A szemünk előtt formálódik a globális autópiac átalakulása, egyre több ambiciózus márka jelenik meg, amelyek friss szemlélettel és az innovációt középpontba helyezve törnek be a hagyományos gyártók felségterületére. Ennek az egyik legígéretesebb képviselője a 2014-ben alapított Xpeng, amely idén ősztől Magyarországon is forgalmazza a járműveit.
Mielőtt rátérnénk a levegőbe emelkedő szenzációra, érdemes egy pillantást vetni a földön guruló újdonságokra is, hiszen első körben ezekkel találkozhatunk majd a márka budapesti pop-up store-jában. Az Xpeng két elektromos crossoverrel, a G6-tal és a G9-cel kezdi meg a hazai hódítást, és mind a két modell 800 voltos elektromos rendszerre épül, ezért ultragyors töltésre képes, akár 12 perc alatt elérheti a 80 százalékos töltöttséget, a fedélzeti rendszereit és a vezetéstámogató asszisztenseket pedig a mesterséges intelligencia vezéreli.
A budapesti premier sztárja azonban kétségkívül az Xpeng repülő járművek fejlesztésére szakosodott leányvállalata, az AeroHT által tervezett X2 volt. A futurisztikus, csepp alakú kapszula egy eVTOL, azaz elektromos hajtású, függőleges fel- és leszállásra képes légi jármű. Lényegében egy kétüléses, teljesen elektromos multikopter, amelyet rövid távú légi közlekedésre terveztek, a jövő nagyvárosai zsúfoltságának enyhítésére. Az X2 pedig nem csupán egy látványos koncepció, hanem egy működő prototípus, amely már több tesztrepülést is végrehajtott, például Dubajban.
Hogyan működik az Xpeng légi járműve? Nyolc elektromos motor hajt nyolc rotort, amelyek négy karon, egymás felett forgó koaxiális elrendezésben helyezkednek el – ez a felépítés a drónok világából ismerős, és kulcsfontosságú a stabilitás és biztonság szempontjából. A szénszálas és kompozit anyagból készült jármű maximális sebessége 130 km/óra, a repülési ideje 25-35 perc, ami ideálissá teszi a városon belüli utazásokra. A kétüléses, félig nyitott jármű maximális felszállótömege 560 kilogramm.
Amitől végképp futurisztikus lesz az X2: képes teljesen autonóm repülésre előre megtervezett útvonalon.
A kezelőfelülete végletesen leegyszerűsített, a tervek szerint egyetlen gombnyomással lehet majd elindítani a fel- és leszállási manővert, de természetesen manuális irányításra is van lehetőség. A biztonság érdekében többszintű redundanciát építettek a rendszerbe, a nyolcmotoros kialakítás pedig azt garantálja, hogy egy vagy akár több motor meghibásodása esetén is a jármű biztonságosan képes a levegőben maradni, és le tud szállni.
Ezen felül az X2-t felszerelték egy ballisztikus ejtőernyőrendszerrel is. Vészhelyzet esetén ez a rendszer egy apró robbanótöltettel másodpercek alatt kilövi és kinyitja a teljes járművet megtartó ejtőernyőt, lehetővé téve a biztonságos földet érést még a legkritikusabb helyzetekben is. Az autonóm navigációt szenzorok (kamerák, radarok) sokasága segíti, amelyek folyamatosan pásztázzák a környezetet, elkerülve az akadályokat.
Az X2 ebben a formájában még nem egy sorozatgyártott termék, hanem egy technológiai demonstrátor, amely a cég képességeit és vízióját hivatott bemutatni. A városi légiközlekedés elterjedésének legnagyobb akadálya ugyanis ma már nem elsősorban technológiai, hanem jogi és szabályozási jellegű. A járművek engedélyeztetése, a légtérhasználat és a „vertiportok”, azaz a fel- és leszállóhelyek kiépítése mind komplex feladat.
Az Xpeng közben már a következő generációs modellen dolgozik, amely egy moduláris, egyszerre közúti közlekedésre és repülésre is alkalmas jármű lesz. A tervek szerint ez egy hatkerekű szárazföldi járműből és egy leválasztható, az X2-höz hasonló repülő modulból áll majd. A cég már megkezdte a sorozatgyártáshoz szükséges gyárépítést Kínában, és a merész tervek szerint az előrendelések akár már jövőre megkezdődhetnek.
Az Xpeng magyarországi bemutatkozása túlmutat egy új autómárka érkezésén, és az X2 egyértelmű üzenet, hogy a cég a mobilitás jövőjét nemcsak a földön, hanem a levegőben is elképzeli. Bár az égen cirkáló repülő autók kora még nem jött el, az X2 működő prototípusával az Xpeng egy lépéssel közelebb hozta azt a valósághoz.
Ez is érdekelhet: