Svédország Skara településén lépett működésbe decemberben az rendhagyó szélturbina, aminek tornyát a szokásostól eltérően nem acélból, hanem fából készítették el, ezzel elősegítve a karbonnegatív működést. Bár a turbinának nem minden alkatrészét építették faanyagból, a lapátok például üvegszállal megerősített polimerből állnak, és a gondola is hagyományos anyagokból készült, de a torony "természetes" kialakítása is elegendő ahhoz, hogy környezetbarátabbá tegyék a struktúrát a gyártócég szerint.
A szélturbinát a svéd Modvion készítette és a Skara mellett található egység az első teljes méretű verzió belőle, amit üzembe helyeztek. A 105 méteres torony laminált furnér faanyagból (LVL) áll, amelyet egészen vékony furnérrétegek összeragasztásával állítanak elő és különösen nagy teherbírással rendelkezik, így megfelelő alapot biztosít a torony számára. A teljes struktúrához 144 réteg LVL-t használtak fel és a tornyot modulárisan rakták össze, vagyis az egyes egységeket a helyszínen ragasztották egymáshoz, ezzel is leegyszerűsítve a szállítási folyamatot. A fa turbina egyik előnyét ez a modularitás adja a Modvion szerint, a nagy acéltornyok szállítása messzi helyszínekre ugyanis sok problémával járhat, de a szintén moduláris acélegységek egymáshoz illesztése sem egykönnyen megoldható.
A fából készült torony másik hasznos jellemzője, hogy elkészítése jóval kevesebb üvegházhatású gáz kibocsátásával jár, mint az acélé és a hozzá való anyagok teljes élettartamát figyelembe véve karbonnegatívnak mondható, mivel a fák (mielőtt feldolgozzák őket) szén-dioxidot nyelnek el. A száz méteres toronyhoz nem kevés fára van szükség, összesen 200 lucfenyőből készítették el, de a növényeket a Modvion elmondása szerint fenntartható módon termesztik.
A svédországi szélturbina egyelőre csak 2 MW-os, így mindössze néhány száz otthon energiaellátásához tud hozzájárulni, de a jövőben ennél nagyobb méretű fatornyos turbinák is követhetik, sőt, akár a lapátok is fából készülhetnek hamarosan. A cég célja, hogy néhány éven belül olyan üzemet tudjanak működtetni, ahol legalább évi száz szélturbinát állítanak elő.
(BBC Fotó: Modvion)
Panamera Sport Turismo E-Hybridek
Minden, amit a Panamera tud, plusz még több. Ötszemélyes utastér óriási csomagtartóval és kategóriaelső variálhatósággal. Tisztán elektromos közlekedés vagy éppen 680 lóerő – amire Önnek éppen szüksége van.
IRÁNY A KONFIGURÁTOR
Cayenne E-Hybridek
A mindentudó. Családbarát SUV benzines V6-os vagy V8-as motorral a kimagasló teljesítmény és konnektorról is tölthető elektromotorral a kiemelkedő hatékonyság és tisztaság jegyében. A Porsche, amely nem ismer határokat.
IRÁNY A KONFIGURÁTOR
Taycan modellek
A Porsche első elektromos autója és az autózás új korszakának kezdete. Rendkívüli hatékonyság és családbarát méretek akár 761 lóerővel, akár 463 kilométeres hatótávval és számos világújdonsággal.
IRÁNY A KONFIGURÁTOR
Elektromos Macan
A klasszikus Porsche formanyelv előremutató átdolgozásával a teljesen elektromos Macan már első pillantásra szemlélteti saját lelkületét. Legyen szó városi használatról vagy ingázásról, a teljesen elektromos Macan elemében van mindenhol, különösen, ha az egyéniség is számít.
IRÁNY A KONFIGURÁTOR