Vissza a jövőbe: elektromos autóként születhet újjá a legendás DeLorean

2022 / 02 / 20 / Palotai Nándor
Vissza a jövőbe: elektromos autóként születhet újjá a legendás DeLorean
A nyolcvanas években drogbotrányba fulladt cég ikonikus típusának feltámasztását már évek óta ígérgetik, azonban mindeddig nem sikerült újra elkezdeni a gyártását. Most azonban úgy tűnik, hogy egy teljesen új formában születhet újjá.

Már majdnem 40 éve, hogy felbukkant a vásznon a Vissza a jövőbe filmek időgéppé fejlesztett, ikonikus autója, a DeLorean DMC-12. A jellegzetesen szögletes, teljes mértékben rozsdamentes acélból készült kasznijával és a védjegyévé vált felfele nyíló ajtókkal a feledhetetlen autót már többször is felakarták éleszteni, mindeddig sikertelenül. Ez részben talán annak is köszönhető, hogy a típus gyártását még azelőtt abbahagyták, hogy 1985-ben megjelent volna az első Vissza a jövőbe film.

Ugyan az eredeti DeLorean Motor Company (DMC) már a nyolcvanas éveben csődbe ment, azonban 1995-ben egy texasi cég a nevet egy az egyben átvette, és már évek óta igyekszik alkatrész-utánpótlással életben tartani a márkát, illetve feltámasztani a mára klasszikussá vált DMC-12 típust. Ez eddig az amerikai jogszabályi környezet miatt nem működhetett, azonban pár éve már újra el lehet kezdeni 25 évesnél öregebb autókat is gyártani, ha azok a károsanyag-kibocsátásukat tekintve megfelelnek a mai sztenderdeknek.

Korábban már több motor is szóba került, mint az új, modernizált DMC-12 szíve, és volt már szó elektromos meghajtásról is, most pedig a reinkarnálódott DMC oldalán megerősítették: az új DeLorean elektromos lesz – adta hírül a Futurism.

Az elektromos jövő, a DeLorean EVolved

A DMC Twitterjén olvasható bejegyzés és a rövid videó alapján két dolog már elsőre is feltűnik: az egyik, hogy az autó vonalvezetése és a klasszikus, felfele nyíló ajtók maradnak, azonban az autó elején mintha egy LED-csík villanna fel. Ami még egy érdekessége a titokzatoskodó bejegyzésnek, hogy a hashtagek alapján az új, DeLorean EVolved névre keresztelt kocsi egy luxusautó lesz, bármit is takarjon ez a megnevezés ebben a kategóriában.

Ami a műszaki jellemzőket illeti, az autó felépítéséről és meghajtásáról még szinte semmi pontosabbat nem lehet tudni, azonban érdekes egybeesés, hogy az eredeti DMC-12 formatervezője, a Giorgetto Giugiaro által alapított Italdesign autóipari cég már feltüntette a DMC-12-t a futó projektjei között, továbbá áprilisban egy megállapodást is kötött a Williams Advanced Engineering (WAE) vállalattal, hogy egy közös projektben tervezzenek új autókat az utóbb említett cég frissen kifejlesztett, elektromos autókhoz tervezett, kompozit anyagokból készült alvázára. A WAE alvázára az Italdesign mérnöki csapata fogja „rátervezni” az autókat, minden szükséges elektronikus és digitális rendszerrel együtt, kiegészítve azt a moduláris platformot, amely számos különböző nagy teljesítményű elektromos autó, és remélhetőleg a DeLorean EVolved alapját is fogja képezni.

Egy további komoly lépés a DeLorean Evolved gyártásának irányába, hogy az új DMC San Antonióba rakta át székhelyét, és itt terveznek gyárat is létrehozni. A cég 450 munkahellyel számol, az álláshelyeket pedig a közelben lévő felsőoktatási intézményekkel, a Texasi Egyetemmel, a Trinity Egyetemmel, illetve a Texasi Állami Egyetemmel együttműködve töltenék fel.

Drogbotrány vetett véget az eredeti DMC-nek

Az eredeti DeLorean Motor Companyt 1975-ben alapította az anyai ágon magyar felmenőkkel is rendelkező John Zachary DeLorean, miután a több nagy autómárkánál szerzett tapasztalatai alapján kiábrándult az akkori gyártási kultúrából. A cég Vissza a jövőbe filmtrilógiából ismert ikonikus DMC-12-t 1981 január és 1982 decembere között gyártotta. A Peugeot-Renault-Volvo konzorcium által szállított 2,8 literes, V6-os motorral hajtott hátsó motoros autót háromsebességes automata vagy ötfokozatú kézi sebességváltóval kínálták, a rozsdamentes acélkarosszériára pedig 25 év átrozsdásodás elleni garanciát is vállaltak.


John Z. DeLorean a feleségével és a legendás autóval (Fotó: Getty Images)

Az autóhoz választott motor azonban gyengének bizonyult, továbbá a kocsi hírnevének nem tettek jót a fel-fel bukkanó hibák miatti visszahívások sem, nem beszélve arról, hogy a befektetőkkel való huzavona vége az lett, hogy a cég kizárólagos irányításáról lemondani nemigen hajlandó DeLorean végül mégis megpróbált mecénásokat szerezni, azonban az egyik gazdag támogatójáról kiderült, hogy inkább a kábítószerterjesztés szemszögéből érdekelte a cég. Az ügynek kínos vége lett: miután DeLoreant a lánya lefejezésével is megfenyegették, igent mondott a kétes ügyletekre, nemsokára emiatt eljárás is indult ellene. Egyesek szerint maga a fenyegetőző mecénás egy beépített ügynök volt. Így vagy úgy, de a cég nemsokkal később, 1985-ben csődbe is ment. A híres autóból végül mindössze 8987 darabot gyártottak, DeLorean azonban megélte a 80 éves kort is, 2005-ben hunyt el.

(Fotó: DeLorean, Getty Images)


A következő 25 év - mítoszok, jóslatok és a valóság
A következő 25 év - mítoszok, jóslatok és a valóság
Európa legnagyobb jövőfesztiválja, a Brain Bar idén is megnyitja kapuit. A rendezvény a 21. század első negyedének elteltével arra a kérdésre keresi a választ: hogy fest majd az emberiség következő 25 éve. A diákok és pedagógusok számára ingyenes eseménynek szeptember 18-19-én a Magyar Zene Háza ad otthont.
Ez Ferenc pápa utolsó ajándéka az embereknek
Ez Ferenc pápa utolsó ajándéka az embereknek
Egyik járművét fogják különleges célokra felhasználni.
Ezek is érdekelhetnek
HELLO, EZ ITT A
RAKÉTA
Kövess minket a Facebookon!
A jövő legizgalmasabb cikkeit találod nálunk!
Hírlevél feliratkozás

Ne maradj le a jövőről! Iratkozz fel a hírlevelünkre, és minden héten elküldjük neked a legfrissebb és legérdekesebb híreket a technológia és a tudomány világából.



This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.