A NASA tegnap kiadott jelentése szerint a leendő Artemis holdmissziók rakétájának, a Space Launch Systemnek (SLS) tesztelése közben gond adódott azzal a panellel, amely a rakéta első fokozatának szelepeit vezérli, ezért a folyamatot a tegnapi nap folyamán megszakították arra az időre, amíg kivizsgálják az esetet.
A problémára akkor lettek figyelmesek az űrügynökség szakértői, mikor a folyékony hidrogén betöltésére készültek, de még a folyamat indítása előtt észlelték a hibát, így a tankolásra már nem került sor. A szelep szerepe a nyomás csökkentése az üzemanyag tartályokba töltése közben, ezért a probléma elhárítása létfontosságú volt, de mivel a munkát már csak a késő délután, este folyamán tudták volna megkezdeni, ezért a NASA inkább amellett döntött, hogy a tesztet átmenetileg leállítja. Arról egyelőre nem érkezett információ, hogy előreláthatólag mennyi időt vesz igénybe a kivizsgálás és a továbbiakban mennyivel hátráltatja a munkát a fennakadás, de a rakétát egyelőre az indítóálláson tartják.
Just prior to sending liquid hydrogen (LH2) into the vehicle the team was unable to open a necessary vent valve on the 160 level of the mobile launcher. Teams are looking at options to present to the Launch Director.-JP
— NASA's Exploration Ground Systems (@NASAGroundSys) April 4, 2022
Az úgynevezett wet dress rehearsal, vagyis az indítórendszerek végső tesztje során végigveszik az indítás minden fontos lépését egészen a kilövésig bezárólag (de értelemszerűen a konkrét kilövés nélkül), amennyiben mindent rendben találnak az űreszközzel, hamarosan sor kerülhet az Artemis I küldetés kezdetére, ami még legénység nélkül indul az űrbe, hogy felmérje a rakéta és az Orion kapszula, valamint a fedélzeten tartózkodó, sugárzásmérésre szolgáló próbababák és tudományos eszközök állapotát és működőképességét. A teszt az utolsó a nagyobb ellenőrzések sorában, és elsődleges fontosságú az üzemanyag betöltésének és a kriogenikus folyadék rakétára gyakorolt hatásának felmérésben - írja a NASA.
A folyékony hidrogén mellett a folyékony oxigén is kriogenikus állapotú folyadék, vagyis rendkívül alacsony, mínusz 182 Celsius-fok körüli a hőmérséklete, emiatt részletekbe menően elemzik az első fokozat állapotát betöltés közben. A folyékony oxigén hőmérsékletével kapcsolatban is merültek fel problémák a tegnapi nap folyamán, emiatt a visszaszámlálást is el kellett halasztani néhány órával, de végül találtak megoldást az akadály elhárítására és sikerült 50%-ra feltölteni a tartályt.
(Fotó: NASA)
Panamera E-Hybridek
A V6-os vagy V8-as benzines turbómotor már önmagában elképesztő menetteljesítményeket hoz, de itt elektromotor is csatlakozik hozzájuk. Az eredmény: akár 680 lóerő és kimagasló sportosság. A luxus alapfelszereltség.
IRÁNY A KONFIGURÁTOR
Cayenne E-Hybridek
A mindentudó. Családbarát SUV benzines V6-os vagy V8-as motorral a kimagasló teljesítmény és konnektorról is tölthető elektromotorral a kiemelkedő hatékonyság és tisztaság jegyében. A Porsche, amely nem ismer határokat.
IRÁNY A KONFIGURÁTOR
Cayenne Coupé E-Hybridek
A sportautó a terepjárók között. A Cayenne Coupé nem köt kompromisszumokat, de még érzelmesebb kapcsolatot teremt. A 462 vagy 680 lóerős konnektorról tölthető hibrid hajtáslánc már csak hab a tortán.
IRÁNY A KONFIGURÁTOR
Elektromos Macan
A klasszikus Porsche formanyelv előremutató átdolgozásával a teljesen elektromos Macan már első pillantásra szemlélteti saját lelkületét. Legyen szó városi használatról vagy ingázásról, a teljesen elektromos Macan elemében van mindenhol, különösen, ha az egyéniség is számít.
IRÁNY A KONFIGURÁTOR