A most felfedezett új fafajtára, a midwood-ra, vagy magyarul középfára akkor bukkantak a kutatók, amikor a tulipánfák faanyagát vizsgálták. Mint azt a New Scientist leírja, a felfedezés lényege, hogy a most talált egyedi tulajdonságok a tanulmányozott fastruktúrát az eddig hagyományosan már ismert kemény- és puhafa közé helyezik. Jan Łyczakowski, a lengyelországi Jagelló Egyetem kutatója és csapata alapos elemzést végeztek alacsony hőmérsékletű pásztázó elektronmikroszkóppal: 33 fafaj mintáit vizsgálták a kutatás során, amelyeket a Cambridge-i Egyetem botanikus kertjéből szereztek be.
A tanulmány szerint a keményfák, mint például a tölgy és a nyír, általában körülbelül 15 nanométeres makrofibrillákkal rendelkeznek, míg a puhák, mint a fenyő és a luc, ennél nagyobb, 25 nanométert meghaladó makrofibrillákból épülnek fel. Ezzel szemben a tulipánfák, különösen a Liriodendron nemzetség, köztes méretű, körülbelül 20 nanométeres makrofibrillákból áll – ilyet pedig eddig senki sem rögzített. Ez a váratlan felfedezés arra késztette a kutatókat, hogy alaposabban megvizsgálják e fák különleges adottságait.
A tulipánfák – ezek közül is a Liriodendron tulipifera és a Liriodendron chinense –, a gyors növekedésükről és a magas szén-dioxid-megkötő képességükről ismertek, így ideálisak a szénmegkötési projektekhez. Ezek a fák körülbelül 30-50 millió évvel ezelőtt váltak el közeli rokonaiktól, a magnóliáktól, az akkori jelentős, légköri szén-dioxid szint csökkenés idején.
Łyczakowski azt feltételezi, hogy a különleges középfa struktúra valószínűleg egy olyan adaptáció eredménye, amely lehetővé tette a szén-dioxid hatékonyabb felszívódását a csökkenő légköri szintek mellett. A csapat jelenleg annak lehetőségét vizsgálja, hogy bio-mérnöki módszerekkel olyan fákat hozzanak létre, amelyek középfa jellegű makrofibrillákkal rendelkeznek, így megnövelhetnék ezen fák szénmegkötési képességét.
Egy ilyen biotechnológiai áttörés értelemszerűen jelentős mértékben járulna hozzá az éghajlatváltozás mérséklésére irányuló erőfeszítésekhez, mivel olyan fafajokat tudnánk ültetni, amelyek sokkal hatékonyabban képesek a légkörből kivont szenet eltárolni.
(A cikkhez használt kép illusztráció, forrása: Pixabay/RococoNeko)
Elektromos Macan
A klasszikus Porsche formanyelv előremutató átdolgozásával a teljesen elektromos Macan már első pillantásra szemlélteti saját lelkületét. Legyen szó városi használatról vagy ingázásról, a teljesen elektromos Macan elemében van mindenhol, különösen, ha az egyéniség is számít.
IRÁNY A KONFIGURÁTOR
Panamera Sport Turismo E-Hybridek
Minden, amit a Panamera tud, plusz még több. Ötszemélyes utastér óriási csomagtartóval és kategóriaelső variálhatósággal. Tisztán elektromos közlekedés vagy éppen 680 lóerő – amire Önnek éppen szüksége van.
IRÁNY A KONFIGURÁTOR
Panamera E-Hybridek
A V6-os vagy V8-as benzines turbómotor már önmagában elképesztő menetteljesítményeket hoz, de itt elektromotor is csatlakozik hozzájuk. Az eredmény: akár 680 lóerő és kimagasló sportosság. A luxus alapfelszereltség.
IRÁNY A KONFIGURÁTOR
Cayenne Coupé E-Hybridek
A sportautó a terepjárók között. A Cayenne Coupé nem köt kompromisszumokat, de még érzelmesebb kapcsolatot teremt. A 462 vagy 680 lóerős konnektorról tölthető hibrid hajtáslánc már csak hab a tortán.
IRÁNY A KONFIGURÁTOR