A Meta bemutatta az első VR-szemüveget, amelyet már kifejezetten a metaverzumhoz fejlesztettek

2022 / 10 / 15 / Bobák Áron
A Meta bemutatta az első VR-szemüveget, amelyet már kifejezetten a metaverzumhoz fejlesztettek
A Meta a legújabb szemüvegével rendesen beárazta a metaverzumot: a Quest Próért csaknem 650 ezer forintot kérnek, cserébe a szemüveggel már nem csak a virtuális valóságban mászkálhatunk három dimenzióban, de kiterjesztett valóság funkciókkal is rendelkezik és a szemmozgásunkat is képes érzékelni.

Hogy a Meta szempontjából mennyire fontos termékről van szó, azt mi sem jelezhetné jobban, mint hogy a Quest Prót maga Mark Zuckerberg mutatta be, aki a Facebook tavalyi átnevezése óta úgymond a metaverzum arca lett, és rendszeresen számol be a legújabb fejlesztésekről. Ezzel nem kis kockázatot is vállal, hiszen a cég tényleg szinte mindent egy lapra téve ment rá arra, hogy a koncepciót sikerre vigye: a Meta bő másfél év alatt 15 milliárd dollárt költött a metaverzummal kapcsolatos fejlesztésekre, miközben a hírek szerint a projekt közel sem halad döccenőmentesen. A The New York Times például nemrég egy hosszabb cikkben számolt be arról, hogy a Meta saját virtuális valóság platformját, a Horizon Worldsöt még maguk a vállalat dolgozói sem szívesen használják és egyelőre csak nagyjából havi 300 ezer aktív felhasználóval rendelkezik annak ellenére, hogy a Meta előző VR-szemüvegéből, a Quest 2-ből becslések szerint mintegy 21 millió darabot adtak el. Zuckerberg eddig mindig igyekezett eltávolítani magától a Facebook rázósabb ügyeit, az olyan, nagy port kavart eseményekről, mint a Cambridge Analytica botrány vagy a Facebook belső dokumentumainak tavalyi kiszivárogtatása mindig következetesen a cég más képviselői nyilatkoztak helyette, de ha a Metaverzum bukás lesz, azt egész biztosan mindenki az ő nevéhez fogja kötni.

Bár a legtöbb virtuálisvalóság-platform eddig sem kizárólag a VR-szemüvegekre támaszkodott, a Meta pedig éppen a Quest Pro bemutatásával egyidőben jelentette be, hogy a Horizon Worlds hamarosan PC-n és mobilon is elérhető lesz, a legteljesebb felhasználói élményt az ilyen programok kétségkívül VR-szemüveggel nyújták, amelyek a háromdimenziós megjelenítésnek, a mozgásérzékelésnek és egyéb, az immerziót növelő funkcióknak köszönhetően sokkal közelebb hozzák a virtuális valóságot a valódi világhoz. Ebből a szempontból pedig a Quest Pro fogadtatása kulcsfontosságú lehet a Meta távlati terveire nézve, hiszen ez az első olyan VR-szemüveg, amit már azután mutattak be, hogy Zuckerberg tavaly októberben bejelentette a cég új irányvonalát, ennek megfelelően pedig az új készüléket már kifejezetten a metaverzum igényei szerint fejlesztették.

Kamerák mindenhol

Bár arról, hogy pontosan mit is jelent a metaverzum, még ma is széles körű viták zajlanak, az alapján, amit a Meta kommunikál, legegyszerűbben talán úgy lehetne összefoglalni, hogy az internetnek egy olyan új formája, ami már nem weboldalakon alapul, hanem a virtuális és a kiterjesztett valóság ötvözésével tulajdonképpen egy komplett digitális világgá áll össze. Ennek megfelelően a Meta számára természetesen fontos szempont volt, hogy az új sisak már ne csak VR-képességekkel rendelkezzen, de az úgynevezett kiterjesztett (AR) és kevert (MR) valóságra jellemzően a valódi világra kivetített virtuális objektumok megjelenítésére is képes legyen. A Quest Prónak ez az egyik legnagyobb újdonsága, ugyanis a szemüveg a rajta elhelyezett nagy felbontású kamerák segítségével a valódi világot is képes megjeleníteni a kijelzőn, így nem csak VR, hanem AR (avagy a használt alkalmazástól függően MR) funkciókkal is rendelkezik - írja a készülékről a The Verge. A szemüvegnek ezt a képességét nyilván számtalan különböző területen lehet majd hasznosítani, de hogy csak egy konkrét példát említsünk: az irodában nem kell egy több monitorból álló munkaállomást felállítani, hiszen a szemüvegben annyi virtuális monitort rakhatunk egymás mellé és alá, amennyit csak akarunk, mindeközben viszont sokkal inkább kapcsolatban tudunk maradni a külvilággal is, mintha egy szimpla VR-sisakot használnánk.

A Quest Pro fejlesztői arra is komoly hangsúlyt fektettek, hogy a felhasználók az eddiginél kényelmesebben léphessenek kapcsolatba a virtuális világgal, így a készülék új kontrollereket is kapott, amelyek a LED-es fények helyett már kamerák segítségével érzékelik a mozdulatokat, és jóval praktikusabbak is, mint a korábbi VR-szemüvegekhez készült irányító eszközök. Az új kontrollerek gyenge pontja, hogy mivel elem helyett immár akkumulátorral működnek, így viszonylag gyakran kell őket tölteni, de mivel maga a sisak a hírek szerint csupán egy-két órányi folyamatos használatot tesz lehetővé, ez vélhetőleg nem fog komoly problémákat okozni.

