Porsche-e egy Porsche, ha konnektoros hibridrendszer hajtja?

2022 / 03 / 30 / Rácz Tamás
Porsche-e egy Porsche, ha konnektoros hibridrendszer hajtja?
Az elektromos segédhajtás egyáltalán nem csak a tisztább, takarékos üzemről szól, hanem képes még a Porsche-élményt is magasabb szintre emelni.

A Porsche jelenleg két modellcsaládját, a Panamerát (Panamera és Panamera Sport Turismo) valamint a Cayenne-t (Cayenne és Cayenne Coupé) kínálja konnektorról is tölthető hibrid hajtással. A két sportmodell (911 és 718) és a Macan csak benzinmotorral készül, és persze ott van még a tisztán elektromos sportlimuzin is, a Taycan. Dízelmotor már nincs a márka kínálatában. A belsőégésű motoros autózásból az elektromos mobilitásba vezető tranzíció közepén teljesen érthető ez a technológiai stratégia, ha ismerjük a Porsche tradícióit, piaci helyzetét és modellportfólióját.

A német sport-luxus-márka 2021-ben 302 ezer autót értékesített, ebből alig 86 ezer példány került Európa útjaira. A márka legnagyobb piaca jelenleg Kína, de az amerikai eladások is csaknem elérik az európai értékesítést. A dízelmotorra egyszerűen nincs szükség: a legfontosabb piacokon sosem igényelték a vevők, Európában pedig kiment a divatból a környezetvédelmi aggályok miatt. Az elektromos mobilitás jórészt a Tesla nagyon erős, nagyon gyors limuzinjainak hatására egyre fontosabb már a sport-szegmensben is. Taycanból tavaly több fogyott el (41.296) mint 911-esből (38.464).


Porsche Panamera Sport Turismo 4S E-Hybrid és Porsche Cayenne Coupé E-Hybrid, zöld rendszámmal

A nehéz, nagy homlokfelületű, nagy légellenállású autóknál a plug-in hibridrendszer dízeles fogyasztást vagy még kisebb üzemanyag-felhasználást képes elérni nagyon is benzines motorhang és élmények mellett

Panamerából a hibrid-csúcsváltozat a legerősebb. Cayenne-ből készült egy Turbo GT, extrém kihegyezett V8-as motorral, ami képes lenyomni a hibridverziót

A Porsche két igazi fejőstehene a két SUV, a Cayenne és a Macan. A kisebb Macan öreg modell, 2014 óta készül, egy olyan Audi műszaki alapjaira (Q5), amelyet még nem készítettek fel a hibridtechnika fogadására. Ráadásul a Macan viszonylag kicsi és könnyű; ha lenne is plug-in hibrid változata, nem érvényesülhetnének benne igazán jól ennek a technikának az előnyei. A Porsche úgy döntött, inkább elektromos modellé változtatja ezt az autót: idén érkezik a Macan EV.

A két nagy Porsche, a Cayenne és a Panamera sportlimuzin/sportkombi viszont koncepcionálisan nagyon is alkalmas arra, hogy plug-in hibrid verzió is készüljön belőlük. A nagy testekben könnyű elhelyezni az akkumulátort és a villanymotorokat, a nagy tömeg pedig eleve adott, így a kocsik dinamikáján sokat már nem tud rontani néhány extra mázsa. Az elektromos segédhajtással takarékosabbá tett benzinmotor ráadásul az ugyan takarékos és erős, de a prémium szegmensben egyre kevésbé szalonképes dízelek kiváltására is alkalmas. Az egy töltéssel pár tucat kilométeren át élvezhető tisztán elektromos, csendes, emissziómentes suhanás passzol a márka prémiumhangulatához, a padlógáznál a benzinmotornak besegítő villanymotorok extra lóerői pedig jól jönnek a katalógusban. A V6-os benzinmotor V8-as teljesítményszintre lép a plusz erővel, a V8-as plug-in hibrid változata pedig még  nagyobb ütőerőt kap az autóskártyában.

Arról sem szabad megfeledkezni, hogy a hibridesítéssel a legnehezebb Porschék olyan szemérmetlenül alacsony hivatalos fogyasztási és károsanyag-kibocsátási értékeket kapnak, amelyekkel a márkának lehetősége nyílik kompenzálni egy csomó klasszikus benzines modell emisszióját - legalábbis papíron. A Cayenne E-Hybrid katalógusában például 2,4 literes fogyasztási érték szerepel a V6-os, turbós benzinmotor és 462 lóerős rendszerteljesítmény mellett. Ez azért sokat segít a márka flottaátlagának lefelé tolásában.

Az EU-ban egyébként már zajlik a konnektoros hibridek fogyasztási adatainak újraértékelése, mert a hétköznapokban nyilvánvalóan nem 2,4 literes átlagfogyasztás a realitás egy ilyen nagy, elsősorban hosszú utakra használt túra-SUV vagy a Panamera túra-luxus-sportmodellek hibridváltozatainak esetében. Viszont a Porsche 2014 óta kínál konnektoros hibrideket, tehát nyolc éven át kompenzálhatta ezekkel a kocsikkal a sportautók és a tisztán benzines nagy luxusautók emissziós adatait.

