A múzeumot “Docking the Amsterdam”-nak hívják majd, ami nagyjából “Kiköt az Amszterdam”-nak lehetne fordítani, és a hajóroncsot magában foglaló üvegtartály áll majd a középpontjában. Valószínűleg Amszterdamban nyitják majd meg, ahol a kiállított hajót készítették. Az üvegtartály lehetővé teszi a látogatók számára, hogy a roncsot minden lehetséges szögből megtekinthessék, miközben az végig a víz alatt marad.
A hajót a Holland Kelet-Indiai Társaság (VOC) építtette a 18. században, és 1749-ben vetődött partra az Egyesült Királyság Hastings városa közelében, miután kormányozhatatlanná vált. Gyorsan nagy mennyiségű homok borította be, mind a hajó mind rakománya értéktelenné vált. Az idő, a hullámverés és a homok hatására a roncs gyorsan kopott, de a hajótest és tartalma nagyrészt sértetlen maradt.
Ma a VOC alapítványa felelős a roncs megmentéséért, mivel jelenlegi helye már nem biztonságos. Egy kutatóintézetet hoztak létre a régészek számára, hogy feltárják a helyszínt. Remélik, hogy az új múzeum, a kiállítási terekkel kiegészítve élményszerűen bemutathatja a látogatóknak Hollandia gazdag tengeri történelmét, ideértve a rabszolgakereskedelemben való részvételt és a rabszolgaság mai napig ható következményeit.
A ZJA nyilatkozata szerint: „A projekt sürgőssége két okból is fakad. Először is, a hajót a VOC építtette. A gyarmatosítás, a rabszolgakereskedelem és a nemzetközi kereskedelem történetének mai értelmezése elengedhetetlenné teszi az újraértékelést és a vitát. Másodszor, a roncs jelenleg egy hatalmas árapály-tartományú területen pusztul, és a jelenséget kísérő áramlatok erősen rombolják.”
A hajó áthelyezéséhez fel kell emelni azt a tengerfenékről egy nagy, speciálisan erre kialakított mentődokk segítségével, melyet ezután Amszterdamba vontatnak, ahol víz alatti múzeummá alakítják.
A múzeum pontos kialakításáról egyelőre keveset tudni, de a belseje várhatóan nagy üvegfelületekkel rendelkezik majd, így a látogatók minden szögből megnézhetik a roncsot. A roncs körül és a víz felett egy sétány kerül majd kialakításra, így a hajó könnyen látható lesz felülről is. A múzeumot egy nagy és megvilágított fehér előtető takarja majd. A Docking the Amsterdam várhatóan 2025-ben nyílik meg.
(Forrás: DeZeen Kép: ZJE)
Taycan modellek
A Porsche első elektromos autója és az autózás új korszakának kezdete. Rendkívüli hatékonyság és családbarát méretek akár 761 lóerővel, akár 463 kilométeres hatótávval és számos világújdonsággal.
IRÁNY A KONFIGURÁTOR
Cayenne Coupé E-Hybridek
A sportautó a terepjárók között. A Cayenne Coupé nem köt kompromisszumokat, de még érzelmesebb kapcsolatot teremt. A 462 vagy 680 lóerős konnektorról tölthető hibrid hajtáslánc már csak hab a tortán.
IRÁNY A KONFIGURÁTOR
Cayenne E-Hybridek
A mindentudó. Családbarát SUV benzines V6-os vagy V8-as motorral a kimagasló teljesítmény és konnektorról is tölthető elektromotorral a kiemelkedő hatékonyság és tisztaság jegyében. A Porsche, amely nem ismer határokat.
IRÁNY A KONFIGURÁTOR
Panamera Sport Turismo E-Hybridek
Minden, amit a Panamera tud, plusz még több. Ötszemélyes utastér óriási csomagtartóval és kategóriaelső variálhatósággal. Tisztán elektromos közlekedés vagy éppen 680 lóerő – amire Önnek éppen szüksége van.
IRÁNY A KONFIGURÁTOR