 
                                            Magyarországon 2020 májusára egy erőteljes megugrás után a foglalkoztatottakon belül már 17 százalék, azaz mintegy 760 ezer fő dolgozott távmunkában. 2021 februárra, folyamatos növekedés után az egy évvel korábban így dolgozó 100 ezer körüli munkavállaló ötszöröse végezte feladatait onnan, ahonnan éppen akarta, de persze ez többnyire az otthont jelentette. A számuk egyébként már márciusra megháromszorozódott.
Tavaly júliusban az Európai Unió (EU) dolgozó népességének csaknem fele teljes egészében vagy részben távmunkában dolgozott, és ez hatalmas emelkedés a járvány előtti 10 százalékos értékről- állapította meg az Eurofound. Az Eurofound (Európai Alapítvány az Élet- és Munkakörülmények Javításáért) felmérése közel 90 ezer online válaszadó válaszai alapján készült, és azt mutatja, hogy 48 százalékuk a munkaidőnek legalább egy részét távmunkában töltötte. Több mint egyharmaduk (34 százalék) kizárólag otthon dolgozott, vagyis háromból egy ember így végezte a munkáját.
Otthonról értelemszerűen interneten keresztül dolgoztunk/dolgozunk, azaz a hamar meghonosodott angol kifejezéssel élve ilyenkor home office-ban (ejtsd: hómofiszban) vagyunk. Ilyenkor többféle online kollaboratív szoftvert is használunk, melyek fejlesztőinek és üzemeltetőinek tavaly nagyon sűrű éve lehetett. Ilyenek a Trello projektmenedzsment megoldása, a talán mindenki által ismert Zoom, ami 2020-ban átdefiniálta a "zoomolunk" kifejezést, ami már nem ráközelítést jelent leggyakrabban, hanem azt, hogy videokonferencián veszünk részt munka-, vagy képzés-ügyben. Erős évet zárhatott a Microsoft Teams hasonló megoldása, vagy a Slack csoportmunka-üzenetkezelő rendszere is.
Magyarországon annak ellenére, hogy a korlátozások feloldása után sokan visszatértek munkahelyükre a tavalyi harmadik negyedévben is több mint háromszor annyian dolgoztak távmunkában, mint 2019 azonos időszakában.
Funfact: a távmunka főképp a központi régiókban élőkre jellemző, Budapesten minden ötödik, Pest megyében minden tizedik foglalkoztatott így dolgozott. Észak-Magyarországon, a Dél-Alföldön és a Közép-Dunántúlon viszont csupán 4,2 százalékát érintette a dolgozóknak.
A koronavírus járvány második hulláma októberben robbant be, és ismét felfelé indult az otthoni munkavégzés görbéje, de mivel nem volt annyi korlátozás, ezért nem érte el a tavaszi szintet. A teljes 2020-as év tekintetében a távmunka részaránya végül 8,6 százalékosnak adódott, ami háromszorosa az ezt megelőző tíz év 2,9 százalékos átlagának.
Magyarországon a vírus második és a harmadik hulláma kissé összefolyt, így idén év elején tovább nőtt az otthoni munkavégzésben dolgozók száma, elérve februárban a 482 ezer főt, a foglalkoztatottak 11 százalékát.
Európai rangsorban Belgium áll az élen, ott a távmunkában dolgozók aránya meghaladja az 50 százalékot, majd Írország, Olaszország, Spanyolország és Franciaország következik, mind a négy országban 40 százalék feletti értékkel. A hatodik Portugália ahol a távmunkások aránya alulról súrolja a 40 százalékot.
A szakértők szerint a távmunka „velünk marad marad, mégpedig hibrid formákban. A jogszabályok egyelőre még nagyon homályosak, és meg kell határozni, hogy ki mit fizet, össze kell egyeztetni a családi életet és a munkát, meg kell határozni, hogy milyen munkaidőt kell betartani, és hogyan lehet ellenőrizni illetve értékelni az elvégzett munkát. De ezt a folyamatot talán már sem megállítani sem visszafordítani nem lehet, és nem is érdemes.
(Forrás: KSH Kép: Unsplash, KSH)
 
         Cayenne E-Hybridek
                    A mindentudó. Családbarát SUV benzines V6-os vagy V8-as motorral a kimagasló teljesítmény és konnektorról is tölthető elektromotorral a kiemelkedő hatékonyság és tisztaság jegyében. A Porsche, amely nem ismer határokat.
                    IRÁNY A KONFIGURÁTOR
                    Cayenne E-Hybridek
                    A mindentudó. Családbarát SUV benzines V6-os vagy V8-as motorral a kimagasló teljesítmény és konnektorról is tölthető elektromotorral a kiemelkedő hatékonyság és tisztaság jegyében. A Porsche, amely nem ismer határokat.
                    IRÁNY A KONFIGURÁTOR
                
                                
                     Panamera E-Hybridek
                    A V6-os vagy V8-as benzines turbómotor már önmagában elképesztő menetteljesítményeket hoz, de itt elektromotor is csatlakozik hozzájuk. Az eredmény: akár 680 lóerő és kimagasló sportosság. A luxus alapfelszereltség.
                    IRÁNY A KONFIGURÁTOR
                    Panamera E-Hybridek
                    A V6-os vagy V8-as benzines turbómotor már önmagában elképesztő menetteljesítményeket hoz, de itt elektromotor is csatlakozik hozzájuk. Az eredmény: akár 680 lóerő és kimagasló sportosság. A luxus alapfelszereltség.
                    IRÁNY A KONFIGURÁTOR
                
                                
                     Elektromos Macan
                    A klasszikus Porsche formanyelv előremutató átdolgozásával a teljesen elektromos Macan már első pillantásra szemlélteti saját lelkületét. Legyen szó városi használatról vagy ingázásról, a teljesen elektromos Macan elemében van mindenhol, különösen, ha az egyéniség is számít.
                    IRÁNY A KONFIGURÁTOR
                    Elektromos Macan
                    A klasszikus Porsche formanyelv előremutató átdolgozásával a teljesen elektromos Macan már első pillantásra szemlélteti saját lelkületét. Legyen szó városi használatról vagy ingázásról, a teljesen elektromos Macan elemében van mindenhol, különösen, ha az egyéniség is számít.
                    IRÁNY A KONFIGURÁTOR
                
                                
                     Panamera Sport Turismo E-Hybridek
                    Minden, amit a Panamera tud, plusz még több. Ötszemélyes utastér óriási csomagtartóval és kategóriaelső variálhatósággal. Tisztán elektromos közlekedés vagy éppen 680 lóerő – amire Önnek éppen szüksége van.
                    IRÁNY A KONFIGURÁTOR
                    Panamera Sport Turismo E-Hybridek
                    Minden, amit a Panamera tud, plusz még több. Ötszemélyes utastér óriási csomagtartóval és kategóriaelső variálhatósággal. Tisztán elektromos közlekedés vagy éppen 680 lóerő – amire Önnek éppen szüksége van.
                    IRÁNY A KONFIGURÁTOR