Sikerült újra megmenteni a Voyager 1-et

2024 / 09 / 11 / Bobák Zsófia
Sikerült újra megmenteni a Voyager 1-et
A Voyager 1 problémáját újból kezelni kellett, de a mérnökök megoldották a bonyolult szituációt.

A Voyager 1 és Voyager 2 a két, eddig legmesszebbre jutott űreszköz a világon, amelyek jó néhány éve már a csillagközi térben távolodnak a Földtől. A közel fél évszázada utazó szondák energiatartalékai azonban fogytán vannak és ez minden egyes probléma kezelését egyre nehezebbé teszi.

A Voyager 1-et legutóbb idén tavasszal javították meg 24 milliárd kilométeres távolságból, miután egy számítógépes memória hibája miatt egy ideig értelmezhetetlen adatokat küldött az űreszköz a földi irányítóközpontnak. A problémát sikerült kezelni és a tudományos munkák is újraindulhattak a megfelelő parancsok elküldése után, azonban nem telt sok időbe, mire máris a következő akadállyal szembesültek a NASA mérnökei. Ezúttal a szonda hajtóművei okozták a gondot, amelyek kulcsfontosságú szerepet játszanak a Voyager 1 antennáinak irányban tartásában, hogy azok mindig a Föld felé fordulhassanak és a szonda tudjon kommunikálni az irányítóközponttal.

A hajtóművek üzemanyagcsövei az évek során lassan eltömődnek a melléktermékként keletkező szilícium-dioxid felgyülemlése miatt,

ez pedig azt eredményezi, hogy a hajtómű nem tudja a kellő hatékonysággal kivitelezni a feladatát.

Ha az antennák nem állnak precízen irányba, a kommunikáció is veszélybe kerülhet, ezért a problémára minél előbb megoldást kellett találni. A helyzet nehézsége abban rejlett, hogy a Voyagernek ugyan több hajtóműve is rendelkezésre áll a különféle feladatok elvégezésére, például a pályakorrekciós műveletek kivitelezésére, azonban az elmúlt több évtized alatt lényegében minden hajtóműkészlet elkezdett károsodni és erejük gyengülni az eltömődések következtében. A NASA már két alkalommal váltott új hajtóművekre, mikor problémát észleltek az éppen használatban lévő eszközökkel kapcsolatban, így ezúttal nem maradt más választásuk, mint visszatérni egy olyan hajtóműkészlet alkalmazására, amelyet 2018-ban már túl gyengének ítéltek a használathoz. Noha ezek a berendezések nincsenek tökéletes állapotban, még mindig nagyobb eséllyel lehet őket megfelelő működésre bírni, mint a frissen eltömődött eszközöket.

Az űrügynökség leírása szerint az elmúlt években üzemben lévő hajtóművek üzemanyagcsöveinek nyílása eredetileg 0,25 mm volt, de ma már csak 0,035 mm.

Az egyik hajtóműkészletről való átállás a másikra évről évre egyre bonyolultabbá válik az energiaforrás fogyatkozása miatt: a szonda még használatban lévő tudományos műszereinek és a hőellátást biztosító berendezéseknek a fenntartása felemészti a rendelkezésre álló energiát és a NASA szeretné minél tovább működtetni a műszereket, ezért takarékoskodniuk kell a tartalékokkal, de egyúttal nem akartak kompromisszumot kötni sem és megkockáztatni a lekapcsolását valamely tudományos eszköznek a hajtómű felmelegítése idejére.

"Az ügy tanulmányozása során kizárták a lehetőségét annak, hogy az egyik, még mindig működő tudományos eszközt korlátozott időre leállítsák,

mivel esély van arra, hogy utána nem lép újra működésbe" - magyarázta a NASA.

Márpedig a melegítés szükséges ahhoz, hogy régóta használaton kívüli, hideg hajtóműveket biztonságosan be lehessen üzemelni. Az űrügynökség ezért átmenetileg a Voyager fő melegítőrendszerét kapcsolta le a művelet alatt és a megoldás a tervek szerint alakult: sikerült átváltani a 2018-ban leállított hajtóműkészletre és a Voyager antennái ismét optimális irányba álltak. A Voyager 1 így egyelőre megmenekült egy újabb, a munkája folytatását akadályozó problémától, de ahogy ez az eset is mutatta, az akadálytalan üzemelést egyre nehezebb fenntartani. A radioizotópos termoelektromos generátorokkal (RTG) felszerelt Voyagerek az energiát, illetve elektromosságot nem a műholdak esetében megszokott módon, napelemekből/napfényből szerzik, hanem radioaktív izotópok bomláshőjéből.

A Voyagerek mindegyike három-három generátorral van felszerelve, amelyek plutónium-238-at használnak üzemanyagként. Ez évről évre kevesebb energiát biztosít, ezért a NASA-nak döntést kell hoznia arról, elsőként a Voyager 2, majd hamarosan a Voyager 1 esetében is, hogy mely tudományos műszereket állítsa le. A folyamat elkerülhetetlen, de lassú lesz: a berendezéseket egyenként fogják kikapcsolni, így a szondák adatgyűjtése és közvetítése csökkenő kapacitással még évekig folytatódhat.

(Fotó: NASA/JPL-Caltech)


Nemrég a legnagyobb kockázatnak tartották, holnap a Föld mellett fog elhúzni az aszteroida
Nemrég a legnagyobb kockázatnak tartották, holnap a Föld mellett fog elhúzni az aszteroida
Élőben nézhetjük, ahogyan egy potenciális városromboló aszteroida elhúz a Földhöz közel.
Óriási meglepetést rejtett az első fekete lyuk, aminek eseményhorizontjáról kép készült
Óriási meglepetést rejtett az első fekete lyuk, aminek eseményhorizontjáról kép készült
Csak most derült ki, mennyit változott az évek során az első fekete lyuk, amiről képet készítettek.
Ezek is érdekelhetnek
HELLO, EZ ITT A
RAKÉTA
Kövess minket a Facebookon!
A jövő legizgalmasabb cikkeit találod nálunk!
Hírlevél feliratkozás

Ne maradj le a jövőről! Iratkozz fel a hírlevelünkre, és minden héten elküldjük neked a legfrissebb és legérdekesebb híreket a technológia és a tudomány világából.



This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.