A NASA MAVEN (Mars Atmosphere and Volatile Evolution) szondájának köszönhetően olyan adatok is a kutatók rendelkezésére állnak immár a Mars légkörével kapcsolatban, melyek eddig nem. A MAVEN 2014-ben állt pályára a Mars körül, és a feladata a planéta felsőlégkörében zajló, dinamikus folyamatok vizsgálata, valamint a marsi klíma hosszú távú változásainak nyomon követése, illetve nem titkolt feladata annak kutatása, hogy a bolygó mennyire lehet lakható az ember számára.
A mostanában megjelent tanulmány pedig éppen ezekből, az atmoszférával kapcsolatos adatokból összerakott teóriát fejti ki, amely magyarázza, hogy mi történhetett a mostanra teljesen elsivatagosodott bolygó felszíni vízkészletével. A tanulmány szerzői az Inverse-nek a következőképp magyarázták el a folyamatot: minden bolygó, amelynek van légköre, rendelkezik egy olyan réteggel, amely átmenetet jelent az adott atmoszféra és az űr között. Földünk légköre esetén ez az exoszféra. Itt a beérkező fény (esetünkben elsősorban a Napból érkező sugárzás) a semleges állapotú molekulát összetevőikre bontja. Tehát a szén-dioxid például szénre és oxigénre esik szét ebben a magasságban.
A Mars esetében pedig épp ebben, a Föld exoszférájával ekvivalens rétegben sikerült víz jelenlétére utaló nyomokat találni. A mostani adatok alapján évmilliók alatt a bolygó felszínén tomboló homokviharok lassanként mintegy az atmoszférába pumpálták a felszíni vizeket. A folyamat alapjaiban a Földön is tapasztalható: a felszíni víz elpárolog, aztán magasan a légkörben lecsapódik, és esőfelhő lesz belőle. A Marson azonban ez a folyamat nem működik rendesen, vagy legalábbis nem működik olyan hatásfokkal, mint a Földön, tehát ahelyett hogy a víz lecsapódna, és folyékony halmazállapotot venne fel ismét, összetevőire esik szét, tehát hidrogénre és oxigénre bomlik. Ezek után a hidrogén kiszökik az atmoszférából, és örökre elvész a bolygó számára az űrben.
Ez lehetett tehát az oka, hogy a Mars fokozatosan kiszáradt, és ami víz található rajta, azt a föld alatt érdemes keresni. Az egykori állapotra azonban mára csak a kiszáradt tó- és folyammedrek utalnak.
Így még biztosan nem láttad a marsi éjszakát
Elkészült az eddigi legkülönösebb marsi ház látványterve
Minden, amit a Perseverance marsjáróról tudni érdemes
Panamera Sport Turismo E-Hybridek
Minden, amit a Panamera tud, plusz még több. Ötszemélyes utastér óriási csomagtartóval és kategóriaelső variálhatósággal. Tisztán elektromos közlekedés vagy éppen 680 lóerő – amire Önnek éppen szüksége van.
IRÁNY A KONFIGURÁTOR
Panamera E-Hybridek
A V6-os vagy V8-as benzines turbómotor már önmagában elképesztő menetteljesítményeket hoz, de itt elektromotor is csatlakozik hozzájuk. Az eredmény: akár 680 lóerő és kimagasló sportosság. A luxus alapfelszereltség.
IRÁNY A KONFIGURÁTOR
Cayenne Coupé E-Hybridek
A sportautó a terepjárók között. A Cayenne Coupé nem köt kompromisszumokat, de még érzelmesebb kapcsolatot teremt. A 462 vagy 680 lóerős konnektorról tölthető hibrid hajtáslánc már csak hab a tortán.
IRÁNY A KONFIGURÁTOR
Taycan modellek
A Porsche első elektromos autója és az autózás új korszakának kezdete. Rendkívüli hatékonyság és családbarát méretek akár 761 lóerővel, akár 463 kilométeres hatótávval és számos világújdonsággal.
IRÁNY A KONFIGURÁTOR