A brit Fejlett Kutatási és Találmányi Ügynökség (ARIA) több mint 66 millió dollárt (körülbelül 61 millió eurót) különített el arra, hogy kutatásokat finanszírozzon az aeroszolrészecskék sztratoszférába permetezésével kapcsolatban – számolt be róla a The Times. Az elképzelés szerint ez a módszer a napfény egy részét visszaverné az űrbe, csökkentve ezzel a Föld felszínére jutó hő mennyiségét. A tervezett kísérlet során szulfátrészecskéket szórnának szét nagy magasságban repülő gépek segítségével közvetlenül a sztratoszférába, amely az alsó légkör felett található. A módszer támogatói szerint ez egy viszonylag olcsó megoldás lehet a bolygó hűtésére, és segíthet megelőzni a klímaváltozás katasztrofális következményeit.
Az első, kis léptékű beltéri kísérletek már a következő hetekben elindulhatnak. Mark Symes, az ARIA projektvezetője a The Guardiannek úgy fogalmazott:
„A kellemetlen igazság az, hogy a jelenlegi felmelegedési ütem számos kritikus fordulópont bekövetkezéséhez vezethet az elkövetkező száz év során.” Hozzátette: „Jelenleg komolyan hiányoznak a valós adatok, ezért szükségünk van konkrét fizikai bizonyítékokra ahhoz, hogy megértsük, ezek a technológiák valóban működnek-e, és milyen mellékhatásokkal járhatnak.”
Dominic Cummings, Boris Johnson korábbi miniszterelnöki főtanácsadója szintén támogatja a kutatást. Szerinte a napfény mérsékelt csökkentése akár jótékony hatással is lehet a mezőgazdaságra, mivel enyhítheti a növényeket érintő hőstresszt.
A légköri aeroszolos megoldás mellett ugyanezen projekt keretében vizsgálják még a „tengeri felhők kifényesítését” is, amely során tengeri sót permeteznének a légkörbe, hogy fokozzák a felhők visszaverő képességét. Emellett vizsgálni tervezik a pehelyfelhők elvékonyítását is, amelyek jelenleg csapdába ejtik a hőt a Föld felszíne közelében.
A nagyratörő tervek ellenére sok szakértő szkeptikusan áll a projekthez – mint arról a New York Post beszámol. A kritikusok arra figyelmeztetnek, hogy a napfény manipulációja megzavarhatja az időjárási mintákat és veszélyeztetheti az élelmiszertermelést, így akár több kárt is okozhat, mint hasznot. Egyes környezetvédők az elképzelést „őrültségnek” tartják, és ahhoz hasonlítják, mintha a rákot aszpirinnel próbálnánk kezelni.
Vezető klímatudósok, mint Michael Mann (Pennsylvaniai Egyetem) és Raymond Pierrehumbert (Oxfordi Egyetem), arra figyelmeztetnek, hogy ezek a kísérletek elterelhetik a figyelmet a valóban létfontosságú intézkedésekről, amelyek a nettó nulla szén-dioxid-kibocsátás elérését szolgálják.
Az ARIA, amelyet gyakran az amerikai DARPA brit megfelelőjeként emlegetnek, egyébként híres arról, hogy élvonalbeli, bár gyakran vitatott technológiai projekteket támogat.
(Kép: Pixabay)
 
         Taycan modellek
                    A Porsche első elektromos autója és az autózás új korszakának kezdete. Rendkívüli hatékonyság és családbarát méretek akár 761 lóerővel, akár 463 kilométeres hatótávval és számos világújdonsággal.
                    IRÁNY A KONFIGURÁTOR
                    Taycan modellek
                    A Porsche első elektromos autója és az autózás új korszakának kezdete. Rendkívüli hatékonyság és családbarát méretek akár 761 lóerővel, akár 463 kilométeres hatótávval és számos világújdonsággal.
                    IRÁNY A KONFIGURÁTOR
                
                                
                     Panamera Sport Turismo E-Hybridek
                    Minden, amit a Panamera tud, plusz még több. Ötszemélyes utastér óriási csomagtartóval és kategóriaelső variálhatósággal. Tisztán elektromos közlekedés vagy éppen 680 lóerő – amire Önnek éppen szüksége van.
                    IRÁNY A KONFIGURÁTOR
                    Panamera Sport Turismo E-Hybridek
                    Minden, amit a Panamera tud, plusz még több. Ötszemélyes utastér óriási csomagtartóval és kategóriaelső variálhatósággal. Tisztán elektromos közlekedés vagy éppen 680 lóerő – amire Önnek éppen szüksége van.
                    IRÁNY A KONFIGURÁTOR
                
                                
                     Cayenne Coupé E-Hybridek
                    A sportautó a terepjárók között. A Cayenne Coupé nem köt kompromisszumokat, de még érzelmesebb kapcsolatot teremt. A 462 vagy 680 lóerős konnektorról tölthető hibrid hajtáslánc már csak hab a tortán.
                    IRÁNY A KONFIGURÁTOR
                    Cayenne Coupé E-Hybridek
                    A sportautó a terepjárók között. A Cayenne Coupé nem köt kompromisszumokat, de még érzelmesebb kapcsolatot teremt. A 462 vagy 680 lóerős konnektorról tölthető hibrid hajtáslánc már csak hab a tortán.
                    IRÁNY A KONFIGURÁTOR
                
                                
                     Panamera E-Hybridek
                    A V6-os vagy V8-as benzines turbómotor már önmagában elképesztő menetteljesítményeket hoz, de itt elektromotor is csatlakozik hozzájuk. Az eredmény: akár 680 lóerő és kimagasló sportosság. A luxus alapfelszereltség.
                    IRÁNY A KONFIGURÁTOR
                    Panamera E-Hybridek
                    A V6-os vagy V8-as benzines turbómotor már önmagában elképesztő menetteljesítményeket hoz, de itt elektromotor is csatlakozik hozzájuk. Az eredmény: akár 680 lóerő és kimagasló sportosság. A luxus alapfelszereltség.
                    IRÁNY A KONFIGURÁTOR