A kamerák rendkívül széles elterjedése az otthonokban eddig is gyakran vetett fel adatbiztonsággal kapcsolatos kérdéseket, és az egész biztos, hogy nem a Quest Pro lesz az az eszköz, ami megnyugtatja majd a felhasználók privát szférájáért aggódó jogvédőket. A Meta ugyanis nem csak a VR-szemüveg külső részére és a kontrollerekbe rakott kamerákat, de jutott néhány kamera a készülék belsejébe is, ami a felhasználók arcát és szemmozgását figyeli. Hogy ez mi mindenre lesz jó, az nyilván azon is múlik, hogy a szoftverfejlesztők mit kezdenek a lehetőséggel, de a Meta szerint a technológia többek között lehetővé teszi a foveated rendering eljárást, amivel jelentős számítási kapacitás szabadítható fel. Ez a megoldás röviden annyit takar, hogy attól függően, hogy hova nézünk, a Quest Pro képes csökkenteni a periférián megjelenő képek minőségét, így optimalizálva a saját működését. Az arcérzékelésnek a Horizon Worldsben is lesz kézzelfogható előnye, hiszen az avatárok (vagyis a felhasználók virtuális énjei) immár különböző arckifejezésekre is képesek lesznek, például tudnak majd mosolyogni, kacsintani és a szemöldöküket felhúzni attól függően, hogy éppen milyen arcot vág a sisak viselője.

VR-szemüveg egy csúcskategóriás telefon áráért

Bár a Quest Pro hivatalosan csak a Quest 2 továbbfejlesztett verziója, vagyis nem egy teljesen új kategória, a Meta elég sok változtatást eszközölt a szemüvegen. Az 1920x1800 képpontos felbontású LCD panelek a cég állítása szerint sokkal vékonyabbak, a kontrasztarányuk és a pixelsűrűségük pedig jelentősen fejlődött, így a Meta szerint az apró dolgok (például szövegek) is sokkal élesebben láthatóak benne. A készülék számítási kapacitása is jelentősen nagyobb, mint a Quest 2-é, hiszen már a Qualcomm legújabb, Snapdragon XR2+ névre keresztelt chipkészlete található benne, ami mellé 12 GB RAM-ot és 256 GB tárhelyet pakoltak a szemüvegbe. Bár 722 grammos tömegével a Quest Pro még az elődjénél is jóval nehezebb, a Meta, amennyire lehetett, igyekezett kényelmesebbé tenni a viselését: ennek jegyében az akkumulátor a készülék hátuljára került, a szemüveg stabilitásáról pedig pántok helyett egy a homlokra illeszkedő, párnázott elem gondoskodik.

A számos újítás ellenére az szinte borítékolható, hogy a Meta Quest Pro nem lesz olyan tömegtermék, mint a Quest 2 volt, hiszen 1500 dolláros (vagyis közel 650 ezer forintos) árával az új szemüveg közel négyszer annyiba kerül, mint a két évvel ezelőtt bemutatott modell. Ennek tükrében nem meglepő, hogy a Meta is elsősorban a vállalati felhasználás előnyeit hangsúlyozta a szemüveggel kapcsolatban, hiszen egy nagyvállalat sokkal inkább megengedhet magának egy ilyen kiadást, mint egy hobbifelhasználó, aki valószínűleg amúgy is kevésbé használná ki a készülék extra funkcióit. A Quest Prót Magyarországon egyelőre nem, 22 országban viszont már most is elő lehet rendelni, a termék kiszállítása pedig október 25-én fog megkezdődni.

(Fotó: Meta)

A metaverzum árnyékos oldala - a digitális vadnyugaton az álmok és a rémálmok is valóra válhatnak Börtönre is ítélhetik, aki az avatárja mögé bújva próbálja áthágni a szabályokat.


Színarany bevonatú emlékérem most 65% kedvezménnyel, csak 4.990 Ft-ért!
II. Rákóczi Ferenc születésének 350. évfordulója alkalmából kibocsátott színarany bevonatú emlékérem.
Először lőttek ki hajót sínágyúval – és nem az amerikaiak voltak
Először lőttek ki hajót sínágyúval – és nem az amerikaiak voltak
Először lőttek éles célpontra hajóra szerelt sínágyúval, látványos mérföldkőhöz érve az elektromágneses fegyverfejlesztésben.
Hamarosan időkristályokkal fogunk fizetni
Hamarosan időkristályokkal fogunk fizetni
Az első, szabad szemmel is látható időkristályok fényben „pszichedelikus tigriscsíkokként” villannak fel.
Ezek is érdekelhetnek
HELLO, EZ ITT A
RAKÉTA
Kövess minket a Facebookon!
A jövő legizgalmasabb cikkeit találod nálunk!
Hírlevél feliratkozás

Ne maradj le a jövőről! Iratkozz fel a hírlevelünkre, és minden héten elküldjük neked a legfrissebb és legérdekesebb híreket a technológia és a tudomány világából.



This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.