Bemutatták a Concorde utódjának kicsinyített prototípusát

2020 / 10 / 08 / Bobák Áron
Bemutatták a Concorde utódjának kicsinyített prototípusát
2029-ben már több mint negyed évszázada lesz, hogy a legendás Concorde elindult utolsó útjára, ekkora tervezi a Boom Supersonic, hogy szolgálatba áll az Overture, ami az első olyan utasszállító lehet a Concorde óta, ami gyorsabb a hangsebességnél. A cég szerdán mutatta be a gép kicsinyített prototípusát, amellyel az Overture fejlesztéséhez szükséges technológiákat fogják tesztelni.

Az XB-1, avagy a "baby boom" mindössze harmadakkora, mint a végleges gép, ennek megfelelően pedig inkább hasonlít egy vadászgépre, mint egy utasszállítóra. A mindössze 21 méter hosszú és 6,4 méter széles gépben utaskabint nem is találunk, és a hajtóművei is egészen mások: míg az Overture-t a Rolls-Royce által fejlesztett hajtómű fogja a magasba emelni, az XB-1-et három General Electric J85-10 hajtómű hajtja, amelyek együttesen több mint ötvenezer Newton tolóerőt biztosítanak a gépnek.

Blake Scholl, a denveri vállalat vezérigazgatója a bemutatón nem fukarkodott a nagy szavakkal. Szerinte az utazás egy új korszak határán áll, az XB-1-gyel pedig lefektették a tömegek számára elérhető szuperszonikus utazás alapjait. Scholl elmondta, hogy a repülőgép törzsét úgy alakították ki, hogy minimalizálják a légellenállást, a szénszálas kompozit anyagból készül repülőgépváz pedig a szuperszonikus repülés közben fellépő magas hőmérsékleten is megőrzi a merevségét és a szilárdságát. A repülő orra a Concorde-hoz hasonlóan hosszan előre nyúlik, de a kameráknak köszönhetően a pilóta így is pontosan látja, hogy mi van előtte, a delta szárnyaknak köszönhetően pedig a gép a felszálláshoz és leszálláshoz szükséges lassabb sebességnél is megőrzi az egyensúlyát.

A Boom Supersonic nem titkolt célja, hogy visszahozzák a légi közlekedésbe a szuperszonikus repülést, amire a Concorde 2003-as nyugdíjba vonulása óta nincs lehetőség. Az XB-1 alapján 2025-re megépített Overture-nél éppen ezért külön hangsúlyt fektettek rá, hogy kijavítsák a francia-angol koprodukcióban készült gép gyengeségeit, ami hangos volt, az üzemeltetése nagyon sokba került és a hatótávja is elég rövid volt egy hagyományos utasszállítóhoz képest (mindössze 7200 kilométer, ez alig több, mint a New York-Budapest távolság). A gép könnyű, szénszálas borítása - amit 3D-nyomtatással fognak létrehozni - garantálja az alacsony fogyasztást, és a szuperszonikus repülés közben fellépő extrém hőmérséklet- és erőviszonyoknak is jobban ellenáll.

A gyártó szerint a Boomnál a hangrobbanás is sokkal halkabb lesz, de a tervek szerint az Overture egyébként is csak a nyílt víz felett fog hangsebesség feletti sebességgel repülni. Mivel nem használnak utánégetőt, így az Overture felszállás közben is jóval halkabb lesz, mint a Concorde, és ami talán a legfontosabb, hogy a cég állítása szerint a speciális üzemanyagnak köszönhetően a gép teljesen karbonsemleges lesz. A 2,2 machos sebességgel, vagyis a hangsebesség több mint duplájával közlekedő gépben a Boom Supersonic szerint 55 utas fog elférni, és a London-New York távolságot mindössze három és fél óra alatt fogja megtenni.

A most bemutatott XB-1 tesztjei jövőre kezdődnek meg a kaliforniai Mojave-sivatagban, és ha minden a tervek szerint alakul, akkor öt éven belül az Overture is készen állhat arra, hogy megkezdje a teszteket. Az biztos, hogy a repülőgépgyártásban egyre nagyobb figyelem övezi a szuperszonikus repülést, a Boom Supersonic mellett számos másik cég, így többek között a Spike Aerospace, az Aerion Supersonic és a Virgin Galactic is bejelentett hasonló terveket az utóbbi időben. Utóbbi légitársaság az Overture-ben is érdekelt, olyannyira, hogy már rendeltek is tíz darabot a 200 millió dolláros gépből. Rajtuk kívül még Japán legnagyobb légitársasága, a Japan Airlines mutatott komolyabb érdeklődést a gép iránt, akik húsz darabra adtak le rendelést az Overture-ből.

(Cnet, CNN, Fotó: Boom Supersonic)


A következő 25 év - mítoszok, jóslatok és a valóság
A következő 25 év - mítoszok, jóslatok és a valóság
Európa legnagyobb jövőfesztiválja, a Brain Bar idén is megnyitja kapuit. A rendezvény a 21. század első negyedének elteltével arra a kérdésre keresi a választ: hogy fest majd az emberiség következő 25 éve. A diákok és pedagógusok számára ingyenes eseménynek szeptember 18-19-én a Magyar Zene Háza ad otthont.
Ez Ferenc pápa utolsó ajándéka az embereknek
Ez Ferenc pápa utolsó ajándéka az embereknek
Egyik járművét fogják különleges célokra felhasználni.
Ezek is érdekelhetnek
HELLO, EZ ITT A
RAKÉTA
Kövess minket a Facebookon!
A jövő legizgalmasabb cikkeit találod nálunk!
Hírlevél feliratkozás

Ne maradj le a jövőről! Iratkozz fel a hírlevelünkre, és minden héten elküldjük neked a legfrissebb és legérdekesebb híreket a technológia és a tudomány világából.



This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.