A hagyományostól eltérő elrendezésű kerékpár hajtókarok oldják meg a holtpont problémáját

2021 / 08 / 02 / Bobák Zsófia
A hagyományostól eltérő elrendezésű kerékpár hajtókarok oldják meg a holtpont problémáját
Nemcsak a sportolók, minden biciklista szembesül időnként a nem megfelelő hajtási módból származó plusz terheléssel, de ha el is sajátítottuk a helyes technikát, megállás utáni indulásnál problémát okozhat a hajtómű karjainak 'holtpontja'.

A kerékpárok hajtóművének kialakítása miatt a legkönnyebb haladást biztosító technika az, ha a pedált mindig egyenletesen gördítjük, alkalmazkodva a kör alakú struktúra kialakításához, ahelyett, hogy úgymond szögletesen taposnánk. Ekkor ugyanis sokkal nagyobb energiabefektetésre lesz szükség, amit például a holtponton (az a szakasz, ami az után következik, mikor a hajtókarok egyike fent, másik lent található 12 és 6 óránál) való túljutás csak még inkább megnehezít.

Erre a banálisnak tűnő megfigyelésre vagy tanácsra valószínűleg senkinek nincs szüksége, akinek minimális gyakorlata van a kerékpározás terén, azoknak meg pláne nem, akik klipszet használnak, de mégis rávilágít arra, hogy még az egyszerű, hétköznapi biciklizés során is milyen apró dolgokon múlik a hatékonyság. Többek között Dr. Nagy Sándor Kerékpárosok könyvében is olvashatunk arról a vizsgálatról, amelynek Bernard Hinault vetették alá, a róla készített felvételt elemezve pontosan láthatóvá vált, hogy melyik tekerési fázisban melyik izmot vagy izomcsoportot használta az optimális meghajtáshoz és milyen szerepe volt a holtponton való átjutásban a megfelelő technikának. Azonban van egy másik megoldás is probléma kezelésére, ami megkönnyítheti az életét mindenkinek, aki szembesült már egy-egy piros lámpa után történő indulás nehézségeivel, ez pedig a hajtókar elrendezésének módosítása.

Korábban is történtek kísérletek az ovális hajtómű kialakítására, valamint a karok működésének megváltozására, ez utóbbi kelt életre például a Larry Brown amerikai mérnök által tervezett Houdaille Powercam személyében, amellyel a mérnök a saját, emelkedőn való hazafelé útját szerette volna megkönnyíteni. Ehhez hasonló verziót alkotott Jacques Cerdan, a híres boxoló, Marcel Cerdan unokaöccse, aki a hajtóművet úgy módosította, hogy hajtókarok egyike (a felső kar) egy kicsivel előrébb álljon, mint az alsó, majd tekerés közben kiegyenlítődjön a helyzetük és vízszintbe kerüljenek.

A pedált nemrégen szabadalmaztatta, majd egy francia üzletember segítségével elkezdődött a forgalmazás is.

A Cerdan cég leírása szerint a felső holtpont kiküszöbölésével a hajtómű segíti a lent lévő láb felemelését és az erő hatékonyabb elosztását.

Az újfajta elrendezés tesztelésére Clément Fouquet influenszert, Barbara Buatois kerékpár bajnokot és amatőr sportolókat is felkértek, de a valódi próbára akkor kerül majd sor, mikor az első megrendeléseket leszállítják és szélesebb körben is elérhető lesz az eszköz. Az előrendelésre a Cerdan honlapján van lehetőség, egy hajtómű 300 euróba (107 000 forint) kerül.

A Cerdan-pedál teljes mértékben francia gyártmány, ezzel követi a nemzet hosszú múltra visszatekintő hagyományait, amelynek során már számos újítás bölcsője volt az országban található számtalan műhely, mivel, igaz, hogy magát a kerékpárt és a pedált is Németországban találták fel, de ez utóbbi népszerűsége azután emelkedett meg igazán, hogy 1861-ben Pierre Michaux kocsiszerelő feltette az első példányt bizonyos Brunel úr biciklijére.

(Fotó: Piqsels, Cerdan)

További cikkek a témában:

Magyar fejlesztésű nyomkövető segít megakadályozni a biciklilopásokat A Flexcom által gyártott GPS-es nyomkövető a gyártó állítása szerint szinte feltörhetetlen, és azonnal jelez, ha valaki megpróbálja elkötni a bringát.
A vegyianyagokat tartalmazó biciklizár bűzzel harcol a tolvajok ellen A Skunklock zárjának belsejében nyomás alatt lévő gáz található, ami lopási kísérlet esetén szagos felhőbe burkolja a gyanútlan tolvajt.
Legyártották a hárommilliomodik biciklit a magyar bringagyárban Nahát, eddig nem is tudtuk, hogy Magyarország e-bike-nagyhatalom!


Szó szerint faragni lehet a fényt ezzel a nanoeszközzel!
Szó szerint faragni lehet a fényt ezzel a nanoeszközzel!
„Ha a fényt ilyen hatékonyan és dinamikusan tudjuk irányítani, akkor gyakorlatilag bármit megtehetünk vele.”
Hihetetlen, őrület, de élő madarakra is lehet adatot menteni!
Hihetetlen, őrület, de élő madarakra is lehet adatot menteni!
Furán hangzik, pedig igaz.
Ezek is érdekelhetnek
HELLO, EZ ITT A
RAKÉTA
Kövess minket a Facebookon!
A jövő legizgalmasabb cikkeit találod nálunk!
Hírlevél feliratkozás

Ne maradj le a jövőről! Iratkozz fel a hírlevelünkre, és minden héten elküldjük neked a legfrissebb és legérdekesebb híreket a technológia és a tudomány világából.



This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.