Sunbird: a fúziós űrhajó, amit teljes titokban fejlesztettek eddig

2025 / 03 / 22 / Felkai Ádám
Sunbird: a fúziós űrhajó, amit teljes titokban fejlesztettek eddig
A brit Pulsar Fusion startup terve eléggé ambiciózus: futurisztikus, magfúziós meghajtású rakéták építését tűzték ki célul. Az „Sunbird” névre keresztelt űreszközök nem kisebb célt szolgálnának, mint az űrutazás forradalmasítását. Ezeket az űrhajókat az elmúlt évtizedben titokban fejlesztették, és képesek lehetnek jelentősen lerövidíteni a Naprendszer bolygói közötti utazási időt.

Richard Dinan, a Pulsar Fusion vezérigazgatója bejelentette, hogy még idén sor kerül a Sunbird alapját képező technológia, a Duel Direct Fusion Drive (DDFD) első tesztjeire. Amennyiben ezek sikerrel zárulnak, az első működőképes űrszonda akár már 2027-re elkészülhet. Tegyük hozzá, hogy a szkeptikusabb hangok szerint viszont a technológia gyakorlati megvalósítása még legalább egy évtizedet vehet igénybe.

A Pulsar Fusion elképzelése szerint a Sunbird újrafelhasználható űrvontatóként működhetne: nagy orbitális dokkolóállomásoknál kapcsolódna más hajókhoz, majd rövidebb idő alatt és alacsonyabb költséggel gyorsítaná fel azokat távoli célpontjaik felé. A vállalat becslései alapján ezzel a módszerrel egy Mars-utazás időtartama akár a felére csökkenhetne, míg a Plútóhoz vezető út csupán négy évig tartana – ez jelentős előrelépés lenne a NASA New Horizons küldetésének kilenc és fél éves rekordjához képest.

„Ha valóban olyan fajjá szeretnénk válni, amely más bolygókra is eljut, akkor a rakéták hajtóművének sebessége lesz a legfontosabb tényező”

– magyarázta Dinan a legutóbbi londoni Space-Comm Expón. A fúziós hajtás ugyanis elméletileg jóval nagyobb sebességet tesz lehetővé, mint a hagyományos rakétatechnológia.

Fontos azonban kiemelni, hogy az űrbéli fúziós meghajtás alapvetően különbözik a földi nukleáris fúziótól. A hagyományos tokamak reaktorok deutérium- és tríciumizotópokat egyesítenek, hogy folyamatos energiatermelést biztosítsanak. A Pulsar által javasolt DDFD reaktor azonban deutérium és hélium-3 izotópokat egyesítene, így protonokat állítana elő, amelyeket közvetlenül fel lehet használni meghajtásra. Ehhez a reakcióhoz csupán rövid, szabályozott fúziós impulzusokra van szükség, ami jóval egyszerűbbé teszi a tervezést a földi reaktorokhoz képest.

„Az űrben történő fúziónál alacsonyabban van a léc”

– jegyezte meg Dinan, mivel az űr természetes vákuuma és rendkívül alacsony hőmérséklete kiküszöböli a földi körülmények között jelentkező számos problémát.

Paulo Lozano, az MIT professzora viszont óvatosabban fogalmazott:

„A fúzió több ok miatt is nehézkes, különösen kompakt méretben.”

Lozano a szkeptikus hang ellenére azt is hozzátette, hogy nem állnak rendelkezésére a Pulsar állításainak pontos értékeléséhez szükséges technikai részletek.

Minden egyes Sunbird űrszonda, amelyet körülbelül 30 méteres, masszív, páncélozott járműként képzeltek el, nagyjából 90 millió dollárba kerülne – a költség nagy részét a drága hélium-3 adná. Dinan szerint azonban a rövidebb misszióidő és a nagyobb hatékonyság miatt a beruházás gazdaságilag így is indokolható lenne. Bár hosszú távon a hélium-3-at akár a holdi talajból is kinyerhetnék, a Pulsar jelenleg nem tervez ilyen jellegű földönkívüli bányászati tevékenységet.

A Pulsar Fusion még idén megkezdi a DDFD motor első kísérleteit inert gázok felhasználásával. Ha ezek sikerrel járnak, akkor 2027-ben sor kerülhet az első orbitális demonstrációra is, amely megnyithatja az utat a működő fúziós meghajtórendszerek felé.

(Kép: Pulsar Fusion)


Így változtat életeket az OTDK: fiatal kutatónők sikertörténetei
Így változtat életeket az OTDK: fiatal kutatónők sikertörténetei
Két fiatal kutatónő példája bizonyítja, hogy az Országos Tudományos Diákköri Konferencia (OTDK) miként formálhatja a szakmai karriert és nyithat kapukat a nemzetközi sikerhez.
Ha azt hitted, a jövő még messze van, akkor ideje átsétálnod az Allee-ba!
Ha azt hitted, a jövő még messze van, akkor ideje átsétálnod az Allee-ba!
Az Allee-ban már konkrétan leparkolt a jövő egy darabja, és még pózol is a kamerának.
Ezek is érdekelhetnek
HELLO, EZ ITT A
RAKÉTA
Kövess minket a Facebookon!
A jövő legizgalmasabb cikkeit találod nálunk!
Hírlevél feliratkozás

Ne maradj le a jövőről! Iratkozz fel a hírlevelünkre, és minden héten elküldjük neked a legfrissebb és legérdekesebb híreket a technológia és a tudomány világából.



This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.