A Tesla bemutatta az eddigi leggyorsabb autóját

2021 / 06 / 12 / Bobák Áron
A Tesla bemutatta az eddigi leggyorsabb autóját
A Tesla Model S Plaid két másodperc alatt gyorsul 100 kilométer/órás sebességre, a végsebessége pedig olyan magas, hogy ha a Tesla nem erősíti meg a motort, egyszerűen szétesne a percenként több mint húszezres fordulatszámtól. Elon Musk az apró túlzásoktól sem mentes bemutatón azt is megindokolta, mi szükség van egy ilyen elektromos izomautóra.

A Plaid nem egy szimpla sportcsomag, hiszen az új autó számtalan kisebb-nagyobb fejlesztést sorakoztat fel, ugyanakkor a leglátványosabb újítása vitán felül az elképesztő gyorsulása: a gyári adatok szerint mindössze két másodperc alatt éri el a 60 mérföld/órás (vagyis 96 km/h-s) sebességet, amivel sok szupersportautót is leköröz, sőt, Musk szerint ez a valaha készült leggyorsabb sorozatgyártott autó. A Tesla tulajdonosa a bemutatón elismerte, hogy ezzel elsősorban az volt a céljuk, hogy erőt demonstráljanak - mármint az elektromos autók erejét. "A fenntartható energia jövője szempontjából fontos, hogy megmutassuk, hogy az elektromos autó a legjobb autó. Vitán felül" - fejtegette a cég vezérigazgatója a helyi idő szerint csütörtök este, a Tesla fremonti gyárában tartott bemutatón.

A bemutató résztvevői több videót is készítettek az autó gyorsulásáról, ami száz felett sem fogy el, az óránkénti 160-as tempó eléréséhez például négy másodpercre van szüksége.

A sportautókat megszégyenítő gyorsulásról a Tesla Model S Plaid új, 1020 lóerős összteljesítményű hárommotoros hajtása gondoskodik, amelyek különlegessége, hogy szénszálas borítású rotorok vannak benne. Ez a magasabb fordulatszámnál nyeri el az értelmét, hiszen - mivel elektromos autóról van szó - a Model S Plaid ugyanabban a fokozatban gyorsul egészen 321 km/h-s sebességig, ilyen fordulatszámnál pedig Musk szerint egy hagyományos motor egyszerűen szétesne. A hárommotoros elrendezéssel a Model S Plaid a nyomatékvektor-szabályozásra is képes, ami a kocsi stabilitásában játszik fontos szerepet.

Az autó ezt a sebességet többek között a rendkívüli, 0,208-as légellenállási együtthatójának köszönhetően képes elérni, ami Musk szerint alacsonyabb, mint bármelyik sorozatgyártású autóé. Ebben nem biztos, hogy igaza van, ugyanis a Mercedes a tavasszal bemutatott EQS-nél kereken 0,200-as légellenállási együtthatóról számolt be, ami ha egy hajszállal is, de alacsonyabb, mint a Tesla Model S-é.

Elon Musk szerint az új Tesla Roadster olyan gyors lesz, hogy csak egészségeseknek ajánlott Egész pontosan a SpaceX-csomaggal érkező verzióról mondta ezt, amiről a Tesla vezére megerősítette, hogy 1,1 másodperc alatt fog százra gyorsulni.

Musk a bemutatón amúgy nem fogta vissza magát, és az autót úgy mutatta be, hogy az "gyorsabb, mint bármelyik Porsche és biztonságosabb, mint bármelyik Volvo". Előbbinél minden bizonnyal a kocsi gyorsulására, nem pedig a végsebességére gondolt (a Porsche 918 Spyder végsebessége 345 km/h), az utóbbi kijlelentését pedig arra alapozta, hogy a Tesla állítása szerint az amerikai közlekedésbiztonsági hivatal (NHTSA) töréstesztjei alapján az ő autóikban a legalcsonyabb a valószínűsége a sérülésnek. Ennek a szépséghibája, hogy az NHTSA nem rangsorolja az általuk tesztelt autókat, és 2019-ben egyszer már fel is szólították a Teslát a félrevezető állítások beszüntetésére, az ugyanakkor tény, hogy a töréstesztjeiken az összes Tesla maximális, öt csillagos értékelést kapott minden kategóriában.

