VAR helyett iPhone-nal döntenek a lesekről a világ legrangosabb bajnokságában

2024 / 08 / 16 / Pőcze Balázs
VAR helyett iPhone-nal döntenek a lesekről a világ legrangosabb bajnokságában
Ugyan sok rossz vagy nehéz döntéstől megkíméli a játékvezetőket, a játékosokat és a szurkolókat a videóbíró intézménye, ám leshelyzeteknél még mindig akadnak trükkös pillanatok. Ezeken hivatott segíteni a Dragon nevű rendszer, ami a közeljövőben debütál Angliában, a Premier League-ben.

A két évvel ezelőtti labdarúgó világbajnokságon és az idei Európa-bajnokságon egy tíz kamerából álló rendszer követte a játékosokat, huszonkilenc testrészt figyelve, kiegészítve az érintéseket másodpercenként ötszázszor érzékelő labdákkal, ám úgy tűnik, létezik még ennél fejlettebb megközelítés is.

A Wired újságírója, Ben Dowsett benézhetett a színfalak mögé a Premier League-nél, és azt ugyan nem árulta el az angol szövetség, hogy pontosan mikortól áll üzembe a rendszer, ahogyan azt sem, hogy hány százalékkal várnak jobb döntéseket a Dragontől, de azt igen, hogy hogyan működik a technológia.

Videók és számítógépes csontvázak helyett "digitális ikrek"

Több mint száznegyven éve figyelik a lesen lévő játékosokat a játékvezetők és a partjelzők, ám sokáig arra kellett hagyatkoznunk, hogy ők hárman meg tudják mondani, hogy a rúgás pillanatában a labdát váró támadó hátrébb helyezkedett-e el, mint az ellenfél utolsó védője. Ez közel sem egyszerű feladat. Az, hogy a videóbíró újra és újra meg tud nézni egy-egy ilyen helyzetet, némi számítógépes modellezéssel megtámogatva, úgy tűnik, még csak a kezdet volt: az NBA-jel már hosszabb ideje együttműködő Genius Sports azt ígéri, hogy ki tudja küszöbölni azokat a nehézségeket is, amikor többtucat kamera ide vagy oda, nem látszik pontosan, hogy mi történt a pályán.

Mivel Dragon nevű rendszerük legalább huszonnyolc, de akár száz iPhone kamerával figyeli a játékteret, eleve kisebb az esély arra, hogy ne lásson rá egy-egy kulcshelyzetre. A mobilok ráadásul a másodpercenként ötven-hatvan képet rögzítő kamerák helyett akár kétszázszor is exponálnak, ezzel csökkentve annak az esélyét, hogy két fotó között hagyja el a játékos lábát a labda. Ennyi adat segítségével nem csak húsz-harminc kulcspontot, amolyan csontvázat figyelnek játékosonként, hanem gyakorlatilag a teljes testkontúrt rögzítik, hét-tízezer pontot követve. Amikor pedig nem látnak rá teljesen valakire, a mesterséges intelligencia segít precízen megbecsülni, hogy milyen pózban lehetett az adott labdarúgó. Sőt, a program érti is, hogy mi történik a sportoló testével - így jön létre az úgynevezett "digitális iker", a hús-vér játékos számítógépes mása.

Mivel mind a huszonkét szereplő újraalkotható digitálisan, nem nehéz elképzelni, hogy néhány év múlva, ha nem tetszik a végeredmény, akár újra is játszathatjuk az egész meccset a nekünk tetsző végkimenetellel. Addig pedig ugyan a bíró dönt a leshelyzetekről, de a Genius félautomata rendszere magától jelzi, ha szerinte emelkednie kellene a partjelző kezében a zászlónak.

(Borítókép: Visionhaus/Getty Images)


Szó szerint faragni lehet a fényt ezzel a nanoeszközzel!
Szó szerint faragni lehet a fényt ezzel a nanoeszközzel!
„Ha a fényt ilyen hatékonyan és dinamikusan tudjuk irányítani, akkor gyakorlatilag bármit megtehetünk vele.”
Hihetetlen, őrület, de élő madarakra is lehet adatot menteni!
Hihetetlen, őrület, de élő madarakra is lehet adatot menteni!
Furán hangzik, pedig igaz.
Ezek is érdekelhetnek
HELLO, EZ ITT A
RAKÉTA
Kövess minket a Facebookon!
A jövő legizgalmasabb cikkeit találod nálunk!
Hírlevél feliratkozás

Ne maradj le a jövőről! Iratkozz fel a hírlevelünkre, és minden héten elküldjük neked a legfrissebb és legérdekesebb híreket a technológia és a tudomány világából.



This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.