Sikeresen teszteltek jód hajtóanyagot használó, elektromos hajtóművet az űrben

2021 / 11 / 18 / Felkai Ádám
Sikeresen teszteltek jód hajtóanyagot használó, elektromos hajtóművet az űrben
A rendszer egyszerűbbé és olcsóbbá teheti a műholdak fejlesztését a jövőben.

Az elektromos hajtómű (Electric Propulsion/EP) egy olyan, kifejezetten az űrre tervezett hajtómű, amely elektromos energia felhasználásával gyorsítja fel a hajtóanyagot különböző elektromos vagy mágneses fizikai folyamatok útján – lényegében a valamilyen módon ionizált gázt elektrosztatikus módon gyorsítja fel. Egy ilyen rendszer előnye a hagyományos hajtóművekkel szemben, hogy a hajtóanyag akár az előbbiekhez képest hússzoros sebességgel is távozhat, így az EP a hajtóanyag szükséges tömegét tekintve jóval hatékonyabb – ezáltal pedig csökkenthető azon hajtóanyag tömege, amelyet az eszköznek magával kell vinnie, amivel pedig végső soron jelentős költségcsökkenés érhető el.

A hajtóanyag eltérhet a különböző megoldásokat használó hajtóművek esetén: időnként akár hagyományos hajtóanyagot is használhatnak ezek az eszközök, de jellemzően ilyen szempontból különböző nemesgázok, mint a xenon vagy az argon szoktak szóba jönni – különösen az előbbi, amit a legtöbb ilyen hajtómű használ. A xenon másik hátránya, hogy nagy nyomáson kell tárolni. Az EP-ket egyébként főleg műholdakban használják fel, aminek egyik oka, hogy a szóban forgó nemesgázok elég ritkák, ráadásul az ilyen hajtóanyagok ipari előállítása rendkívül drága, hosszú távon pedig nem is igazán fenntartható.

Itt jön képbe a jód, amit a francia ThrustMe vállalat és a szingapúri Nanyang Technological University kutatói által kifejlesztett EP használ. A hajtóművet egyébként tavaly novemberben már tesztelték is az űrben egy 20 kg-os CubeSat műholdon, és az eredményekről beszámoló tanulmányt most publikálták a Nature-ben – számol be róla az Interesting Engineering. A Xenonhoz képest a jódnak több előnye is akad: például nagyobb mennyiségben áll rendelkezésre, olcsóbban álltíható elő, valamint a tárolása is egyszerűbb, mivel a jód elemi állapotban kétatomos I2 molekulákból áll, ami egy barnásfekete, szilárd anyagot jelent, és ebben a formában kerülne a tartályba. Viszont a jód könnyen szublimál – a folyékony halmazállapotot kihagyva már alacsonyabb hőmérsékleten is gázzá alakul.

A papír beszámol arról is, hogy a jód ionizációs szempontból hatékonyabb is a xenonnál – tehát kevesebb energiával ionizálható, ami miatt a meghajtáshoz kevesebb hajtóanyagra és kevesebb elektromos energiára van szükség. Így a műhold is kisebb, egyszerűbb – végső soron olcsóbb lehet, valamint a tömeg csökkenése miatt ezen eszközök űrbe juttatásán is pénz spórolható. Ráadásul a kisebb műholdakkal könnyebb elkerülni az ütközést, valamint az űrszemét tömege is csökkenthető ezen a módon.

Az IE azért megemlíti, hogy a módszer nem tökéletes: a használat előtt a jódot valamennyire fel kell melegíteni, így a hajtóműnek lesznek felmelegedési és lehűlési szakaszai, mely időszakok alatt nem használható. Ha pedig nagyobb eszközökbe szerelnénk EP-t, akkor annak elég sok energiára lenne szüksége.

(A cikkhez használt fotó illusztráció, A NASA által fejlesztett 13 kilowattos Hall EP prototípusa látható rajta, forrás: NASA)

További cikkek a témában:

Japán sikeresen tesztelte a lehetetlennek vélt, forgó detonációs motort az űrben A japán űrügynökség (JAXA) bejelentése szerint a történelemben először sikeresen teszteltek egy olyan forgó detonációs motort az űrben, amit még nem olyan rég is lehetetlennek tartottak a rakétatudósok.

FAST – a köpködő rakétahajtómű, amely rögtön landolási platformot alakít ki maga alatt Nagyon hasznos olyan szerkezeteknél, melyekkel a Holdon szeretnénk landolni, ahol az alacsony gravitáció és a landoláskor felvert borotvaéles kövek kombinációja veszélyt jelent az érkező eszközökre.

Jól halad a nukleáris ionhajtómű fejlesztése, ami egy hónapra csökkentené a Mars-utazás időtartamát A NASA szerint a jelenlegi rakétatechnológiával nagyjából kilenc hónapba telne eljutni a vörös bolygóra, de az Ad Astra Rocket Company már dolgozik a megoldáson.


A következő 25 év - mítoszok, jóslatok és a valóság
A következő 25 év - mítoszok, jóslatok és a valóság
Európa legnagyobb jövőfesztiválja, a Brain Bar idén is megnyitja kapuit. A rendezvény a 21. század első negyedének elteltével arra a kérdésre keresi a választ: hogy fest majd az emberiség következő 25 éve. A diákok és pedagógusok számára ingyenes eseménynek szeptember 18-19-én a Magyar Zene Háza ad otthont.
Ez Ferenc pápa utolsó ajándéka az embereknek
Ez Ferenc pápa utolsó ajándéka az embereknek
Egyik járművét fogják különleges célokra felhasználni.
Ezek is érdekelhetnek
HELLO, EZ ITT A
RAKÉTA
Kövess minket a Facebookon!
A jövő legizgalmasabb cikkeit találod nálunk!
Hírlevél feliratkozás

Ne maradj le a jövőről! Iratkozz fel a hírlevelünkre, és minden héten elküldjük neked a legfrissebb és legérdekesebb híreket a technológia és a tudomány világából.



This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.