Drónok mehetnek ki a mentők helyett az infarktus-gyanús esetekhez

2021 / 09 / 16 / Perei Dóra
Drónok mehetnek ki a mentők helyett az infarktus-gyanús esetekhez
A drónok iránti kereslet évről évre nő, hiszen egyre több szektor fantáziát lát bennük, a hadiipartól kezdve az e-kereskedelmen át egészen a rendőrségig. Ugyanakkor mint kiderült, a mentőszolgálatok is nagy hasznát vehetik a repülő járműveknek.

Egy svéd kísérlet szerint az a drón, amely olyan defibrillátort szállít, amelyet az átlagember is képes kezelni, gyorsabban odaér a beteghez, mint a hagyományos mentőszolgálat.

Három hónapot is repülhet egyhuzamban egy amerikai fejlesztésű napelemes drónrepülő A fejlesztés az USA hadseregének támogatásával valósul meg: a drón szárnyfesztávolsága 72 méter, és 270 négyzetméternyi napelemes cella található rajta.  

Sofia Schierbeck, a stockholmi Karolinska Intézet újraélesztési tudományokkal foglalkozó központjának munkatársa, valamint a tanulmány szerzője szerint egy új kezdet kapujában állunk, amikor is a drónok nagyobb szerepet kaphatnak az életmentésben, mint korábban bármikor.

Drónok mehetnek ki a mentők helyett

A hirtelen szívmegállás azért következhet be, mert egy elektromos zavar áll be a szívben, ami azonnali megállásra kényszeríti, ezáltal az agyba és az életfontosságú szervekbe sem jut vér. A halál pedig pár percen belül beállhat, amennyiben nem sikerül visszaállítani a szívritmust. Ez a drámai esemény azonban sajnos csak az esetek elenyésző részében okoz előzetes tüneteket, és legtöbbször semmiféle erre utaló jel nincs. Felmérések szerint a betegek ráadásul túl sokat várnak a segítségkéréssel, pedig tisztában kell lenni azzal, hogy ha nyomó jellegű mellkasi fájdalom nem múlik el öt percen belül, azonnal mentőt kell hívni.

A szóban forgó tanulmányt jegyző szakemberek szerint a defibrillátor minél hamarabb történő alkalmazása tíz százalékról ötven százalékra növelhetné az érintett túlélési esélyeit, csakhogy ehhez az kell, hogy a segítség időben megérkezzen.

A kísérlet valójában már 2017-ban elkezdődött

Egy 2017-ben készült tanulmány rámutatott arra, hogy az Egyesült Államokban évi százezer emberből ötvenötnél bekövetkezik a hirtelen szívmegállás, és csak nyolc-tíz százalékuk éli túl. Jacob Hollenberg, a központ igazgatója a Guardiannek nyilatkozott a témáról: szerinte a szív leállása az egyik vezető ok a nyugati országokban. Ahogy fogalmazott, ilyen esetekben minden perc, sőt minden másodperc számít.

Tíz-tizenkét perc elteltével a szív megállása után gyakorlatilag szemernyi esély sem marad a beteg életben maradására.

A defibrillátor alkalmazása tehát óriási esélyt jelenthet az első percekben, a mentőszolgálat megérkezési idejének javítása azonban önmagában nem elegendő. Tíz betegből átlagosan egy éli túl.

A szakemberek akkori kísérletükben bemutattak egy drónt, amelyet a svéd állami szállítási ügynökség épített. A nyolc propellerrel ellátott eszköz súlya valamivel több mint öt és fél (5,7) kilogramm, az automatizált defibrillátoré hétszázhatvanhárom gramm, maximális sebessége pedig hetvenöt km/óra.

Stockholm északi részén egy tűzoltó laktanyában helyezték el, 2016 októberében tizennyolc alkalommal vette igénybe két erre kiképzett pilóta. Az irányításhoz GPS-t használtak egy tíz kilométeres környezetben, ahol 2006 és 2014 között számos szívmegállást regisztráltak.

A drón hívása és elküldése között átlagosan három másodperc telt el, míg a mentőknél ez három percig tartott. A drón hívása és megérkezése között eltelt idő átlagosan öt perc huszonegy másodperc volt, míg a mentőé huszonkét perc.

