Hatalmas tengerjáró vitorlást tervezett egy svéd cég

2020 / 09 / 11 / Bobák Áron
Hatalmas tengerjáró vitorlást tervezett egy svéd cég
Bár a vitorlás hajók a gőzmozdonyokkal vagy az ökrösszekerekkel ellentétben soha nem tűntek el teljesen, ma már főként csak sportolók, halászok, hobbivitorlázók használják őket, leszámítva azt a néhány jachtot és luxushajót, amit az érdekesség kedvéért vitorlákkal is felszereltek. Az idők viszont változnak, és ahogy egyre nagyobb igény mutatkozik a zöld közlekedésre, úgy jelenhetnek meg a széllel hajtott hajók is újra a tengereken.

A svéd Wallenius Marine tervezőiroda csütörtökön mutatta be az Oceanbird névre keresztelt hajó terveit, amelyet arra terveztek, hogy felvegye a versenyt a tengeri teherszállító hajókkal. A stockholmi KTH Royal Institute of Technology egyetem és az SPAA tanácsadócég részvételével megvalósuló hajót öt hatalmas, nyolcvan méter magas vitorla fogja hajtani, amelyek a ma használt műanyag vagy vászonvitorlákkal ellentétben fémötvözetből készülnek.

A tervezők szerint a 200 méter hosszú és 40 méter széles hajó - ami ezzel alig marad el a mai konténerszállítóktól - egyszerre akár hétezer autót is képes lesz szállítani, a károsanyag-kibocsátása viszont mindössze 10%-a motorral hajtott hajókénak. Motorja egyébként az Oceanbirdnek is lesz, de kizárólag vészhelyzet esetére, valamint hogy a kikötőben könnyebben tudjon navigálni. A vitorlás sebességben persze nem veszi fel a versenyt a hagyományos óceánjárókkal: a Wallenius Marine szerint a ma megszokott 7 nap helyett nagyjából 12 napba telik majd neki átszelni az Atlanti-óceánt, ami nem is rossz, figyelembe véve, hogy tényleg csak a szél hajtja előre.

A Wallenius kifejezetten teherhajónak tervezte az Ocenabirdöt, ami nem meglepő, hiszen a tengeri hajózás túlnyomó részéért az áruszállítás a felelős. Bár az Európai Bizottság jelentése szerint a tengeri szállítmányozás csak mintegy 2,5%-ban járul hozzá az üvegházhatású gázok kibocsátásához, szakértők szerint a szektor károsanyag-kibocsátása 2050-ig a sokszorosára emelkedhet, aláásva a Párizsi klímaegyezményben foglalt célok elérését. Ezt támasztja alá az ENSZ 2019-es Kereskedelmi és Fejlesztési Konferenciájára készült dokumentum is, amely szerint a tengeri szállítmányozás volumene évről-évre drasztikusan növekszik.


A világ jelenlegi legnagyobb vitorlása, a Club Med 2 (Fotó: Adrian Pingstone/Wikimedia Commons)

Az elmúlt években egyre több szakértő és aktivista emelte fel a szavát amiatt, hogy a klímaváltozás megállítása érdekében muszáj lesz csökkentenünk a közlekedésből származó széndioxid-kibocsátást, amely 2018-ban a 24%-át adta a világ CO2-kibocsátásának, ráadásul más szektorokkal ellentétben a kibocsátási rátája töretlenül növekszik. A leglátványosabb akcióval Greta Thunberg svéd klímaaktivista hívta fel a figyelmet a problémára, aki tavaly vitorlással hajózott át Svédországból New Yorkba, hogy elmondja emlékezetes beszédét az ENSZ klímakonferenciáján.

Az Oceanbird a tervek szerint 2024-ben teszi majd meg az első útját.


Tisztelt Cégvezető! Vegyen részt 5 perces üzleti felmérésünkben, és garantáltan 30 000 Ft értékű online marketing szolgáltatást kap ajándékba.
Emellett 2025. október 22-én további három, egyenként 100 000 Ft értékű marketingcsomagot is kisorsolunk a résztvevők között.
Négy nagyszerű balatoni bringatúra-útvonal, amit tekerj végig a csodás őszi időben
Négy nagyszerű balatoni bringatúra-útvonal, amit tekerj végig a csodás őszi időben
Ilyenkor tényleg minden lehetőséget meg kell ragadni és kiélvezni a szabadban eltöltött időt.
A gyűjtés mint befektetés és hobbi – miért izgalmas világ ez? Indul az Ínyenc befektető a Roadsteren!
A gyűjtés mint befektetés és hobbi – miért izgalmas világ ez? Indul az Ínyenc befektető a Roadsteren!
A Roadster és a Range Rover új sorozatot indít Ínyenc befektető címmel, ahol az olvasók velünk tarthatnak az old money különleges világába.
Ezek is érdekelhetnek
HELLO, EZ ITT A
RAKÉTA
Kövess minket a Facebookon!
A jövő legizgalmasabb cikkeit találod nálunk!
Hírlevél feliratkozás

Ne maradj le a jövőről! Iratkozz fel a hírlevelünkre, és minden héten elküldjük neked a legfrissebb és legérdekesebb híreket a technológia és a tudomány világából.



This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.