Minél messzebb kerülünk a Földtől, annál erősebb lesz a kozmikus sugárzás, amelyet nem csak az űrhajósoknak, de az elektronikai eszközöknek is el kell viselniük. Vagyis ez egy olyan faktor, amely az űrmissziók egyik szűk keresztmetszetét jelenti: az erős sugárzás ugyanis akár adatvesztést is okozhat, sőt teljesen is tönkre teheti az elektronikát. A másik tényező azonban az energiahatékonyság. A kutatók épp ezért most a gyakorlatban is teszteltek egy elméleti lehetőséget, amely segítségével ez eszközeinket fel lehet készíteni ezen kondíciók elviselésére. A szén nanocső segítségével ugyanis olyan enegiahatékony chipek tervezhetőek, melyek a sugárzást is kibírják.
A szén nanocső (carbon nanotube/CNT), a szén egyik allotrop módosulata, szerkezete jellegzetesen hengeres. A szén nanocsövek kvázi-egydimenziós szerkezetek, ami azt jelenti, hogy a tér egyik irányában kiterjedtek, viszont a másik két irányban nanométeresek. Mivel szinte atomi méretekről van szó az esetükben, ezért akár szén makromolekuláknak (óriásmolekuláknak) is tekinthetőek. Forrás: Wikipedia
A szén nanocsövek egyik előnye, hogy összehasonlítva a boltokban árusított szilícium-alapú chipekkel jóval energia-hatékonyabbak, ami egy űrmisszió esetén kiemelten fontos szempont. Elvileg pedig ezek makromolekulák még arra is jók lehetnek, hogy csillapítsák a chipeket érő sugárzás hatását. Ez utóbbi azonban nem egy agyonkutatott terület, szóval a tudósok most a gyakorlatban is kipróbálták, hogy ez a megoldás miként válhat be. A vizsgálathoz egy szilícium lapkát karbon nanocsövekkel vontak be, majd ezt különböző tranzisztor-konfigurációkkal és különböző sugárzásvédelem mellett tesztelték.
Az eredmények alapján ha a nanocsövek fölé és alá is sugárpajzsokat helyeznek, úgy a tranzisztorok akár a 10 Mrad sugárzásterhelés mellett is megőrzik működőképességük, ami a szilícium-alapú elektronikai eszközöknek az ötszöröse. Amennyiben a pajzsot csak a nanocsövek alá helyezték el, úgy az eszköz sugárzás-ellenállása megfelelt a hagyományos szilícium-chipek ellenállásának. Magyarán az energiahatékonyságot lehetővé tevő nanocsövek alkalmazása, különösen dupla pajzs védelme mellett a következő generációs „űrszámítógépek” egy ígéretes csapásiránya lehet.
(Borító- és címlapkép: mikrochip szén nanocsövekkel, miután erős sugárterhelésnek tették ki, forrás: ACS Nano 2021, DOI: 10.1021/acsnano.1c04194)
Panamera Sport Turismo E-Hybridek
Minden, amit a Panamera tud, plusz még több. Ötszemélyes utastér óriási csomagtartóval és kategóriaelső variálhatósággal. Tisztán elektromos közlekedés vagy éppen 680 lóerő – amire Önnek éppen szüksége van.
IRÁNY A KONFIGURÁTOR
Taycan modellek
A Porsche első elektromos autója és az autózás új korszakának kezdete. Rendkívüli hatékonyság és családbarát méretek akár 761 lóerővel, akár 463 kilométeres hatótávval és számos világújdonsággal.
IRÁNY A KONFIGURÁTOR
Cayenne Coupé E-Hybridek
A sportautó a terepjárók között. A Cayenne Coupé nem köt kompromisszumokat, de még érzelmesebb kapcsolatot teremt. A 462 vagy 680 lóerős konnektorról tölthető hibrid hajtáslánc már csak hab a tortán.
IRÁNY A KONFIGURÁTOR
Panamera E-Hybridek
A V6-os vagy V8-as benzines turbómotor már önmagában elképesztő menetteljesítményeket hoz, de itt elektromotor is csatlakozik hozzájuk. Az eredmény: akár 680 lóerő és kimagasló sportosság. A luxus alapfelszereltség.
IRÁNY A KONFIGURÁTOR