Az ausztráliai RMIT tudósai kifejlesztettek egy mikroszkopikus méretű szivacsot, amely szerintük a felhasznált étolajat sokkal könnyebben és olcsóbban alakíthatja bioüzemanyaggá az általánosan alkalmazott módszereknél. Az RMIT csapata a maga nemében egyedülálló fejlesztésként tekint az eszközre, amely a jövőben számos más salakanyagot is újrafelhasználhatóvá alakíthat.
Az RMIT-nél kifejlesztett szivacs egy új típusú, rendkívül hatékony katalizátor, amely komplex molekulákat nyersanyaggá alakít, példátlan mértékű kontrollal a végeredmény felett. "Korábban olyan katalizátorokat fejlesztettek ki, amelyek több egyidejű reakciót képesek végrehajtani, de ezen módszerek csupán minimális kihatással vannak a kémiai folyamatokra, és többnyire hatástalanok, kiszámíthatatlanok" - magyarázza Karen Wilson kutatóprofesszor az intézet sajtóközleményében. Hozzátette: biológiai ihletésű megközelítésük a természet katalizátorain - enzimjein - alapul, így hatékony és pontos módszert nyújt több reakció végrehajtásánál egy előre meghatározott sorrendben. Ahogy Wilson fogalmaz, olyan ez,
"mintha egy kémiai reakciókhoz nanoméretű gyártósort alkalmaznánk - mindezt egy egyetlen apró, mégis szuperhatékony katalizátor-részecske formájában.
A mikronnagyságú, meglehetősen porózus szivacs kémiai reakciót vált ki a betáplált molekulák hatására: a módszerrel újrahasznosítható többek között a használt étolaj, amelyet egyébként általában nem újrahasznosítanak, hanem ártalmatlanítanak. Az étolaj bioüzemanyaggá történő újrahasznosításához a jelenlegi módszerek során az olajat energiaigényes eljárással megtisztítják a szennyeződésektől. Az alábbi fotó a szivacs közeli felvételét ábrázolja:
Az RMIT kutatói rámutatnak, hogy a hagyományos eljárás csak egy-két százalékos szennyeződés mellett képes tiszta alapanyagot létrehozni, míg az új katalizátor silány minőségű alapanyagokból készíthet biodízelt, (úgynevezett betáplált anyagból), amelynek még az ötven százalékos szennyezettségű olaj sem jelent akadályt.
A kutatók szerint szivacsuk mindössze egy nagy edényt és időnkénti keverést igényel ahhoz, hogy az étolajat bioüzemanyaggá alakítsa.
A jövőben fejleszteni szeretnék munkájukat, hogy mezőgazdasági hulladékokból, gumiabroncsokból vagy akár algákból is előállíthassanak üzemanyagot. Adam Lee, vezető kutató szerint új katalizátoraik segíthetnek abban, hogy a körkörös gazdaság előmozdítása érdekében összegyűjtsék mindazon erőforrásokat, amelyek általában a szemétben végzik - az avas használt étolajtól kezdve a zöldséghéjig.
(Fotó: Pixabay, RMIT)
Panamera E-Hybridek
A V6-os vagy V8-as benzines turbómotor már önmagában elképesztő menetteljesítményeket hoz, de itt elektromotor is csatlakozik hozzájuk. Az eredmény: akár 680 lóerő és kimagasló sportosság. A luxus alapfelszereltség.
IRÁNY A KONFIGURÁTOR
Panamera Sport Turismo E-Hybridek
Minden, amit a Panamera tud, plusz még több. Ötszemélyes utastér óriási csomagtartóval és kategóriaelső variálhatósággal. Tisztán elektromos közlekedés vagy éppen 680 lóerő – amire Önnek éppen szüksége van.
IRÁNY A KONFIGURÁTOR
Cayenne Coupé E-Hybridek
A sportautó a terepjárók között. A Cayenne Coupé nem köt kompromisszumokat, de még érzelmesebb kapcsolatot teremt. A 462 vagy 680 lóerős konnektorról tölthető hibrid hajtáslánc már csak hab a tortán.
IRÁNY A KONFIGURÁTOR
Cayenne E-Hybridek
A mindentudó. Családbarát SUV benzines V6-os vagy V8-as motorral a kimagasló teljesítmény és konnektorról is tölthető elektromotorral a kiemelkedő hatékonyság és tisztaság jegyében. A Porsche, amely nem ismer határokat.
IRÁNY A KONFIGURÁTOR