Az elmúlt években Spanyolország Ibériai-tengeri partjai közelében a kardszárnyú delfinek (más néven orkák, de ismertek még gyilkos bálnaként is) és a kisebb vizi járművek között több összecsapásra is sor került – számol be róla a Live Science. Ilyen incidenseket egyébként 2020 májusában jegyeztek fel először, és 2022-ig egy tanulmány szerint folyamatosan emelkedett az ilyen támadások száma. A legutóbbi eset május 4-én történt, amikor is három orka megtámadott egy jachtot a Gibraltári-szorosban, megrongálva a kormányt, ami végül a hajó elsüllyedésével járt. Werner Schaufelberger kapitány elmondta, hogy a kisebb orkák a nagyobb állat technikáját utánozták, és teljes erőből döngölték a hajót. Ezt a viselkedést egy korábbi, két nappal korábbi incidens során is megfigyelték, ami szándékos cselekvési mintára utal.
Az ilyen jellegű támadások száma tehát az utóbbi időben csak növekszik, és a kardszárnyúak elsősorban vitorláshajókat céloznak meg. Egy 2022 júniusában publikált tanulmány szerint az orkák far felől közelítik meg a hajókat, nekiütköznek a kormánynak, és csak akkor vesztik el az érdeklődésüket, amikor a jármű mozgásképtelenné vált. Míg a legtöbb incidens nem jár kárral, előfordult tehát az is, hogy hajók elsüllyedtek. Eddig egyébként több mint 500 ilyen esetről létezik feljegyzés, de a hajó elsüllyesztésére “csak” három alkalommal került sor.
Az okok kapcsán a kutatók azt feltételezik, hogy egy White Gladis nevű nőstény kardszárnyú delfinnel kapcsolatos traumatikus esemény válthatta ki ezt a viselkedésbeli változást. Azt gyanítják, hogy White Gladis összeütközhetett egy hajóval vagy talán beszorult az illegális halászat során, ami viselkedésbeli változáshoz vezetett. Az orkák rendkívül szociális lények, amelyek képesek megtanulni és utánozni egymás viselkedését, ami megmagyarázhatja ennek a mintának a populációban történő terjedését. A tanulmány arra jutott, hogy a kardszárnyú delfinek számára ez a viselkedés annak ellenére is fontos, hogy mindez rájuk nézvést is értelemszerűen kockázattal jár.
A támadások mögött meghúzódó motiváció így továbbra is tisztázatlan, de gyanítható, hogy az említett taruma valamiért mindezt védekező magatartásként váltotta ki. Míg egyes szakértők úgy vélik, hogy mindez végső soron csak játékos "hóbort”, mások aggodalmukat fejezik ki a tengerészek és a kritikusan veszélyeztetett ibériai kardszárnyú delfinek alpopulációja miatt egyaránt. A legutóbbi, 2011-es számlálás során mindössze 39 ibériai orkát jegyeztek fel, és ha ezek az incidensek továbbra is folytatódnak vagy akár eszkalálódnak, az veszélyt jelenthet mind az emberek biztonságára, mind a veszélyeztetett állatokra.
(Kép: Pixabay/Efraimstochter)
Taycan modellek
A Porsche első elektromos autója és az autózás új korszakának kezdete. Rendkívüli hatékonyság és családbarát méretek akár 761 lóerővel, akár 463 kilométeres hatótávval és számos világújdonsággal.
IRÁNY A KONFIGURÁTOR
Cayenne E-Hybridek
A mindentudó. Családbarát SUV benzines V6-os vagy V8-as motorral a kimagasló teljesítmény és konnektorról is tölthető elektromotorral a kiemelkedő hatékonyság és tisztaság jegyében. A Porsche, amely nem ismer határokat.
IRÁNY A KONFIGURÁTOR
Cayenne Coupé E-Hybridek
A sportautó a terepjárók között. A Cayenne Coupé nem köt kompromisszumokat, de még érzelmesebb kapcsolatot teremt. A 462 vagy 680 lóerős konnektorról tölthető hibrid hajtáslánc már csak hab a tortán.
IRÁNY A KONFIGURÁTOR
Elektromos Macan
A klasszikus Porsche formanyelv előremutató átdolgozásával a teljesen elektromos Macan már első pillantásra szemlélteti saját lelkületét. Legyen szó városi használatról vagy ingázásról, a teljesen elektromos Macan elemében van mindenhol, különösen, ha az egyéniség is számít.
IRÁNY A KONFIGURÁTOR