Megérkezett az év legvitatottabb iPhone újítása, az Alkalmazáskövetés átláthatósága

2021 / 04 / 28 / Pőcze Balázs
Megérkezett az év legvitatottabb iPhone újítása, az Alkalmazáskövetés átláthatósága
Aki szoftvert frissít az iPhone-ján, mostantól időről időre el kell, hogy gondolkozzon a digitális szolgáltatások jövőjéről. Az Apple ugyanis élesítette vitatott megoldását, az Alkalmazáskövetés átláthatósága funkciót. Tim Cook azt állítja, hogy a magánéletünket védik - Mark Zuckerberg azt mondja, hogy a kisvállalkozásokat teszik tönkre.

Hétfő óta elérhető az Apple mobil operációs rendszerének, az iOS-nek az új, 14.5-ös verziója. Bekerült a szoftverbe az "Eltérő bőrtónusok támogatása az egyes személyek esetében a csókolózó párokat és a szívvel látható párokat ábrázoló emojik összes variációjában", sőt, az iPhone-unkat már az óránkkal is fel tudjuk oldani, de ami talán még fontosabb, hogy a Facebook és az Apple közti háborúnak elkezdődött az eddigi legfontosabb csatája.

A Facebook javarészt abból él, hogy sokat tud a felhasználóiról, és ezzel a tudással lehetővé teszi hirdetőknek, hogy minél pontosabban célozzák a reklámjaikat azokra, akik nyitottak lehetnek a termékeikre, szolgáltatásaikra. Az adatgyűjtés egyik eszköze, amellett például, hogy mi magunk lájkolunk, kommentelünk, kattintunk bizonyos témákra, az, hogy a telefonjainkon megfigyelik, hogy hogyan viselkedünk, mit csinálunk más alkalmazásokban. Ahhoz, hogy ezt a gyakorlatukat folytassák, mostantól engedélyt kell kérniük az iPhone tulajdonosoktól.

"Kiállunk az Apple-lel szemben a kisvállalkozásokért"

- írta a Facebook a The Wall Street Journalben megjelent egészoldalas hirdetésben, kiemelve, hogy jól célzott reklámok híján szerintük bevételektől esik el a KKV-szektor. "Ha egy üzlet arra épül, hogy félrevezesse a felhasználókat, vagy adatokkal éljen vissza, vagy olyan választásokat kínáljon fel, amelyek valóban nem is azok, az nem dicséretet érdemel. Hanem reformokat." - mondta Tim Cook egy adatvédelmi konferencián, minden bizonnyal Zuckerbergékre célozva.

Az Apple és a Facebook alapvetően mást gondol arról, hogy hogyan működjenek a digitális szolgáltatások. Cupertinóban azt vallják, hogy a magánszféra alapvető emberi jog, és mindent ennek rendelnek alá. Így viszont lemondanak arról, hogy jól célzott reklámokkal szerezzenek bevételeket, hogy ezzel esetleg csökkentsék a termékeik, szolgáltatásaik gyakran elég magas árát. A Facebook ennek a teljes ellenkezőjét gondolja: legyen minden ingyenes és mindenkinek hozzáférhető, még ha az ingyenességnek valójában az is az ára, hogy a rólunk gyűlő adatokat áruba bocsátva keresik meg a szerverre valót. És bár a Facebook aktuális kampánya az Apple ellen a Harvard Business Review szerint "félrevezető", jogvédők szerint "nevetséges", az biztos, hogy mindkét érvelésnek akadnak támogatói. Vannak, akik azt mondják, szívesebben fizetnek azért, hogy a technológiai vállalatok minél kevesebbet tudjanak róluk - és vannak, akiknek fontosabb, hogy egy telefon vagy szolgáltatás olcsóbb legyen, még ha ezért le is mondanak a privát szférájuk egy kisebb-nagyobb szeletéről. Érdekes lesz látni, hogy a következő hetekben az iPhone tulajdonosok hány százaléka teszi le a voksát utóbbi vízió mellett, ha ennyire direkten nekik szegezik a kérdést.

Nem ez volt az első csapás, de ez lehet a legnagyobb

Korábban már beszámoltunk arról, amikor az Apple elkezdte publikálni, hogy melyik alkalmazás milyen adatokra kíváncsi rólunk; ekkor derült ki, hogy míg a chatprogramok közül a Signal gyakorlatilag semmire, addig a Facebook Messengerének a listája nyolc és fél képernyőnyi hosszú. Amikor a Google Chrome-jában várható, szintén megfigyelésellenes változásokról írtunk, azt is megemlítettük, hogy a webes adatgyűjtés megnehezítésén már hosszú évek óta dolgozik az Apple, bár ezt a legtöbb iPhone és Mac tulajdonos talán észre sem vette. Most végre kiderülhet, hogy a felhasználókat mennyire érdekli a privát szférájuk, ahogyan az is, hogy a Facebook valóban rosszabb szolgáltatást tud-e csak nyújtani a hirdetőinek, ha a temérdek adatforrásából egy elapadni látszik.

(Fotó:  Roy Rochlin/WireImage/Getty Images, Unsplash)

További cikkek a témában:

Az Apple az oroszoknak, a Twitter a törököknek hódolt be Egyre nehezebb a dolga a tech cégeknek a világ kormányainak akaratával és elképzeléseivel szemben.

Nagyképű vagyok, ha mindig megveszem a legújabb iPhone-t? Miután az Apple tavaly bemutatta az iPhone 12-t, becslések szerint már az első huszonnégy órában kétmillió rendelés érkezett a készülékre: pszichológusok szerint négy ok miatt akkor sem tudunk ellenállni a csábításnak, ha még az előző telefonjuk is kifogástalanul működik.

A Facebook megkérdez majd saját hírfolyamunkról, több kontrollt kaphatunk Facebook hírfolyamunk kezelése hosszú évek óta nincs igazán a kezünkben, és a vállalat most azt ígéri, hogy változtat ezen a minimum megkérdőjelezhető gyakorlaton.


Szó szerint faragni lehet a fényt ezzel a nanoeszközzel!
Szó szerint faragni lehet a fényt ezzel a nanoeszközzel!
„Ha a fényt ilyen hatékonyan és dinamikusan tudjuk irányítani, akkor gyakorlatilag bármit megtehetünk vele.”
Hihetetlen, őrület, de élő madarakra is lehet adatot menteni!
Hihetetlen, őrület, de élő madarakra is lehet adatot menteni!
Furán hangzik, pedig igaz.
Ezek is érdekelhetnek
HELLO, EZ ITT A
RAKÉTA
Kövess minket a Facebookon!
A jövő legizgalmasabb cikkeit találod nálunk!
Hírlevél feliratkozás

Ne maradj le a jövőről! Iratkozz fel a hírlevelünkre, és minden héten elküldjük neked a legfrissebb és legérdekesebb híreket a technológia és a tudomány világából.



This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.