Hatalmas platinabányában kezdi meg a munkát a világ legnagyobb hidrogénhajtású bányadömpere

2022 / 05 / 09 / Bobák Zsófia
Hatalmas platinabányában kezdi meg a munkát a világ legnagyobb hidrogénhajtású bányadömpere
Az Anglo American bányászati cég járművét Afrika első és egyetlen, engedéllyel rendelkező hidrogén-bányadömper vezetője kezeli, de a jövőben a vállalat a teljes flottáját zéró emissziós járművekre tervezi lecserélni.

Afrika Limpopo tartományának egyik városa, Mokopane mellett 1993 óta működik egy különleges platinabánya, ami, a hagyományos platinabányáktól eltérően nem a mélyben, hanem külszíni kitermeléssel üzemel nagyjából 110-245 méter mélységű gödrökben. Ez Afrika és a világ legnagyobb külszíni platinabányája és egyike a londoni székhelyű Anglo American bányászati cég számos kitermelő helyének, amelyekből összesen a globális platinatermelés 40%-a érkezik a piacra. A Mogalakwena bányában évente ötszázezer uncia fémet bányásznak ki és a hely a tervek szerint még legalább 2040-ig használatban marad, mielőtt végleg befejezik a termelést.

A Mogalakwena útjain rengeteg nehézgépjármű teszi a dolgát nap mint nap, de mostantól a dízel meghajtású bányadömperek mellett egy hibrid hidrogén dömper is szolgálatot teljesít, hogy segítségével a cég csökkentse az üzemanyagköltségeit és megvalósítsa a célját, ami szerint 2040-re az üzemeltetést teljes mértékben karbonsemleges módon oldják meg. Az Anglo American becslései szerint azzal, ha a járműflottát ezekkel az új generációs hibridekkel váltanák fel, a külszíni bányák kibocsátásának 80%-kát megspórolhatnák, és egyben a folyamat hozzájárulhatna a dél-afrikai hidrogén-völgy megteremtéséhez, ami az elképzelések alapján mintegy 835 kilométer hosszan nyújtózna az ipari és kereskedelmi útvonalak mentén. Ilyen hidrogén-völgyek kialakítása más országokban is egyre nagyobb figyelmet kap, mivel az ezekben a régiókban összpontosuló hidrogénprojektek jó esetben látványos eredményei növelhetik a hidrogénre alapozott ökoszisztémák fejlesztésének tempóját.

A dömper, ami az Anglo American nuGen Zero Emission Haulage Solution projekt része, zöld hidrogénnel működik, vagyis a meghajtáshoz szükséges hidrogén készítését napelemfarmról származó energiával oldják meg, így nem csak a kibocsátás mentes a károsanyagoktól, hanem az üzemanyag előállítása is környezetbarát módon megy végbe. Az üzemanyagcellák mellett egy akkumulátor is található a járműben, ami redukálja a hidrogénfogyasztási igényt és növeli a hatótávot azzal, hogy a lejtmenetben/fékezés közben visszanyert energiát tárolja későbbi felhasználásra. Az üzemanyagcella katalizátora pedig abból az anyagból készül, ami a környéken bőséges mennyiségben található: platinából, ami egyébként igen drága megoldás, emiatt a kutatók aktívan keresik is a helyettesítésére szolgáló anyagokat, hogy ne a magas árak legyenek a hidrogén járművek használatának elterjedésének kerékkötői.

A világ legnagyobb hidrogénhajtású bányadömperét az az ember vezeti, aki az Anglo American elmondása szerint Afrika első és egyetlen ilyen jellegű jármű vezetéséhez engedéllyel rendelkező sofőrje: ő Alex Tumisang Lekgau, aki később a hidrogén dömperek biztonsági felelősének szerepét is betöltheti majd. A dömper egyelőre csak egymaga képviseli a hidrogén járműveket a bányában és a működésének sikerén múlik, hogy a flottát mikor cserélik le erre a típusú dömperfajtára.

A 290 tonna teherbírású nuGen járművet egy dízel meghajtású bányadömperből alakították át hidrogén meghajtásúra, és 2 MW-os üzemanyagcella/akkumulátor rendszer biztosítja az energiaellátását. A későbbiekben a Mogalakwena 40 dömperét, utána pedig a többi bánya 400 járművét is ezzel a módszerrel tervezik átalakítani, ezzel a cég úgynevezett Scope 1 kibocsátásának 10-15%-át spórolja majd meg a tervek szerint (a Scope 1 egy vállalat közvetlen, alaptevékenységeiből származó üvegházhatású gázok kibocsátását jelenti, a Scope 2 a közvetett, például energiavásárlás útján megvalósuló kibocsátását).

(Fotó: Anglo American)

Az óriási bányadömpereket is elérte az autózás villamosítása A Hitachi nehéz ipari gépeket gyártó egysége és az ABB elektromos hajtással foglalkozó üzletága fogott össze, hogy összeházasítsák a trolibuszt a bányadömperrel.


A következő 25 év - mítoszok, jóslatok és a valóság
A következő 25 év - mítoszok, jóslatok és a valóság
Európa legnagyobb jövőfesztiválja, a Brain Bar idén is megnyitja kapuit. A rendezvény a 21. század első negyedének elteltével arra a kérdésre keresi a választ: hogy fest majd az emberiség következő 25 éve. A diákok és pedagógusok számára ingyenes eseménynek szeptember 18-19-én a Magyar Zene Háza ad otthont.
Ez Ferenc pápa utolsó ajándéka az embereknek
Ez Ferenc pápa utolsó ajándéka az embereknek
Egyik járművét fogják különleges célokra felhasználni.
Ezek is érdekelhetnek
HELLO, EZ ITT A
RAKÉTA
Kövess minket a Facebookon!
A jövő legizgalmasabb cikkeit találod nálunk!
Hírlevél feliratkozás

Ne maradj le a jövőről! Iratkozz fel a hírlevelünkre, és minden héten elküldjük neked a legfrissebb és legérdekesebb híreket a technológia és a tudomány világából.



This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.