Tavaly kétszer is a mesterséges intelligencia mentette meg a vadászpilótákat

2021 / 02 / 25 / Felkai Ádám
Tavaly kétszer is a mesterséges intelligencia mentette meg a vadászpilótákat
Mind a két eset tavaly történt Nevada állam légterében, és mind a két esetben F–16-os vadászokkal repültek.

A pilóták a G-LOC (G-force induced loss of consciousness) jelenség miatt ájultak el, ami a nehézségi (gravitációs) gyorsulás által kiváltott eszméletvesztést jelenti. A g, vagyis a nehézségi gyorsulás az a gyorsulás, mellyel a Föld gravitációs mezőjében a szabadon eső tárgy a légellenállást figyelmen kívül hagyva mozogna, és a vadászpilóták, az űrhajósok, valamint a műrepülők nem ritkán ennek a sokszorosát kénytelenek elviselni. A nehézségi gyorsulás lehet vertikális és horizontális, illetve pozitív vagy negatív. A pilótákra jellemzően vertikális, tehát a gerincükkel párhuzamos irányú és pozitív gyorsulás hat, amely ráadásul nem egyenletes, hanem fokozódik is, mint mondjuk egy centrifugában (ezért is a kiképzés része az említett szakmák esetén az óriási centrifugákban a hozzáedződés a sok-sok finom g-hez). Az ilyen gyorsulás esetén a testben a vér a fej felől elkezd a lábak irányába gyűlni, és ez több lépcsős folyamatban vezet el a G-LOC eszméletvesztéshez, ami pedig ha fennáll egy ideig, akkor végül az illető meghal. Magyarán az emberi fiziológia jelöli ki annak határát, hogy a gravitációs gyorsulás hányszorosát képes valaki elviselni, de ez a limit kitolható a kiképzéssel, edzéssel, valamint egy speciális öltözékkel. Egy képzetlen átlagember egy hirtelen manőver esetén 4-6 g között már elájul, egy edzett vadászpilóta azonban a speciális, anti-G ruhában (ez automatikusan felfúvódik, és összeszorítja a test alsó részét, hogy megakadályozza, hogy a vér oda gyűljön) – igaz, nem minden nehézség nélkül – ennek a többszörösét, akár 12-14 g-t is kibír.


Az anti-G ruha (Forrás: wikimedia commons/BrokenSphere)

Természetesen iszonyú gyorsulásról, és az az ennek nyomán fellépő hihetetlen erőhatásokról beszélünk, nem csoda hát, ha időnként még a pilótákat is kiütik a g-ék. Az irányítóját vesztett gép pedig nem túl jó ómen az álmos könyvek szerint, és Amerikában 2018-ban próba során meg is halt egy műrepülő-pilóta éppen a G-LOC miatt. Az azonban sokszor nem egyértelmű rögtön, hogy a gépet a magához térő pilóta vagy pedig a mesterséges intelligencia mentette-e meg – ennek tisztázására a hivatalos vizsgálatok végéig kell várni. A most szóban forgó két eset kapcsán pedig éppen az az újdonság, hogy immár hivatalos, hogy az algoritmusok közbeavatkozása nélkül mind a két vadász lezuhant volna, és a pilótáik az életüket vesztik – erősítette meg az Air Force Safety Center a Popular Science-nek.

A szóban forgó szoftver, az Automatic Ground Collision Avoidance System/AGCAS mind a két esetben beavatkozott, hogy a gép ne álljon a földbe, és bár a pilóták is magukhoz tértek, és besegítettek az elkerülő manőverbe, önmagában az emberi beavatkozás nem lett volna elég a tragédia megelőzésére. Az AGCAS a gép sebessége, valamint az útvonala alapján úgy értékelte, hogy a vadász be fog csapódni, ezért azonnal átvette az irányítást a jármű felett. A szoftvert egyébként az F–16-ost és az F–35-ös vadászokat gyártó Lockheed Martin tervezte, és ezekkel fel is szerelték az említett jetek többségét: a Légierő és a Nemzeti Gárda F–35-ösöeinek 98 százalékában található meg a szoftver, és az újabb típusú F–16-osokba is beépítették ezeket, a régebbieket pedig 2022-ig szerelik fel az AGCAS-szal.

Az ACGAS több algoritmusból felépített, komplex rendszer, amelyben egyszerre futnak a becsapódás elkerülésére törekedő, valamint az önálló döntésre képes programok, amennyiben pedig a rendszer úgy ítéli – mint tehát a fenti esetekben –, hogy a becsapódás elkerülhetetlen, akkor végrehajt egy automatikus manővert. Természetesen a pilóták sokszor időben magukhoz térnek a G-LOC-ból, tehát nem minden ilyen esemény igényel szoftveres közbeavatkozást, ezért aztán nem mindig kizárólag a szoftver érdeme a baleset elkerülése. Tavaly például az Air Force Safety Center nyilatkozata alapján 8 G-LOC eset történt, és ebből csak kétszer avatkozott közbe a mesterséges intelligencia – viszont mind a két eset a pilóták halálához vezetett volna az AGCAS nélkül. A Lockheed Martin szóvivője szerint eddig az AGCAS hivatalosan 11 pilótát és 10 F–16-ost mentett meg.

(Címlapkép/nyitókép: Pixabay)

További cikkek a Rakétán:

Intelligens álcázóminta rejtheti el a vadászgépeket a drónok MI rendszerei elől A drónok kamerája bár mindent lát, de épp mint az embernél, hiába éles a szem, a mögötte álló agy becsapható, ha megismerjük működésének jellemzőit. A legújabb fejlesztés egy kisebb méretű álcázóminta, melynek alkalmazása eltünteti a vadászgépeket az MI elől. Látják őket, de nem ismerik fel, mit látnak.

Német–francia–spanyol összefogásban készülhet el a jövő európai lopakodógépe A Future Combat Air System (FCAS) lenne Európa válasza az amerikai F-35-re, és mindent tudna, amit az. Ráadásul az európai gazdaságnak és iparnak is jót tenne.

Így fest egy vadászgép, miután telibe kapott pár elektromos vezetéket A Rafele szárnya késként vágott át néhány vezetéket, de a gép sem jött ki jól az incidensből – képen mutatjuk a gép és a kábel találkozásának az eredményét.


A következő 25 év - mítoszok, jóslatok és a valóság
A következő 25 év - mítoszok, jóslatok és a valóság
Európa legnagyobb jövőfesztiválja, a Brain Bar idén is megnyitja kapuit. A rendezvény a 21. század első negyedének elteltével arra a kérdésre keresi a választ: hogy fest majd az emberiség következő 25 éve. A diákok és pedagógusok számára ingyenes eseménynek szeptember 18-19-én a Magyar Zene Háza ad otthont.
Ez Ferenc pápa utolsó ajándéka az embereknek
Ez Ferenc pápa utolsó ajándéka az embereknek
Egyik járművét fogják különleges célokra felhasználni.
Ezek is érdekelhetnek
HELLO, EZ ITT A
RAKÉTA
Kövess minket a Facebookon!
A jövő legizgalmasabb cikkeit találod nálunk!
Hírlevél feliratkozás

Ne maradj le a jövőről! Iratkozz fel a hírlevelünkre, és minden héten elküldjük neked a legfrissebb és legérdekesebb híreket a technológia és a tudomány világából.



This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.