A Model S Plaidről az is kiderült, hogy gyorsabban lehet majd tölteni, mint más Teslákat: Musk szerint az autó 15 perc töltéssel 300 kilométeres távolságot tud megtenni, ám ezzel még mindig elmarad a jelenlegi élbolytól. Ennek oka, hogy a Tesla v3 Supercharger csak 250 kilowattos gyorstöltést tesz lehetővé, ugyanakkor Musk a bemutatón jelezte, hogy ezt a későbbiekben 300, majd 350 kilowattos teljesítményre növelik. A Model S Plaid hatótávolsága bizonyos körülmények között így is sokkal jobb lesz, mint a korábbi modelleké, a Tesla ugyanis vadiúj hőszivattyút és termikus rendszert rakott a kocsiba, ami állításuk szerint 50%-kal kevesebb energiát igényel az utaskabin felfűtéséhez, ezzel pedig 30%-kal javítja az autó hatótávolságát hideg időben. Akkumulátor-fronton is történtek változások, ugyanis a Model S Plaidben a hagyományos, ólomsavas segédakkumulátort felváltja egy 12v-s lítium-ion akkumulátor, ami kisebb, könnyebb és várhatóan tartósabb is lesz.

Az autó utaskabinja is komoly változásokon ment át, noha ezeknek az újításoknak egy részét már láthattuk januárban, az új Model S bemutatóján: a szögletes kormánykerék mellett elég nagy változás, hogy a központi infotainment rendszer képernyője már nem állítva, hanem fektetve kerül az autóba, így Musk szerint kényelmesebben lehet majd rajta filmeket nézni vagy játszani. Az autóban egy AMD RDNA 2 GPU-val üzemelő fedélzeti számítógépet találunk, ami a Tesla szerint Playstation 5-szintű játékélményt tesz lehetővé - ezt Musk a bemutatón azzal illusztrálta, hogy elkezdett játszani a Cyberpunk 2077-tel. Az infotainment rendszer egy új felhasználói felületet is kapott, ami állítólag könnyebben kezelhető és jobban konfigurálható lesz. Az utaskabinnal kapcsolatos további újítás, hogy az jóval csendesebb lesz, a hátsó üléseknél valamivel nagyobb lesz a lábtér és az autó egy teljesen új hangrendszert is kap.

A Tesla Model S Plaidből az első 25 példányt a bemutató után le is szállították a tulajdonosoknak, Musk szerint ezután eleinte heti néhány százat, a következő negyedévtől pedig hetente ezret tudnak majd legyártani a 130 ezer dolláros (vagyis 37 millió forintos) autóból. A teljes bemutató az alábbi videóban tekinthető meg.

(Autoweek, Electrek)

További cikkek a témában:

150 darab készül belőle és 680 millió forintba fog kerülni az 1900 lóerős horvát elektromos szupersportautó Mate Rimac mindössze 21 évesen alapította meg a cégét, ami mostanra már a világ egyik legkülönlegesebb sportautójának gyártására készül.

1600 kilométert tesz meg egy töltéssel a hidrogénnel hajtott szupersportautó Sokan kételkednek benne, hogy a hidrogénhajtás valós alternatívája lehet az elterjedtebb hajtásrendszereknek az autóknál. A Hyperion XP-1 célja, hogy eloszlassa ezeket a kétségeket.

Érkezik a Mercedes válasza a Tesla Model S-re, és néhányan már bele is ülhettek Bár hivatalosan csak csütörtökön mutatják be, néhány újságíró már beülhetett a Mercedes új elektromos luxusautójába, ami az S-osztály eleganciáját hozza el a villanyautók közé.


A következő 25 év - mítoszok, jóslatok és a valóság
A következő 25 év - mítoszok, jóslatok és a valóság
Európa legnagyobb jövőfesztiválja, a Brain Bar idén is megnyitja kapuit. A rendezvény a 21. század első negyedének elteltével arra a kérdésre keresi a választ: hogy fest majd az emberiség következő 25 éve. A diákok és pedagógusok számára ingyenes eseménynek szeptember 18-19-én a Magyar Zene Háza ad otthont.
Ez Ferenc pápa utolsó ajándéka az embereknek
Ez Ferenc pápa utolsó ajándéka az embereknek
Egyik járművét fogják különleges célokra felhasználni.
Ezek is érdekelhetnek
HELLO, EZ ITT A
RAKÉTA
Kövess minket a Facebookon!
A jövő legizgalmasabb cikkeit találod nálunk!
Hírlevél feliratkozás

Ne maradj le a jövőről! Iratkozz fel a hírlevelünkre, és minden héten elküldjük neked a legfrissebb és legérdekesebb híreket a technológia és a tudomány világából.



This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.