Jól halad a nukleáris ionhajtómű fejlesztése, ami egy hónapra csökkentené a Mars-utazás időtartamát

2021 / 09 / 22 / Bobák Áron
Jól halad a nukleáris ionhajtómű fejlesztése, ami egy hónapra csökkentené a Mars-utazás időtartamát
A NASA szerint a jelenlegi rakétatechnológiával nagyjából kilenc hónapba telne eljutni a vörös bolygóra, de az Ad Astra Rocket Company már dolgozik a megoldáson.

A Franklin Chang Díaz által létrehozott vállalat évek óta fejleszti azt az ionhajtóművet, ami állításuk szerint töredékére fogja csökkenteni a mélyűri utazás időtartamát. A Vasimr VX-200SS hajtóműben a NASA is látott fantáziát, így 2018-ban jelentős pénzekkel támogatták meg a fejlesztést, ami idén nyáron meg is hozta az első eredményét, hiszen egy tartóssági teszten a hajtómű 88 órán keresztül üzemelt 80 kilowattos teljesítménnyel. Ez már nincs nagyon messze az amerikai űrügynökség elvárásától, akik azt szertnék látni, hogy a hajtómű 100 kW-os teljesítménnyel tud száz órán keresztül üzemelni, az újabb tesztre pedig Díaz szerint még az idei évben sor kerülhet. Eredetileg már a júliusi teszt is száz óráig tartott volna, de egy meghibásodott szenzor jelzése miatt a kísérletet korábban le kellett állítani.

A Vasimr plazmával, vagyis ionizált gázzal működik, ami ebben az esetben kisebb mennyiségű argont jelent: a gáz melegítés hatására plazmává alakul, ami a rakétából távozva tolóerőt generál. Minél nagyobb a plazma hőmérséklete, annál nagyobb sebességgel távozik, ergo annál nagyobb a tolóerő. A felforrósodó gázt egy mágneses mező vonja körbe, ami egyben tartja a plazmát, így az akármeddig melegíthető. A megoldással az Ad Astra szerint az űrhajó akár csaknem 200 ezer km/h-s sebességig is gyorsulhat, így az utazás huszonharmadik napján már másodpercenként 54 kilométert tenne meg az űrben.


Az Ad Astra tesztközpontja (Fotó: John B. Carnett/Bonnier Corporation via Getty Images)

Az Ad Astra korábban úgy tervezte, hogy a gáz melegítéséhez szükséges energiát napelemekkel oldanák meg, amit több kutató is élesen kritizált, mondván, a hajtómű üzemeltetéséhez szükséges energiát jelenleg képtelenség napenergiával előállítani. Úgy tűnik, hogy ezt idő közben Díaz is belátta, ugyanis a júliusi tesztről kiadott sajtóközleményben már nukleáris-elektromos hajtásként jellemzik a Vasimrt, igaz, azt hozzáteszik, hogy a hajtómű napenergiával is üzemeltethető. Ugyanezen az elven működő hajtóműveket egyébként már ma is használnak például műholdaknál, amelyek az apróbb pályamódosításokhoz szükséges energiát a rajtuk elhelyezett napelemekkel is elő tudják állítani.

A mélyűri utazásoknál a sebesség kulcskérdés, hiszen az űrhajósok a világűrben jelentős mértékű kozmikus sugárzásnak vannak kitéve, ami súlyos egészségkárosodást okozhat. Mivel az űrhajókat - egy marsi bázissal ellentétben - nem lehet akármilyen vastagra építeni, így az űrutazás közben az asztronauták fokozottan lesznek kitéve a részecskesugárzásnak, a NASA friss számításai szerint pedig emiatt egy marsi küldetés az oda- és visszaúttal együtt sem lehet négy évnél hosszabb.

Nem véletlen, hogy nem az Ad Astra az egyetlen vállalat, akik az atommeghajtású űrhajókban látják az űrutazás jövőjét: tavaly októberben a seattle-i USNC-Tech szállította le egy nukleáris termikus hajtómű terveit a NASA-nak, ami nagyjából három hónapra csökkenthetné a Mars-utazás időtartamát, míg az Egyesült Királyság Űrügynöksége a Rolls-Royce-szal dolgozik együtt egy nukleáris hajtómű létrehozásán.

(Interesting Engineering, Fotó: Robert Markowitz és Bill Stafford/Ad Astra,

További cikkek a témában:

Elon Musk: Aki a Marsra megy, jó eséllyel meghal A SpaceX vezére a Humans to Mars online-konferencián beszélt arról, hogyan tervezi a Mars meghódítását, és hogy áll a SpaceX a felkészüléssel.

Mégsem működik a hajtómű, amivel akár a távoli csillagrendszerek is elérhetőek lennének A "lehetetlen hajtóműről" kiderült, hogy valóban lehetetlen, hogy működne.

Japán sikeresen tesztelte a lehetetlennek vélt, forgó detonációs motort az űrben A japán űrügynökség (JAXA) bejelentése szerint a történelemben először sikeresen teszteltek egy olyan forgó detonációs motort az űrben, amit még nem olyan rég is lehetetlennek tartottak a rakétatudósok.


Innen érkezhet legnagyobb eséllyel földön kívüli jel az űrből
Innen érkezhet legnagyobb eséllyel földön kívüli jel az űrből
De csak akkor, ha az esetleges közvetítés nem lézerekkel történik.
Kiderült, hogy mi is lehet a furcsa “szellem”, ami a Tejútrendszer körül kering
Kiderült, hogy mi is lehet a furcsa “szellem”, ami a Tejútrendszer körül kering
Sokáig vita tárgya volt, hogy mi is valójában az Ursa Major III. Az új adatok segítenek megfejteni a rejtélyt.
Ezek is érdekelhetnek
HELLO, EZ ITT A
RAKÉTA
Kövess minket a Facebookon!
A jövő legizgalmasabb cikkeit találod nálunk!
Hírlevél feliratkozás

Ne maradj le a jövőről! Iratkozz fel a hírlevelünkre, és minden héten elküldjük neked a legfrissebb és legérdekesebb híreket a technológia és a tudomány világából.



This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.