Elmentünk egy VR-fesztiválra, és nem bántuk meg

2020 / 09 / 06 / Bobák Áron
Elmentünk egy VR-fesztiválra, és nem bántuk meg
Az 1986 óta megrendezett Burning Man kétségkívül a világ egyik leghíresebb, legextrémebb és legfanatikusabb rajongótáborral rendelkező fesztiválja. A rendszerint augusztus utolsó hetén kezdődő rendezvény egy igazi kulturális kuriózum, ami a zene mellett hatalmas, szürreális szobrokkal, a Mad Max világát idéző járgányokkal, a legkülönbözőbb kulturális rendezvényekkel, művészi performanszokkal vonz évről-évre közel nyolcvanezer embert a nevadai Black Rock sivatag közepére. Nem kis fába vágták tehát a fejszéjüket a szervezők, amikor úgy döntöttek, hogy a koronavírus-járvány miatt elmaradt 2020-as Burning Mant a virtuális valóságban fogják megrendezni.

Az ötlet persze annyira nem újdonság, hiszen ahogy arról mi is több esetben beszámoltunk, a kialakult helyzetre reagálva egyre többen és többen kezdik el felfedezni a VR-ban rejlő lehetőségeket. A Samsung a legutóbbi bemutatóját már teljes egészében egy virtuális bemutatóteremben tartotta meg, a zenészek Fortnite-ban adnak koncerteket, és a szintén a héten zajló IFA kiállítás is részben a virtuális térben zajlott. Olyan grandiózus tervvel viszont még senki nem próbálkozott, mint a Burning Man szervezői, akik egy az egyben bedigitalizálták a fesztivál helyszínét, vagyis a jellegzetes félkörívben elterülő, 10 négyzetkilométeres kiterjedésű Black Rock Cityt.

A "multiverzumot", ahogy ők nevezik, a Microsoft tulajdonában levő AltspaceVR-ban hozták létre, ami tulajdonképpen egy virtuális közösségi platform, és önmagában is megérne egy cikket. Mi eddig kicsit szkeptikusak voltunk az ilyen programokkal kapcsolatban, mint amilyen a Manova vagy a Facebook Horizon, de az Altspace abszolút meggyőzött minket. A készítőknek sikerült egy olyan virtuális teret létrehozniuk, ami valóban él, köszönhetően annak, hogy az emberek mára egészen belakták, így az AltspaceVR-ban a virtuális istentisztellettől kezdve a spanyol nyelvórán át a motivációs előadásig rengeteg különböző programot találhatunk a nap mind a 24 órájában.

Grafikailag az AltspaceVR persze úgy néz ki, mintha a naptár évszámai még mindig 19-cel kezdődnének, vagy mondhatjuk azt is, hogy a látvány a Minecraftot idézi, de ami az egyik oldalról nyilvánvalóan kicsit illúzióromboló, az a másik oldalról kifejezetten praktikus, hiszen az AltspaceVR-t arra találták ki, hogy akár ezrek gyűljenek össze a virtuális térben, ami kidolgozottabb grafikával ahhoz vezetne, hogy csak igazán komoly vassal lenne élvezhető az élmény.

Ha már az illúziónál tartunk, a Burning Man virtuális kiadása némi akklimatizálódás után meglepően jól hozza a fesztiválfílinget, még ha kicsit nehéz is elvonatkoztatni attól, hogy tulajdonképpen egy monitort nézünk. Virtuálisvalóság-szemüveggel valószínűleg kicsit komplettebb az élmény, de ez nekünk most nem állt rendelkezésünkre. A BRCVR elindítása után egyszerre csak a sivatagba épült város kellős közepén találjuk magunkat, absztrakt épületek, szürreális szobrok, meg persze a többi látogató között, akik szemmel láthatóan örömmel merülnek el a rendkívül részletesen kidolgozott világban. Az élmény néha majdnem olyan, mintha egy valódi fesztiválon járnánk, a városban bóklászva jobbról-balról folyamatosan szűrődnek be a különböző zenék, hangok, beszélgetésfoszlányok, és érdekes volt látni, hogy a résztvevők közül sokan valóban úgy viselkednek, mintha egy igazi fesztiválra jöttek volna. Táncolnak, beszélgetnek, reagálnak a körülöttük történő dolgokra, benépesítik és élettel töltik meg a virtuális teret, és igazából ez a fajta nyüzsgés az, ami miatt a virtuális Burning Man távolról valóban emlékeztet egy valódi fesztiválra.

Az azért sok helyen tetten érhető, hogy a szervezők nem rendelkeznek évtizedes tapasztalatokkal a VR-fesztiválok szervezésében, kisebb-nagyobb hibákba elég sűrűn belefutottunk. Számos helyszínen szembesültünk azzal, hogy belépni be tudtunk, kijárat viszont már nem volt, így ilyenkor kénytelenek voltunk újraindítani a BRCVR-t. A helyszínek kidolgozottsága is elég vegyes, míg például a Samskara sátorban minden további nélkül el tudtunk volna chillezni néhány órát, sok helyszínnek valójában semmi értelme nem volt, vagy mert félkész benyomást keltett, vagy mert egyszerűen nem működik a VR-ban. Ilyen például, hogy virtuálisan megnézhetjük az elmúlt években felépített összes szalmaembert, amiről a Burning Man a nevét kapta, de a Minecraft-szintű grafika egyszerűen nem tudja visszaadni ezeknek a szobroknak a grandiózusságát. Ugyanez a vegyesség jellemző az előadókra is, akik között voltak igazán profik, meg olyanok is, akiknek az előadása alulról súrolt egy átlagos karaoke-estet.

Összességében azt azért elég biztosan kijelenthetjük, hogy a virtuális fesztiválok még jó ideig nem fogják leváltani a valódiakat - erre talán majd akkor kerülhet sor, ha egy Neuralink-szerű eszközzel már képesek leszünk közvetlenül az agyunkba sugározni a képeket, a hangokat, az illatokat. A VR-eseményeknek ennek ellenére van létjogosultságuk, hiszen az emberek ma is néznek koncerteket a Youtube-on, hallgatnak előadásokat Zoomon, beszélgetnek a barátaikkal Messenger videochaten, a virtuális térrel pedig ezek a tevékenységek kapnak egy olyan körítést, amitől sokkal átélhetőbbé, kézzelfoghatóbbá, ezáltal pedig szórakoztatóbbá is válnak.

A virtuális Burning Man szeptember 6-ig tart, tehát az utolsó napra még be lehet csatlakozni.


Szó szerint faragni lehet a fényt ezzel a nanoeszközzel!
Szó szerint faragni lehet a fényt ezzel a nanoeszközzel!
„Ha a fényt ilyen hatékonyan és dinamikusan tudjuk irányítani, akkor gyakorlatilag bármit megtehetünk vele.”
Hihetetlen, őrület, de élő madarakra is lehet adatot menteni!
Hihetetlen, őrület, de élő madarakra is lehet adatot menteni!
Furán hangzik, pedig igaz.
Ezek is érdekelhetnek
HELLO, EZ ITT A
RAKÉTA
Kövess minket a Facebookon!
A jövő legizgalmasabb cikkeit találod nálunk!
Hírlevél feliratkozás

Ne maradj le a jövőről! Iratkozz fel a hírlevelünkre, és minden héten elküldjük neked a legfrissebb és legérdekesebb híreket a technológia és a tudomány világából.



This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.