Pilóta nélküli „Forma–1-et” szerveznek önvezető autóknak

2021 / 07 / 30 / Felkai Ádám
Pilóta nélküli „Forma–1-et” szerveznek önvezető autóknak
A remények szerint a világszinten is elsőnek számító esemény újabb lökést ad az önvezető technológiai fejlesztésének, és a technológia iránt érdeklődő diákok következő nemzedékét is inspirálja majd.

Az esemény, az Indy Autonomous Challenge/IMS tényleges fizikai formában (ezen kitétel okára még később visszatérünk) a világhírű versenypályán, az Indianapolis Motor Speedway-en kerül majd megrendezésre októberben, és több szempontból is formabontó esemény lesz. Egyrészt ritka az olyan autóverseny, melyen a gépjárműveket nem irányítja senki, másrészt a szóban forgó megmérettetésen nem autógyárak, hanem az egyetemeiket képviselő diákok fognak egymással megmérkőzni. A versenyt több non-profit szervezet és alapítvány szervezi, és a végső cél, hogy az állami, a magán, valamint az akadémiai szférát összehozza a világ minden tájáról, hogy a következő generációs önvezető szoftver megszülethessen ebből a kollaborációból. Nem mellesleg pedig inspirálja a tudomány és technológia területien a diákok következő nemzedékét.

A verseny ötletét az Egyesült Államok Védelmi Minisztériumának kutatásokért felelős részlege, a DARPA (Defense Advanced Research Projects Agency) által még 2004-ben meghirdetett Grand Challenge ihlette, mely 1 millió dolláros fődíjával lényegében megteremtette a modern önvezető járművek iparágát. Csak amíg azért a díjért a versenyzők a legnagyobb autógyárak képviseletében indultak, az IAC-on több mint 40 iskola 550 tanulója vesz részt a világ minden tájáról – az angolszász területek mellett lengyel, német, olasz és koreai csapatok is indulnak (a csapatok teljes listája itt bogarászható). Mostanra, tehát július végére 10 csapat maradt talpon, akik 19 intézményt képviselnek.

A verseny alapelképzelése pofonegyszerű: be kell programozni egy Dallara AV-21 versenyautót, hogy a többi feltaláló masináját megelőzve megnyerje a világ első, ilyen jellegű versenyét az emblematikus indianapolisi pályán. A nehézséget az adja – és ezt a kiírók szerint az autóipar lényegében lehetetlennek tartja –, hogy ezek a kocsik bitang nagy sebesség mellett (az átlagsebesség 190 km/h lesz) mérjék össze az őket vezérlő szoftverek tudását. Mindehhez a szoftvernek kiélezett helyzeteket kell megoldania, tehát például olyasmit, hogy száguldás közben váratlanul akadály jelenik meg az úton. Az így nyert tapasztalat nem csak az önvezetést vinné előrébb, de ráadásul – a szervezők reményei szerint legalábbis – növelné ennek a technológiának a társadalmi elfogadottságát is.

Mivel a hangsúly a szoftveren van, így minden csapat egy teljesen megegyező, módosított Dallara AV-21-et fog a versenyre kódolni, amelyet a Clemson University diákjai segítettek kifejleszteni. A kocsiban radar, kamerarendszerek, ultrahang, valamint infravörös szenzorok kaptak helyet, sőt még a Luminar cég LiDAR-ja is befért ezek mellé – ez utóbbi egyébként pontosan olyan szerkezet, amilyennel majd a Volvo szereli fel a SUV-jait.

A verseny öt fordulóból áll (a részletek itt olvashatóak), a fődíj pedig ebben az esetben is 1 millió dollár. A legutóbbi, harmadik forduló májusban zárult, ez a szoftver próbáját jelentette egy virtuális, szimulált verseny keretében. A tényleges, fizikai megmérettetésre pedig majd ősszel kerül sor a két legutolsó fordulóban: október 21–22. között tartanak a kvalifikációs versenyek, míg az utolsó versenyre október 23-án kerül majd sor. Ezen a végső összecsapáson 20 kört kell megtenni a pályán, ami nagyjából 80 km-nyi távot jelent, az átlagsebesség esetén pedig a már említett 190 km/h-ás tempóra lehet számítani. A fődíj tehát 1 millió dollár, a második helyért 250 ezer dollár, míg a harmadikért 50 ezer dollár jár.

(Kép: indyautonomouschallenge.com)

További cikkek a témában:

"Rosszul dönthet, a legrosszabbkor" - írja a Tesla az új önvezető szoftveréről

A Volkswagen szerint óránként kéne fizetnünk azért, hogy használhassuk az autónk önvezető rendszerét A kocsink teljesítményét is megnövelhetnénk egy előfizetési díjért cserébe.

Így „lát” a forradalmi LIDAR-rendszer, amely újabb lökést adhat az önvezető technológiának Az akár egyetlen foton érzékelésére is képes rendszer áll majd a Ford és a Volkswagen által fejlesztett önvezető technológiáknak a középpontjában.


A következő 25 év - mítoszok, jóslatok és a valóság
A következő 25 év - mítoszok, jóslatok és a valóság
Európa legnagyobb jövőfesztiválja, a Brain Bar idén is megnyitja kapuit. A rendezvény a 21. század első negyedének elteltével arra a kérdésre keresi a választ: hogy fest majd az emberiség következő 25 éve. A diákok és pedagógusok számára ingyenes eseménynek szeptember 18-19-én a Magyar Zene Háza ad otthont.
Ez Ferenc pápa utolsó ajándéka az embereknek
Ez Ferenc pápa utolsó ajándéka az embereknek
Egyik járművét fogják különleges célokra felhasználni.
Ezek is érdekelhetnek
HELLO, EZ ITT A
RAKÉTA
Kövess minket a Facebookon!
A jövő legizgalmasabb cikkeit találod nálunk!
Hírlevél feliratkozás

Ne maradj le a jövőről! Iratkozz fel a hírlevelünkre, és minden héten elküldjük neked a legfrissebb és legérdekesebb híreket a technológia és a tudomány világából.



This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.