A plug-in hibrid Porschék természetesen nem csak arra jók, hogy rövid távon ne fogyasszanak szinte semmit, hanem arra is, hogy hatalmasakat autózzunk velük! A márka hazai importőrének két tesztautója, egy Cayenne E-Hybrid és egy Panamera 4S E-Hybrid Sport-Turismo ezt ékesen bebizonyította néhány óra alatt. A 100 kW-os elektromos motor mindig késedelem nélkül érkező nyomatéka, a kocsik nagy tömegét (2225 illetve 2365 kg) erőlködés nélkül megindító villamos erő remekül kisimítja a benzines turbómotor kis késedelmeit, a turbónyomás felépüléséhez szükséges időt. Hibridhajtással finomabban, mégis erősebben gyorsultak a Porschék, mint amire tisztán benzines motorral képesek lennének. A nagyobb tömeg paradox módon akár még javíthatja is az autók, elsősorban a magas építésű Cayenne viselkedését, mert az akku és a villanymotor extra kilói a kocsi aljába kerülnek, így lejjebb süllyesztik a tömegközéppontot. Így kanyarban szinte nem is érződik a plusz súly - legfeljebb csak fékezésnél.

A plug-in hibrid rendszer további előnyöket is jelent a tulajdonos számára. A zöld rendszámhoz kötődő adózási és forgalmi könnyítések részben kompenzálják a bonyolultabb technika felárát. A komfortszintet a hideg és a meleg időszakban nagyban javítja az elektromos fűtéssel illetve hűtéssel megvalósítható, indulás előtti előklimatizálás lehetősége. Ez programozható is, de mobiltelefonról is bármikor aktivizálható a fűtés és a hűtés, akár a zárt garázsban álló kocsiban is.


A gyártó természetesen szélsőséges körülmények között is ellenőrzi a hibrid modellek megbízhatóságát

A konnektoros hibrid Porschék nagyon is Porschék. Az elektromos kiegészítő hajtás luxusban is, erőben is csak hozzátesz ezekhez az autókhoz és nem vesz el semmit tőlük. A Porschének olyannyira megtetszett ez a koncepció, hogy nem csak a V6-os alapmotort, de a V8-as csúcsmotort is megtoldotta a plug-in rendszerrel, így jelenleg a Panamera és a Cayenne család legerősebb motorváltozatai a Turbo S E-Hybrid jelzésű modellek! (Ez a Panamerában 700, miközben a "sima" Turbo S "csak" 630 lóerős.) Menetteljesítményeik csaknem megegyeznek a könnyebb, de gyengébb, hibridrendszer nélküli modellekével. A Panamera Turbo S E-Hybrid 3,2 másodperc alatt gyorsul 100 km/h-ra, végsebessége 315 km/h, a Cayenne csúcsmodellje ugyanezzel a motorral-hajtással, de 680 lóerősre beállított csúcsteljesítménnyel 3,8 másodperc alatt van százon, végsebessége 295 km/h.

A Porsche azért a Cayenne-ből készített egy Turbo GT jelzésű variációt is, 300 km/h végsebességgel és valószínűleg egy  3,3 másodperces gyorsulással, de csak úgy sikerült lenyomni a számháborúban a plug-in hibridet, hogy a motor maximális fordulatszámát ebben a modellben egészen 6800-ig elengedték. Bizonyára tehát a Porsche Cayenne fejlesztőcsapatában is van még olyan menedzser, aki úgy véli, hogy azért nehogy már egy hibrid legyen a leggyorsabb Porsche, legalább ebből a modellből, de valószínűleg ő is jobban örül egy téli reggelen az előfűtött kabinnak, mint annak a plusz 5 km/h-nak az Autobahnon. A lelke mélyén alighanem ő is érzi, hogy egy nagy luxus-túra-Porsche nem hogy kevesebb lenne az elektromos hajtás-kiegészítéstől, hanem éppen ellenkezőleg. Kényelmesebb, erősebb, finomabb - Porschébb.


A következő 25 év - mítoszok, jóslatok és a valóság
A következő 25 év - mítoszok, jóslatok és a valóság
Európa legnagyobb jövőfesztiválja, a Brain Bar idén is megnyitja kapuit. A rendezvény a 21. század első negyedének elteltével arra a kérdésre keresi a választ: hogy fest majd az emberiség következő 25 éve. A diákok és pedagógusok számára ingyenes eseménynek szeptember 18-19-én a Magyar Zene Háza ad otthont.
Ez Ferenc pápa utolsó ajándéka az embereknek
Ez Ferenc pápa utolsó ajándéka az embereknek
Egyik járművét fogják különleges célokra felhasználni.
Ezek is érdekelhetnek
HELLO, EZ ITT A
RAKÉTA
Kövess minket a Facebookon!
A jövő legizgalmasabb cikkeit találod nálunk!
Hírlevél feliratkozás

Ne maradj le a jövőről! Iratkozz fel a hírlevelünkre, és minden héten elküldjük neked a legfrissebb és legérdekesebb híreket a technológia és a tudomány világából.



This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.