Mozi és koncertek helyett a metaverzumba fogunk járni a jövőben

2022 / 12 / 18 / Bobák Áron
Mozi és koncertek helyett a metaverzumba fogunk járni a jövőben
A tévézés továbbra is a kikapcsolódás legelterjedtebb formája, a mozi és a koncertek viszont a lezárások elmúltával sem nyerték vissza korábbi népszerűségüket - derül ki egy magyarok körében nemrég végzett kutatásból.

A Samsung megrendelésére az Impetus Research által ezer ember megkérdezésével készített reprezentatív kutatás eredményeiből világosan kirajzolódik, hogy a pandémia valamint az egyre mélyülő gazdasági válság jelentős hatással volt a felhasználói szokásokra: a megkérdezettek 46%-a számolt be arról, hogy a korábbinál ritkábban jár moziba, és majdnem ugyanennyien (43%) voltak, akik azt mondták, hogy kevesebb koncertre látogatnak ki, mint korábban.

A mozi népszerűségét tekintve ezek a számok egybevágnak a globális trendekkel, hiszen bár a lezárások után a mozik forgalmában erős visszapattanás volt megfigyelhető, ám az idei évben még ezzel együtt is alig kétharmad annyi jegyet értékesítettek világszerte, mint a pandémia előtti időszakban. A kulturális élet egyéb területein valamivel ellentmondásosabb a helyzet, hiszen míg a világ egyik legnagyobb koncertszervezője, a Live Nation augusztusban arról számolt be, hogy 2022-ben már több jegyet adtak el, mint az egész 2019-es évben, a The New York Times cikkéből kiderül, hogy a színházak, komolyzenei koncertek a mozikhoz hasonló problémákkal küszködnek, vagyis a látogatottságuk egyelőre jelentősen elmarad a néhány évvel ezelőttitől.

Évek kellettek volna hozzá, most néhány hónap alatt beköszöntött a digitális világ Sokkal többet vagyunk otthon, jobban figyelünk az egészségünkre és kevesebbet érintkezünk más emberekkel - a március óta tomboló Covid19-járvány számos változást hozott magával, ami a legerőteljesebben abban nyilvánult meg, hogy soha nem látott mértékben pörgött fel a digitalizáció.

Bár a mozik forgalma visszaesett, a felmérés szerint a mozgóképes tartalomfogyasztás ezzel együtt is egyre fontosabb szerepet tölt be a kikapcsolódásban: a megkérdezettek 95%-a nyilatkozott úgy, hogy van otthon tévéje, ezeknek pedig mostanra mintegy kétharmada okostelevízió, amely többek között internetezésre és a streamingszolgáltatások elérésére is alkalmas. A magyarok többsége ennek megfelelően elég sokat tévézik, a válaszadók 64%-a nyilatkozott úgy, hogy napi rendszerességgel ül le a képernyő elé.

A felhasználói szokásokban bekövetkezett változások feltehetően több okra vezethetők vissza, a mozik forgalmának csökkenésében a megbetegedéstől való félelem mellett szerepet játszhatnak olyan tényezők is, hogy ma már egyre több film érhető el rögtön a megjelenésekor a streamingplatformokon, miközben az emberek a járvány alatt hozzá is szoktak, hogy otthon töltik a szabadidejüket. A tévézés népszerűségének növekedése is részben erre vezethető vissza, hiszen a hibrid munkarend elterjedésével a korábbinál több időt töltünk otthon.

A kutatás érdekes eredménye, hogy bár a metaverzummal kapcsolatban egyelőre sok a kérdőjel, hiszen a jelenségnek ma még a pontos definiálása is gondokat okoz, a magyarok meglehetősen optimistán tekintenek arra, hogy milyen szerepet fog betölteni a jövőben az életünkben a virtuális világ. A válaszadók szerint 5-10 éves távlatban a tévék, az okostelefonok, az okosórák és a streaming is egyre meghatározóbbá fog válni a mindennapjainkban, emellett pedig csaknem a megkérdezettek fele vélekedett úgy, hogy a jövőben egyre több időt fogunk a metaverzumban tölteni. Ehhez hasonló eredményre jutott az a McKinsey tanácsadó cég által júniusban közzétett kutatás is, amely szerint az emberek többsége hajlik arra, hogy bizonyos tevékenységeket inkább az online térben végezzen, ide sorolhatók például a meetingek, a vásárlás és az ismerkedés is. A McKinsey egyébként úgy véli, hogy a metaverzum 2030-ra ötbillió dolláros iparággá válhat, amivel a metaverzum az okostelefon-piacnál is lényegesen nagyobbra nőne, bár az nem világos, hogy ebbe az olyan, már ma is elterjedt megoldásokat is beleszámolták-e, mint mondjuk az online piacterek és a videochat-alkalmazások.

(Borítókép: Damir Khabirov/Getty Images)

Elmentünk egy VR-fesztiválra, és nem bántuk meg Nem kis fába vágták a fejszéjüket a Burning Man szervezői, amikor úgy döntöttek, hogy a koronavírus-járvány miatt elmaradt fesztivált a virtuális valóságban fogják megrendezni.


Színarany bevonatú emlékérem most 65% kedvezménnyel, csak 4.990 Ft-ért!
II. Rákóczi Ferenc születésének 350. évfordulója alkalmából kibocsátott színarany bevonatú emlékérem.
Először lőttek ki hajót sínágyúval – és nem az amerikaiak voltak
Először lőttek ki hajót sínágyúval – és nem az amerikaiak voltak
Először lőttek éles célpontra hajóra szerelt sínágyúval, látványos mérföldkőhöz érve az elektromágneses fegyverfejlesztésben.
Hamarosan időkristályokkal fogunk fizetni
Hamarosan időkristályokkal fogunk fizetni
Az első, szabad szemmel is látható időkristályok fényben „pszichedelikus tigriscsíkokként” villannak fel.
Ezek is érdekelhetnek
HELLO, EZ ITT A
RAKÉTA
Kövess minket a Facebookon!
A jövő legizgalmasabb cikkeit találod nálunk!
Hírlevél feliratkozás

Ne maradj le a jövőről! Iratkozz fel a hírlevelünkre, és minden héten elküldjük neked a legfrissebb és legérdekesebb híreket a technológia és a tudomány világából.



This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.