Negyedik generációs reaktorok hajthatják majd a jövő teherhajóit

2024 / 09 / 04 / Felkai Ádám
Negyedik generációs reaktorok hajthatják majd a jövő teherhajóit
A nukleáris vízi szállítmányozás technológiai szempontból régóta elérhető, de akad az útjában egy igen nagy akadály. Ezt próbálják most elhárítani.

A Lloyd's Register és a Core Power nevű nukleáris startup együttműködésbe kezdett a Maersk hajózási társasággal, hogy közösen megvizsgálják, milyen szabályozási módosításokra van szükség azon negyedik generációs atomreaktorok bevezetéséhez, amelyek a zéró kibocsátású teherhajók új generációját hajtanák – számol be róla a New Atlas.

1959. július 21-én bocsátották vízre az NS Savannah-t a New York-i Hajóépítő Vállalatnál, amely a nukleáris meghajtású kereskedelmi hajózásnak volt az első, korai fecskéje. A már akkor is drágának számító: 46,9 millió dollárba (mai értéken 495 millió dollár) került hajó az Eisenhower-kormányzat Atoms for Peace programjának a része volt. A Savannah személy- és teherszállító hajóként épült, célja a nukleáris energia kereskedelmi hajózásban történő prezentációja. A lenyűgöző formaterv és luxus kabinok ellenére a hajó mindössze 1962 és 1972 között üzemelt, és jelenleg múzeumhajóként tekinthető meg Baltimore-ban, Maryland államban.

Az nukleáris civil hajózás álma így csak meglehetősen sovány formában valósult meg végül: az elmúlt évtizedekben mindössze négy nukleáris teherhajót építettek, közülük az utolsó az orosz Sevmorput volt, amely főleg az északi-sarkvidéki kereskedelmi útvonalakon közlekedett. A nukleáris hajózás iránti kezdeti lelkesedés idővel főként a teljes életciklus magas költségei, a magasan képzett személyzet szükségessége és a megfelelő kikötői infrastruktúra hiánya miatt lanyhult. Habár ez a három tényező sem elhanyagolható, meglepő módon a legnagyobb kihívást azonban mindig is a bonyolult szabályozások és engedélyezési eljárások jelentették, amelyek miatt a nukleáris teherhajók befektetése mindeddig nagyon kockázatosnak tűnt.

Most viszont, hogy a globális célkitűzések értelmében a hajózási iparágnak 2050-ig szén-dioxid-semlegessé kell válnia, az atomenergia ismét kezdi visszanyerni korábbi báját. Jelenleg a hajózási ipar évente 300 millió tonna fosszilis tüzelőanyagot éget el, ami a világ üvegházhatású gázkibocsátásának körülbelül három százalékát adja. Habár sok alternatíva akad – a klasszikus vitorlások modernizált reneszánszáról épp nemrég írtunk (lenti cikk), a szakértők szerint igazából egy életképes alternatívája akad a mai hajóknak: ezek a negyedik generációs (Gen IV) nukleáris reaktorok.

Kifutott az óceánra Anemos, a világ legnagyobb vitorlás teherhajója Az első út a hatalmas vitorlással az Atlanti-óceán átszelése.

A katonai reaktorokkal ellentétben, amelyeket jelenleg 160 haditengerészeti hajón és tengeralattjárón használnak világszerte, a Gen IV reaktorok jobban illeszkednek a kereskedelmi célú alkalmazásokhoz. Az olyan cégek, mint a TerraPower, a Newcleo és a Core Power, olyan technológiákra összpontosítanak, mint a tóriumtüzelésű olvadt sóreaktorok, az ólomhűtéses gyorsreaktorok és a hélium-gázhűtéses kavicságyas reaktorok, amelyek mind nagyobb biztonságot és hatékonyságot kínálnak.

“A közös tanulmány elindítása egy izgalmas utazás kezdete, amely során felszabadítjuk a nukleáris energia tengeri iparban rejlő lehetőségeit”

– mondta Nick Brown, a Lloyd's vezérigazgatója annak kapcsán, hogy a végső a céljuk a szabályozási nehézségek felszámolása. Ha pedig sikerrel járnak, úgy a következő 15 évben a nukleáris meghajtás lehet a csodafegyver a hajózás szén-dioxid-mentesítésében.

(Kép: az NS Savannah/amerikai kormány)


A következő 25 év - mítoszok, jóslatok és a valóság
A következő 25 év - mítoszok, jóslatok és a valóság
Európa legnagyobb jövőfesztiválja, a Brain Bar idén is megnyitja kapuit. A rendezvény a 21. század első negyedének elteltével arra a kérdésre keresi a választ: hogy fest majd az emberiség következő 25 éve. A diákok és pedagógusok számára ingyenes eseménynek szeptember 18-19-én a Magyar Zene Háza ad otthont.
Ez Ferenc pápa utolsó ajándéka az embereknek
Ez Ferenc pápa utolsó ajándéka az embereknek
Egyik járművét fogják különleges célokra felhasználni.
Ezek is érdekelhetnek
HELLO, EZ ITT A
RAKÉTA
Kövess minket a Facebookon!
A jövő legizgalmasabb cikkeit találod nálunk!
Hírlevél feliratkozás

Ne maradj le a jövőről! Iratkozz fel a hírlevelünkre, és minden héten elküldjük neked a legfrissebb és legérdekesebb híreket a technológia és a tudomány világából.



This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.