Tényleg annyira szuper a NASA által kifejlesztett, levegő nélküli biciklikerék?

2021 / 06 / 22 / Bobák Áron
Tényleg annyira szuper a NASA által kifejlesztett, levegő nélküli biciklikerék?
Nemrég mi is megírtuk, hogy egy Smart nevű kaliforniai cég olyan defektmentes, fémötvözetből készült biciklikereket tervezett, amely hamarosan akár le is válthatja a kerékpárok gumiabroncsát. A Bicycling.com a kerék kifejlesztőjével együtt járt utána, hogy mit tud valójában a METL és milyen helyzetekben vehetjük majd hasznát.

Hogy röviden megválaszoljuk a kérdést, a népszerű kerékpáros oldal szerzője szerint a fémötvözetből készült, alaktartó kerék nem fogja leváltani a mountain bike-ok vagy az országúti kerékpárok gumiját, annál hasznosabb lehet viszont a kerékpárflottáknál, például a BUBI-szerű kerékpármegosztó-szolgáltatásoknál.

Nem csoda, hogy a METL híre villámgyorsan bejárta a világsajtót, hiszen a forradalmi biciklikerék számos olyan hívószóval rendelkezik, amire az ember azonnal felkapja a fejét: "defektmentes", "NASA által fejlesztett", "űrtechnológia"… és persze az sem mindennapos dolog, hogy egy cég azt ígéri, hogy egy fémből készült kerékkel fogja leváltani a már több mint száz éve a mindennapjaink részét képező gumiabroncsot.

A nikkel-titán ötvözetből, azaz Nitinolból készült keréknek a NASA kétségkívül nagy hasznát is fogja venni, hiszen a bolygón tapasztalható extrém hőmérsékleti körülmények miatt a marsjáróikra nem rakhatnak gumiból készült kerekeket, amelyek szétrepednének a hidegben. A NASA éppen ezért a rovereket alumíniumból készült kerekekkel szereli fel, ám ezzel is meggyűlik a bajuk, ahogyan azt a Curiosityről érkezett legfrissebb hírek bizonyítják. A veterán marsjáró legutóbbi fotóin látható, hogy az eszköz kereke egyre jobban repedezik, ami még úgy is okozhat problémákat, hogy a Curiosity le tudja tépni a kerekét, hogy folytathassa az útját. A Nitinolból készült kerék ezzel szemben "gyakorlatilag elpusztíthatatlan", ahogy Calvin Young, a METL tervezője fogalmazott a Bicycling magazinnak.

A Nitinol nagy előnye, hogy úgynevezett "emlékező ötvözet", vagyis bármilyen behatás után pillanatok alatt visszanyeri az eredeti formáját, a rendkívüli rugalmassága pedig elméletben tökéletes alapanyaggá teszi a biciklikerekek gyártásához. Elméletben, hiszen a Smart egyelőre még csak a prototípussal készült el, ami több kérdést vet fel, mint amennyit megválaszol: a sajtóközleményből nem tudunk meg semmit a kerék tapadásáról (ami a guminál adott), a gördülési ellenállasáról, de arról sem, hogy a Nitinolból készült keréknél hogyan fogják tudni utánozni a köpenyek mintázatait, ami nélkül terepen meglehetősen nehezen boldogulna bárki is.

Young elismeri, hogy ezekre a problémákra még ők sem találtak teljesen kielégítő megoldást, mint ahogy egyelőre az is nagy kérdés, hogyan lehet majd egyáltalán felszerelni a kerékpárra az ilyen kerekeket. A hagyományos gumibelsőt leeresztett vagy kicsit felfújt állapotban szokták ráhúzni a felnire, a METL kereket viszont nem lehet leereszteni, így a felszerelés "olyan lehet, mintha egy teljesen felfújt gumit próbálnánk felszenvedni a felnire" - fogalmaz a Bicycling.com.

A lap szerint a fentiek miatt valószínűtlen, hogy a Nitinolból készült kerék mountain bike-okon vagy versenykerékpárokon megjelenne. Annál inkább hasznát veszik majd viszont a különböző kerékpármegosztó szolgáltatások, amelyek felhasználói "kevésbé érzékenyek a kényelmetlenségekre", viszont rendkívül sokat profitálhatnak a defektmentes kerékből. Ennek azért némileg ellentmond, hogy a BUBI a tavasszal forgalomba állított új kerékpárjain éppen azért cserélte le a korábbi szivacstömlős kerekeket fújt gumikra, mert a felhasználói visszajelzések alapján a szivacsos kerekű bicikliket borzasztóan nehéz volt tekerni.

(Popular Mechanics)

További cikkek a témában:

A Huawei mérnökei készítettek egy önvezető biciklit A robotkerékpár felismeri a közlekedési lámpákat és a körülötte levő objektumokat is, az egyensúlya pedig olyan, hogy egy korlát tetején is képes megállni.

A dörzshajtással működő e-motor bármilyen biciklit elektromossá alakít A felcsatolható elektromos motor előnye, hogy nem terheli meg a kerékpárt túlzott többletsúllyal és csak akkor kell feltenni, ha már tényleg fáradunk.

Legyártották a hárommilliomodik biciklit a magyar bringagyárban Nahát, eddig nem is tudtuk, hogy Magyarország e-bike-nagyhatalom!


A következő 25 év - mítoszok, jóslatok és a valóság
A következő 25 év - mítoszok, jóslatok és a valóság
Európa legnagyobb jövőfesztiválja, a Brain Bar idén is megnyitja kapuit. A rendezvény a 21. század első negyedének elteltével arra a kérdésre keresi a választ: hogy fest majd az emberiség következő 25 éve. A diákok és pedagógusok számára ingyenes eseménynek szeptember 18-19-én a Magyar Zene Háza ad otthont.
Ez Ferenc pápa utolsó ajándéka az embereknek
Ez Ferenc pápa utolsó ajándéka az embereknek
Egyik járművét fogják különleges célokra felhasználni.
Ezek is érdekelhetnek
HELLO, EZ ITT A
RAKÉTA
Kövess minket a Facebookon!
A jövő legizgalmasabb cikkeit találod nálunk!
Hírlevél feliratkozás

Ne maradj le a jövőről! Iratkozz fel a hírlevelünkre, és minden héten elküldjük neked a legfrissebb és legérdekesebb híreket a technológia és a tudomány világából.



This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.