Túl van első sikeres repülésén a világ legfuturisztikusabb légitaxijának prototípusa

2022 / 01 / 17 / Palotai Nándor
Túl van első sikeres repülésén a világ legfuturisztikusabb légitaxijának prototípusa
Az angol Bellwether által fejlesztett eVTOL mintha csak egy új sci-fi sikerfilm képkockáiról szökött volna meg.

légijármAz elmúlt években már egyre sűrűbben hallani az úgynevezett eVTOL-okról, azaz olyan – leginkább rövidtávú, városi közlekedésre szánt – elektromos hajtású repülőeszközökről, melyek képesek a függőlegesen fel- és leszállni. A formájukban sok esetben a drónokat idéző eVTOL-ok között sokféle, különböző feladatra szánt koncepciót láthattunk már, a versenyzésre szánt légimotortól, a versenyautókat idéző, lebegő sportkocsikon át, a városi taxik kiváltására tervezett légiautókig szinte mindennel előhozakodtak már különböző, merészebb fantáziájú startupok.

A különböző, futurisztikus és merész célokat kitűző startup között azonban kevés olyan cég van, mely ennyire rövid idő alatt ilyen látványos eredményeket érne el, mint az angol Bellwether. A 2019-ben, négy egyetemi évfolyamtárs által alapított cég ugyanis kevesebb, mint 2 év alatt jutott el a jármű puszta ötletétől, az első működő – egyelőre a sorozatgyártásra szánt verzióhoz képest feleakkora – prototípus levegőbe emelkedéséig.

Az angol startup járműve, a Volar még tavaly novemberben, Dubaiban hajtotta végre az első, sikeres repüléseit, azonban a Bellwether erről csak decemberben számolt be, felvételeket pedig egyáltalán nem is tettek közzé az eseményről, egészen pár nappal ezelőttig szúrta ki az autoevolution.com. A Volar kisméretű prototípusa az elmúlt egy évben kötelekkel biztosítva, beltéri teszteken vett részt, ezeket követte az éles, szabadtéri próba, ahol végül nyolc alkalommal emelkedett a levegőbe a jármű. A tesztrepülések során a prototípus 4 méter magasságba emelkedett, és 40 km/óra sebességre gyorsult fel.

A prototípushoz képest a teljes méretű Volar négy-öt utas szállítására is alkalmas lesz, akiket 915 méteres utazómagasságban, akár 220 km/órás sebességgel fog tudni eljuttatni a célállomásra. Az átlag autóknál másfél méterrel szélesebb, 3,2 méter széles légitaxinak a tervezők 60-90 perces működési időt, és összesen 600 kilogramm felszállósúlyt ígérnek.

A Bellwether csapatának gerincét alkotó Kai-Tse Lin és alapítótársa, Daniel Chen már rendelkezett némi tapasztalattal az eVTOL-ok területén. A páros ugyanis már 2013-ban elkezdett kacérkodni egy hasonló jármű gondolatával, melyet végül meg is építettek, és ami a Gazelle nevet kapta és két évvel később, 2015-ben debütált Tajpejben, a Nemzetközi Fiatal Tervezők Kiállításán (YODEX). Ugyan Lin elmondása szerint az a jármű még inkább csak lebegni tudott, mint repülni, az ekkor szerzett tapasztalatokra támaszkodva tudták megalapítani a Bellwethert. A startup ugyan még alig lesz két éves, de a tavalyi évben már összesen nagyjából egymillió amerikai dollárt kapott különböző befektetőktől, így nem lehetetlen, hogy a 2030-as években már látni is fogunk egy-egy Volart a levegőben.

(Fotó: Bellwether Industries)


A következő 25 év - mítoszok, jóslatok és a valóság
A következő 25 év - mítoszok, jóslatok és a valóság
Európa legnagyobb jövőfesztiválja, a Brain Bar idén is megnyitja kapuit. A rendezvény a 21. század első negyedének elteltével arra a kérdésre keresi a választ: hogy fest majd az emberiség következő 25 éve. A diákok és pedagógusok számára ingyenes eseménynek szeptember 18-19-én a Magyar Zene Háza ad otthont.
Ez Ferenc pápa utolsó ajándéka az embereknek
Ez Ferenc pápa utolsó ajándéka az embereknek
Egyik járművét fogják különleges célokra felhasználni.
Ezek is érdekelhetnek
HELLO, EZ ITT A
RAKÉTA
Kövess minket a Facebookon!
A jövő legizgalmasabb cikkeit találod nálunk!
Hírlevél feliratkozás

Ne maradj le a jövőről! Iratkozz fel a hírlevelünkre, és minden héten elküldjük neked a legfrissebb és legérdekesebb híreket a technológia és a tudomány világából.



This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.