A japán űrügynökség (JAXA) legújabb holdprogramja során útnak indították a holdi mesterlövészt, azaz a SLIM űreszközt az égitest irányába, amellyel a JAXA a landolást speciális módon igyekszik megvalósítani és minden korábbinál precízebben meghatározott ponton igyekeznek letenni a leszállóegységet a felszínen. A becenevét erről a pontosságról kapó űreszközzel a leszállást a hasonló manővereknél megszokott több kilométeres terület helyett körülbelül 100 méteres pontossággal jelölik ki és, ha minden a tervek szerint megy, ezen a körön belül ér felszínt majd az eszköz. Siker esetén Japán lesz az ötödik nemzet, amely leszállóegységgel landol az égitesten. Az egység egy apró robotot, a Sora Q-t is magával viszi, amivel további felméréseket végeznek a Holdon.
A SLIM (Smart Lander for Investigating Moon) az XRISM misszió űreszközével együtt utazásmegosztó rendszerben indult helyi idő szerint szeptember 7-én reggel 8 óra 42 perckor a Tanegashima Űrközpontból egy H-IIA rakétával (H-IIA F47) és a JAXA jelentése szerint a Kanári-szigeteken található Maspalomas Állomáson keresztül már visszajelzést is kaptak a SLIM-től, ami egyelőre kielégítő állapotban van. A leszállóegység azonban még nagyon távol jár attól, hogy a Hold közvetlen közelébe kerüljön: ehhez egészen a jövő év elejéig kell várni, a landolást nagy valószínűséggel januárban valósítják meg. A hosszú utat az üzemanyaggal való takarékoskodás indokolja, így az űreszköz mindössze 700 kilogrammos összsúllyal tudott indulni a küldetésre.
A JAXA tervei szerint a misszió során demonstrált precíz holdra szállás megnyithatja az utat a későbbi, még távolabbi égitesteken való landolások sikere előtt, amelyek alatt a jövőben már nem a könnyű elérhetőség határozza meg a leszállási helyszínt, hanem az, hogy hol érdemes vagy tudományos szempontból hasznos az űreszközöket letenni.
(Fotó: JAXA)
Cayenne Coupé E-Hybridek
A sportautó a terepjárók között. A Cayenne Coupé nem köt kompromisszumokat, de még érzelmesebb kapcsolatot teremt. A 462 vagy 680 lóerős konnektorról tölthető hibrid hajtáslánc már csak hab a tortán.
IRÁNY A KONFIGURÁTOR
Panamera E-Hybridek
A V6-os vagy V8-as benzines turbómotor már önmagában elképesztő menetteljesítményeket hoz, de itt elektromotor is csatlakozik hozzájuk. Az eredmény: akár 680 lóerő és kimagasló sportosság. A luxus alapfelszereltség.
IRÁNY A KONFIGURÁTOR
Taycan modellek
A Porsche első elektromos autója és az autózás új korszakának kezdete. Rendkívüli hatékonyság és családbarát méretek akár 761 lóerővel, akár 463 kilométeres hatótávval és számos világújdonsággal.
IRÁNY A KONFIGURÁTOR
Panamera Sport Turismo E-Hybridek
Minden, amit a Panamera tud, plusz még több. Ötszemélyes utastér óriási csomagtartóval és kategóriaelső variálhatósággal. Tisztán elektromos közlekedés vagy éppen 680 lóerő – amire Önnek éppen szüksége van.
IRÁNY A KONFIGURÁTOR