A MÁV tegnapi bejelentése szerint a Keleti pályaudvar hamarosan négy teljes hétre bezár, hogy folytathassák benne a korábban megkezdett felújítási munkákat. A lezárás nyilvánvalóan jelentősen átrendezi majd a hagyományosan ide tartó és innen induló vonatok útvonalát, ezért mindenkinek érdemes résen lenni, ha utazni akár, és jó előre megtervezni, hogyan tud alkalmazkodni a megváltozott körülményekhez. A MÁV ígérete szerint augusztus 10-éig teszi közzé majd a módosított menetrendeket és alternatív utazási javaslatokat az utasok számára, vagyis két héttel azelőtt, hogy elkezdődne a lezárás, már pontosabb információkkal is szolgálnak majd a helyzetről. Néhány részletet azonban már most is lehet tudni a leendő szünetről, többek között azt is, miért döntöttek úgy, hogy éppen most kerítenek sort a könnyen káoszhoz vezető lezárásra.
A MÁV magyarázata szerint a szeptember 20-áig tartó felújítást azért kezdik augusztus 25-én, illetve azért választották ezt a négy hetet a munkák elvégzésére, mert ekkora már nagyjából lecseng a szabadságolások legsűrűbb időszaka, azaz az emberek többsége hazatér a nyaralásból, és ezzel a hosszú távú utazások száma csökken. Igaz, hogy ekkor indul be az iskolaszezon, és a rövidebb távon utazók, ingázók számára is gondot jelent a utazások átszervezése, de a MÁV szerint ez még mindig könnyebben megoldható probléma, mint a távolsági forgalom átirányítása, amire persze szintén szükség lesz a négy hét alatt.
“A szeptember elejétől erősödő munkahelyi és iskolai ingázás ideiglenes forgalmi rendjének megszervezésére több megoldás is rendelkezésre áll, mint a nyáron hagyományosan erős távolsági forgalom átirányítására, így a beruházásokat tudatosan időzítettük az iskolai szünet végéhez.”
- mondja a MÁV.
A Keleti egy nagyobb lélegzetvételű felújítás miatt zár be, aminek keretében több munkát is elvégeznek a sínekkel, peronokkal, elektromos berendezésekkel, felsővezetékekkel kapcsolatban. A munkák nagyobb része a műszaki infrastruktúrát érinti, az utasforgalmi terek felújítása kisebb szerepet kap.
“Megvalósul számos megbízhatóságot javító és a pályasebesség emelését lehetővé tévő karbantartás”
- írja a MÁV, amelynek fő elemei a következők:
A Keletiben legutóbb hat éve, 2019-ben volt nagyobb felújítás, akkor feleannyi időre, két hétre zárt be a pályaudvar májusban, és ezalatt a felsővezeték-hálózatot, az energiaellátási-hálózatot, biztosítóberendezést és a térvilágítást cserélték, valamint 4000 vasbeton aljzatot, 600 talpfát, 716 méternyi sínt és 1200 méternyi ágyazatot cseréltek ki, emelett kialakították a LED-es utastájékoztató kijelzőfalat is. 2021-ben aztán megkezdték az akadálymentes új utascentrum építését a 2019-ben induló korszerűsítés újabb fázisaként: ezt az 1,6 milliárd forint értékű beruházást a kormány és az Európai Unió Kohéziós Alapja társfinanszírozta. A korábbi felújítások alatt már tudni lehetett, hogy még sor fog kerülni nagyobb lezárásokra is, hiszen a két hetes időtartam nem volt elég minden munka elvégzésére, így a felújítás következő szakasza most valósul majd meg, a tervek szerint 4,4 milliárd forintból.
A MÁV közleménye szerint a forgalmi változások jelentősen érintik a győri, pécsi, hatvani-miskolci és az újszászi-békéscsabai vasútvonalokon közlekedőket, az érintett vonalak mentén átadópontokat alakítanak ki több helyen is Budapesten. Ahogy a MÁV írja, “a győri fővonal járatai a Keleti pályaudvar helyett Budapest-Kelenföldről indulnak, és oda is érkeznek. Kelenföld vasútállomás és a Keleti pályaudvar között az M4-es metróval utazhatnak. A Budapest–Miskolc közötti InterCityk, a Békéscsaba felől és Békéscsaba felé közlekedő InterRégiók és InterCityk, valamint a Tisza-tó sebesvonat a Keleti pályaudvar helyett a Nyugati pályaudvarról indul, és oda is érkezik. Az InterRégiók és az S80-as vonatok a Keleti helyett Kőbánya felsőről indulnak, és oda is érkeznek.
A belváros felé rugalmasabb eljutási lehetőségek biztosítása érdekében pótlóbuszok közlekednek Kőbánya felső és a Puskás Ferenc Stadion metróállomás között. A pécsi és a kaposvári InterCityk fővárosi végállomása Budapest-Kelenföldre kerül át. A korlátozás ideje alatt az S76-os vonatok egy része meghosszabbított útvonalon, Pilisvörösvár–Pécel között közlekedik, átszállási lehetőséget biztosítva az M3-as metróra. A Nyugati pályaudvar leterheltségének, forgalmának enyhítése érdekében az S21-es vonatok jellemzően Kőbánya-Kispest állomáson fordulnak.” - magyarázza a MÁV.
A Keletiben évente több mint 11 millió utas fordul meg, ezzel ez a pályaudvar az egyik legforgalmasabb Magyarországon, bár a Nyugati megelőzi a maga évi 18 millió körüli utasforgalmával, a Déli ettől jelentősen lemarad évi 3 millió körüli utassal. A Keleti pályaudvart 141 évvel ezelőtt, 1884-ben adtak át, de akkor még nem is ez volt a neve, ehelyett Központi Indóház néven “futott”, csak 1892-ben nevezték át Keleti pályaudvarra.
(Fotó: MÁV)