A drón tehát átlagosan tizenhat perc harminckilenc másodperccel korábban érkezett a helyszínre, mint a hagyományos mentő-

A Guardian ugyanakkor említést tett a drónos elsősegélynyújtás korlátairól is: lehet, hogy a forgalom a 2006-2014-es időszakhoz képest megváltozott, arra pedig nem tért ki a tanulmány, hogy az újraélesztésben milyen arányban vettek részt mentősök és civil járókelők.

Hollenberg, aki szerint a defibrillátort könnyebb kezelni, mint egy poroltót, azt reméli, hogy a drónokat két éven belül bevethetik az egészségügyi ellátásban. Addig természetesen még számos kísérlet vár rájuk, valamint meg kell szerezniük a repülési hatóságok engedélyét, ugyanis a jelenlegi svéd törvények szerint a drón csak olyan távolságra repülhet, amely még a külső operátor látóterén belül esik.

Az igazgató szerint a drónokat más esetekben – például közúti balesetnél, vagy allergiás rohamnál – is igénybe lehet majd venni.

A londoni Royal College of Medicine sürgősségi osztályának munkatársa, Adrian Boye a New Scientist-nek adott interjújában különösnek titulálta a svéd kísérletet: szerinte inkább abba kellene több energiát fektetni, hogy az átlagembereket megtanítsuk az újraélesztésre.

Drónokkal 'csinálnak' esőt az Egyesült Arab Emírségekben A gépek elektromos árammal sokkolják a felhőket annak érdekében, hogy eleredjen az eső.  

Számos nagyvárosban, köztük éppen Londonban és Stockholmban, működnek olyan mobil-applikációk, amelyek riaszthatják az újraélesztést végzőket a beteg közelében. Ezt a célt szolgálja például a tizennyolc nyelven elérhető Staying Alive androidos alkalmazás, amely megjelöli a legközelebbi automata defibrillátorokat. (Eddig összesen több mint nyolcvanezer készüléket regisztráltak rá világszerte). Ezen applikáción belül létezik a Bon Samaritain nevű app is, amelyre bárki feliratkozhat, aki képes a sürgős segélynyújtásra, így a közvetlen közelében élők riaszthatják őt, ha a szükség úgy hozza.

(Fotó: Getty Images Hungary)

További cikkek a témában:

Lenyomták a postások a drónokat a németeknél A német posta (DHL), egyben Európa legjelentősebb logisztikai vállalata csalódott a drónokban, ezért felfüggeszti a velük való kísérletezést.  

Közel két méter széles járőrdrónokat kap a dubaji rendőrség A különleges drónhadsereg támogatásának köszönhetően egy perc alatt bármilyen vészhelyzetre reagálhatnak.  

Egyre jobban érik az első légitaxi-szolgáltatás elindulása A héten a Volocopter és a Joby Aviation is komoly eredményekről számoltak be, amelyek alapján reálisnak tűnik a 2023-as, 2024-es céldátum.

 


Színarany bevonatú emlékérem most 65% kedvezménnyel, csak 4.990 Ft-ért!
II. Rákóczi Ferenc születésének 350. évfordulója alkalmából kibocsátott színarany bevonatú emlékérem.
Először lőttek ki hajót sínágyúval – és nem az amerikaiak voltak
Először lőttek ki hajót sínágyúval – és nem az amerikaiak voltak
Először lőttek éles célpontra hajóra szerelt sínágyúval, látványos mérföldkőhöz érve az elektromágneses fegyverfejlesztésben.
Hamarosan időkristályokkal fogunk fizetni
Hamarosan időkristályokkal fogunk fizetni
Az első, szabad szemmel is látható időkristályok fényben „pszichedelikus tigriscsíkokként” villannak fel.
Ezek is érdekelhetnek
HELLO, EZ ITT A
RAKÉTA
Kövess minket a Facebookon!
A jövő legizgalmasabb cikkeit találod nálunk!
Hírlevél feliratkozás

Ne maradj le a jövőről! Iratkozz fel a hírlevelünkre, és minden héten elküldjük neked a legfrissebb és legérdekesebb híreket a technológia és a tudomány világából.



This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.