Ritka betekintés a NATO kelet-európai légteret védő AWACS repülőjének a belsejébe

2022 / 03 / 09 / Felkai Ádám
Ritka betekintés a NATO kelet-európai légteret védő AWACS repülőjének a belsejébe
A BBC ritka lehetőséget kapott: felszállhattak egy NATO AWACS repülőbe egy misszió erejéig. Mit tud ez a gép, miért fontos most, és mit válaszolt a személyzet arra a kérdésre, hogy nem zavaró-e, hogy csak tétlenül szemlélik az eseményeket?

A NATO E–3A (vagy más néven AWACS) egy átalakított Boeing 707-es, amelyet nagy teljesítményű radarral és passzív érzékelőkkel szereltek fel, és ezek segítségével mind a felszínen, mind pedig az égben nagy területi lefedés mellett képesek a fenyegetést jelentő elemeket érzékelni. A gép által gyűjtött információk közvetlenül továbbíthatóak a földi, vízi vagy légi egységekhez. A gép a szervezet NATO Airborne Early Warning and Control Force (NAEW&C Force) részeként üzemel, és külön érdekessége, hogy ez egyike azon kevés katonai eszközöknek, amely közvetlen a NATO alá, és nem valamely tagállam hadserege alá tartozik. A NATO Légibázison (NAB) a németországi Geilenkirchenben 14 ilyen gép állomásozik. A lenti videón a BBC stábja ritka lehetőséget kapott: felszállhattak egy ilyen repülőre, és forgathattak is a fedélzeten. A videón látható gép tehát Németországban emelkedett el a kifutóról, de küldetésének a célja Lengyelország délkeleti része, egész pontosan az ukrán-fehérorosz határ környéke, Ukrajna fölé azonban nem repültek be.

Az AWACS gépek jellegzetessége a törzs felett látható radarkupola („rotodome”), amely 10 másodpercenként tesz meg egy teljes fordulatot, és így 360-fokos lefedettséget biztosít. Amennyiben a gép 9 km-es magasságban repül, úgy 310 ezer négyzetkilométernyi területet, vagyis körülbelül Lengyelország teljes területét képes lefedni, 3 ilyen gép koordinált üzemeltetésével pedig folyamatosan ellenőrizhető a teljes kelet-európai régió és annak légtere. Normál körülmények között a gép az említett 9 km-es magasságon repül, és 8 és fél órán át képes üzemelni – amennyiben a helyzet úgy kívánja, ez az idő akár ki is tolható, mert a gépet a levegőben is fel lehet tankolni. A repülési személyzet 3 főből áll, míg az eszközöket 12 fős legénység üzemelteti. Habár a gépnek többféle feladata is akadhat a NATO aktuális céljainak megfelelően (terroristaelhárítás, vadászgépek koordinálása), jelenleg – az ukrajnai háborút követően – a NATO tagországok légtereit felügyelik.

Ritkán lehet látni belülről egy ilyen gépet, és ami rögtön szembeötlik, hogy a gépen nincsenek ablakok, viszont szemben azzal, amit a filmekben látni, nem is sötétség honol odabent, ahol mindössze a gombok villognak, hanem kifejezetten unalmas irodai környezet tárul elénk. A gépek műszaki eszközeinek egyébként folyamatban van a modernizálása, aminek köszönhetően akár 2035-ig is üzemben maradhatnak.

A mostani videóban a taktikai igazgató elmondja, hogy bár nem repülnek Ukrajna fölé, azért rálátnak az ottani légtérre, és észlelik, hogy Fehéroroszországból orosz és fehérorosz gépek repülnek Ukrajna fölé. A riporter azon kérdésére, hogy mit gondol arról a vádról (ami a NATO-t is éri időnként a jelen helyzetben), hogy csak szemlélik az eseményeket, a taktikai igazgató válasza az, hogy ők végzik a feladatuk, ami a NATO tagországok és légtereik szuverenitásának a védelme.

(Fotó: NATO)


A következő 25 év - mítoszok, jóslatok és a valóság
A következő 25 év - mítoszok, jóslatok és a valóság
Európa legnagyobb jövőfesztiválja, a Brain Bar idén is megnyitja kapuit. A rendezvény a 21. század első negyedének elteltével arra a kérdésre keresi a választ: hogy fest majd az emberiség következő 25 éve. A diákok és pedagógusok számára ingyenes eseménynek szeptember 18-19-én a Magyar Zene Háza ad otthont.
Ez Ferenc pápa utolsó ajándéka az embereknek
Ez Ferenc pápa utolsó ajándéka az embereknek
Egyik járművét fogják különleges célokra felhasználni.
Ezek is érdekelhetnek
HELLO, EZ ITT A
RAKÉTA
Kövess minket a Facebookon!
A jövő legizgalmasabb cikkeit találod nálunk!
Hírlevél feliratkozás

Ne maradj le a jövőről! Iratkozz fel a hírlevelünkre, és minden héten elküldjük neked a legfrissebb és legérdekesebb híreket a technológia és a tudomány világából.



This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.