A Yale és a Carniege Mellon egyetem, valamint a németországi Max Planck intézet kutatói szerdán publikálták a Science Advances című folyóiratban azt a tanulmányt, amelynek megállapításai erősen befolyásolhatják, hogy milyen lépésekre van szükség a városok levegőminőségének javítása érdekében. A kutatók azt vizsgálták, hogy mekkora szerepet játszik az aszfalt a légszennyezésben, ennek érdekében pedig a beszerzett aszfaltmintákat 40 és 200 Celsius-fok közötti hőmérsékletre hevítették.
A tanulmány megállapítja, hogy az aszfalt károsanyag-kibocsátása már akkor is a duplájára nő, ha a hőmérsékelte 40-ről 60 Celius-fokra emelkedik, közvetlen napfénynek kitéve pedig 300%-os emelkedést mértek. A kutatók megjegyzik, hogy az aszfalt által kibocsátott anyagok egy részéből az atmoszférában PM2.5 részecskék keletkeznek, amelyek különösen veszélyesek az emberi szervezetre, és komoly légzőszervi megbetegedéseket okozhatnak.
A kutatók azt is kiszámolták, hogy a gépjárművek károsanyag-kibocsátásának csökkenésével, valamint a globális átlaghőmérséklet növekedése miatt Kaliforniában ma már több káros anyag jut a levegőbe az aszfaltból, mint a járművekből. A petróleum-alapú aszfaltból évente mintegy 125 millió tonnát gyártanak, a kutatók szerint a városokban az összes leburkolt területnek több, mint 45%-a, a háztetőknek pedig mintegy 20%-a ezzel az anyaggal van lefedve.
Drew Gentner, a tanulmány egyik szerzője a New Scientistnek elmondta, hogy egyelőre nem tesznek javaslatokat a felfedezésük nyomán, ehhez előbb jobban meg kell érteniük, hogy mennyin káros anyagot bocsát ki az aszfalt az élettartama alatt, és hogy ez milyen kapcsolatban áll a légszennyezés más forrásaival. Ugyanakkor hozzátette, hogy a hűvösebb burkolatok alkalmazása egy jó megoldás lehet a kibocsátás csökkentése érdekében.
Az Inputmag ezzel kapcsolatban viszont megjegyzi, hogy Los Angelesben az ilyen burkolatok alkalmazása nem a kívánt eredményt hozta. A hűvösebb burkolatok a hőt visszaverik, ahelyett, hogy elnyelnék, ami így visszaáramlik a járókelőkre, vagyis hiába van valójában hűvösebb, az emberek mégis melegebbnek érzik az időjárást.
(Fotó: Nick Fewings, Max/Unsplash)
Cayenne Coupé E-Hybridek
A sportautó a terepjárók között. A Cayenne Coupé nem köt kompromisszumokat, de még érzelmesebb kapcsolatot teremt. A 462 vagy 680 lóerős konnektorról tölthető hibrid hajtáslánc már csak hab a tortán.
IRÁNY A KONFIGURÁTOR
Panamera E-Hybridek
A V6-os vagy V8-as benzines turbómotor már önmagában elképesztő menetteljesítményeket hoz, de itt elektromotor is csatlakozik hozzájuk. Az eredmény: akár 680 lóerő és kimagasló sportosság. A luxus alapfelszereltség.
IRÁNY A KONFIGURÁTOR
Panamera Sport Turismo E-Hybridek
Minden, amit a Panamera tud, plusz még több. Ötszemélyes utastér óriási csomagtartóval és kategóriaelső variálhatósággal. Tisztán elektromos közlekedés vagy éppen 680 lóerő – amire Önnek éppen szüksége van.
IRÁNY A KONFIGURÁTOR
Taycan modellek
A Porsche első elektromos autója és az autózás új korszakának kezdete. Rendkívüli hatékonyság és családbarát méretek akár 761 lóerővel, akár 463 kilométeres hatótávval és számos világújdonsággal.
IRÁNY A KONFIGURÁTOR