különböző szerkezeti elemeket. Az ajtók harminc másodperc alatt záródnak, izolálják az alagútnak azt a részét, ahol az utasoknak ki kell szállniuk, és helyreállítják a nyomást. A kapuk öt méter magasak, harmincöt tonnát nyomnak és 130 tonna nyomásnak tudnak ellenállni. A GNB cég eredetileg vákuumkamrákat és ezeket lezáró ajtókat gyárt fúziós reaktorok és laboratóriumok számára, de 2019 óta a Hyperloop technológiai fejlesztéséhez is hozzájárulnak.

"Ez egyike a legnagyobb vákuumkapuknak, melyet valaha építettek és az igazán lenyűgöző benne az az erő, aminek ellen tud állni"

- mondta el Ken Harrison, a GNB vezérigazgatója a videóban - "Százharminc tonna erő fog hatni a zsilipkapura, ez nagyjából hetvenkét autónak és egy dízelmozdonynak felel meg."

A HyperloopTT az első járművet Abu Dhabiban, az Egyesült Államokban pedig Cleveland városa és Chicago között tervezi elindítani. Ez utóbbi esetében a légvonalban 554 kilométeres távot, melyet autóval több mint öt órába telne megtenni, a Hyperloop fél órára rövidíti majd le. A későbbiekben ezt követi a Cleveland-Pittsburgh vonal, amely 217 kilométer hosszú lesz, ezt a távot autóval két óra tíz percbe telik megtenni, a vákuumvonattal ez mindössze tíz perc lesz majd. A teljes vonal megépítése azonban időbe fog telni, akár egy évtizedet is kell még várni arra, hogy a tömegközlekedésnek ez a teljesen új formáját ki lehessen próbálni.

(Fotó: HyperloopTT)

További cikkek a témában:

12 személyes alagútjáró Tesla kisbusszal a reptérre, 200-zal Érdekes közös fejlesztés alakult ki Elon Musk két cége, az alagútfúró Boring Company és a Tesla között: utazzunk a föld alatt, kisbusszal!
A Rakéta olvasói elmondták, hogy mivel közlekednek a legszívesebben. Íme az eredmények Úgy tűnik,  a járványhelyzet erősen újraosztotta a lapokat a közlekedésben.
Öt őrült ötlet a tömegközlekedés megreformálására Pár perc egy zsúfolt buszon miközben egyszerre könyökölnek hasba, lépnek a lábunkra, és csapnak a legérzékenyebb testtájunkra egy jól megtömött bevásárlószatyorral, mindenkiből kihozza egyrészt az állatot, másrészt a benne szunnyadó amatőr közlekedésmérnököt, aki elgondolkozik: miként lehetne ezt jobban csinálni. Ez a cikk pár ilyen hirtelen fogant, őrült ötletet mutat be.


Szó szerint faragni lehet a fényt ezzel a nanoeszközzel!
Szó szerint faragni lehet a fényt ezzel a nanoeszközzel!
„Ha a fényt ilyen hatékonyan és dinamikusan tudjuk irányítani, akkor gyakorlatilag bármit megtehetünk vele.”
Hihetetlen, őrület, de élő madarakra is lehet adatot menteni!
Hihetetlen, őrület, de élő madarakra is lehet adatot menteni!
Furán hangzik, pedig igaz.
Ezek is érdekelhetnek
HELLO, EZ ITT A
RAKÉTA
Kövess minket a Facebookon!
A jövő legizgalmasabb cikkeit találod nálunk!
Hírlevél feliratkozás

Ne maradj le a jövőről! Iratkozz fel a hírlevelünkre, és minden héten elküldjük neked a legfrissebb és legérdekesebb híreket a technológia és a tudomány világából.



This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.