Már tavaly novemberben írtunk arról a Rakétán, hogy valóban érkezik a reklámmentes Facebook Európába. Az oldalra belépve, ahogyan az Instagram esetében is, döntenünk kellett: vagy előfizetési díjat fizetünk a platform használatáért, így a Meta nem gyűjt rólunk személyes adatokat hirdetési célokra, és számunkra az összes hirdetés eltűnik a felületekről, vagy elviseljük a célzott reklámokat. Erre a digitális piacokat és a digitális szolgáltatásokat szabályozó európai törvények, a DMA és a DSA miatt volt szükség. Ezek a gazdasági verseny és a felhasználók védelmében alaposan átalakították az óriásplatformok adatgyűjtési, vagy például panaszkezelési gyakorlatát.
Most a Facebook a webes felületén ennyit, mobilon az alkalmazás-áruházak díjai miatt akár még többet kér a reklámmentességért, ám ez a jövőben megváltozhat, ugyanis a Bizottság szerint a „fizess vagy egyezz bele!” modell nem jogszerű. Az intézmény közleménye szerint ugyanis "nem teszi lehetővé a felhasználók számára, hogy olyan szolgáltatást válasszanak, amely kevesebb személyes adatukat használja fel, de egyébként egyenértékű a személyre szabott hirdetéseken alapuló szolgáltatással", illetve azt sem "hogy gyakorolják azt a jogukat, miszerint szabadon eldönthetik, hogy hozzájárulnak-e a személyes adataik bizonyos hirdetésekkel való összekapcsolásához".
Thierry Breton, a belső piacért felelős biztos szerint emellett a DMA "biztosítja, hogy az innovatív vállalatok egyenlő feltételek mellett versenyezhessenek a technológiai óriásvállalatokkal az adatokhoz való hozzáférés terén", vagyis intézkedésükkel nem csak az EU lakosait, hanem vállalkozásait is szeretnék támogatni.
Az eljárás legkésőbb jövő márciusban zárul le, addig a Meta szabadon próbálhatja meggyőzni az EU-t a modellje jogszerűségéről. Az Ars Technica szerint most részben arra hivatkoznak, hogy mindezt már jóváhagyta az Európai Unió Bírósága, ám azt nem teszik hozzá, hogy akkor nem a piacokat szabályozó DMA, hanem az adatvédelmet szabályozó GDPR tükrében zajlott a vizsgálat. Hogy midennek az lesz-e a vége, hogy a modell marad, csak az árak változnak, vagy teljesen új megoldás után kell néznie Mark Zuckerbergéknek, a következő hónapokban kiderül. Ha a "pénzt vagy adatot" gyakorlat illegális marad, az jogvédők szerint más szolgáltatások működésével kapcsolatban is precedenst teremthet.
(Borítókép: Jonathan Raa/NurPhoto via Getty Images)
Cayenne Coupé E-Hybridek
A sportautó a terepjárók között. A Cayenne Coupé nem köt kompromisszumokat, de még érzelmesebb kapcsolatot teremt. A 462 vagy 680 lóerős konnektorról tölthető hibrid hajtáslánc már csak hab a tortán.
IRÁNY A KONFIGURÁTOR
Panamera Sport Turismo E-Hybridek
Minden, amit a Panamera tud, plusz még több. Ötszemélyes utastér óriási csomagtartóval és kategóriaelső variálhatósággal. Tisztán elektromos közlekedés vagy éppen 680 lóerő – amire Önnek éppen szüksége van.
IRÁNY A KONFIGURÁTOR
Cayenne E-Hybridek
A mindentudó. Családbarát SUV benzines V6-os vagy V8-as motorral a kimagasló teljesítmény és konnektorról is tölthető elektromotorral a kiemelkedő hatékonyság és tisztaság jegyében. A Porsche, amely nem ismer határokat.
IRÁNY A KONFIGURÁTOR
Taycan modellek
A Porsche első elektromos autója és az autózás új korszakának kezdete. Rendkívüli hatékonyság és családbarát méretek akár 761 lóerővel, akár 463 kilométeres hatótávval és számos világújdonsággal.
IRÁNY A KONFIGURÁTOR