Már repülhet is a fúziós űrhajtómű

2024 / 03 / 27 / Felkai Ádám
Már repülhet is a fúziós űrhajtómű
Felével növeli meg a tolóerőt ez a régi-új technológia.

A tényleges rakétatudomány és a sci-fi birodalma közötti határ ismét elmosódik – most épp a RocketStar magfúziós technológiával megerősített ionhajtóműve miatt. Ugyanakkor sietve tegyük hozzá: az a fúzió nem az a fúzió – vagyis nem a Naphoz hasonló csillagokat tápláló folyamatokról van szó, de a technológia így is 50%-kal növeli a tolóerő hatékonyságát – írja a New Atlas.

Az ionhajtás nem új, a története egészen 1964-ig nyúlik vissza, a Szovjetunió Zond 2 Mars-küldetéséig. Habár ez a misszió nem járt sikerrel a kommunikáció megszakadása miatt, a Zond 2 kísérleti ionhajtóművei – az impulzusos plazmahajtóművekként ismert típus – jelentős ugrást jelentettek. Ezek a hajtóművek egy egyszerű, de hatékony mechanizmuson alapultak, amely során egy elektromos ív (tehát két elektróda között létrejövő ívkisülés) elpárologtatott egy teflon dugót, ezzel állítva elő a tolóerőt. Habár a technológia nem terjedt el széles körben, a tervezés egyszerűsége és tartóssága miatt nem is tűnt el teljesen, és többen is kísérleteztek vele az évek folyamán, például a NASA a 2000-es Earth Observing 1 küldetésben.

Az ionhajtás történetében a fordulópontot az aneutronos magfúzió bevezetése jelentette, amely az amerikai légierő kutatólaboratóriumához (AFRL), valamint annak a kereskedelmi partnereihez köthető. Itt pedig visszatérünk a cikk elejéhez: tehát ez a fúzió nem a Napban zajló folyamathoz hasonlít, és így ahhoz sem, amit a fúziós erőművekben próbálnak energiatermelésre felhasználni. Abban a fúzióban ugyanis két hidrogén atom egyesül egy hélium atommá energiafelszabadulás kíséretében.

A RocketStar viszont a fenti megoldás helyett egy különleges keveréket – vizet és bórt – használ a hajtómű üzemanyagaként. Amikor ezt a keveréket elektromos ívvel megütik, a víz molekulái szétesnek, és a protonok (amelyek a hidrogén atomok magjai) nagy sebességgel ütköznek a bór atomokkal. Ez az ütközés egy nagyon instabil szén-12 molekulát hoz létre, amely gyorsan bomlik további részecskékre, ami folyamat során nagy mennyiségű energia szabadul fel, és ez az energia növeli aztán a hajtómű által létrehozott tolóerőt – vagyis ez képes tehát hatékonyabban mozgatni a űreszközt.

Az M1.5 FireStar Drive elnevezésű hajtóművet a D-Orbit OTV ION Satellite Carrier küldetései során még az idén bevetik. Ahogy Chris Craddock, a RocketStar vezérigazgatója mondta:

“Nagyon izgatottak vagyunk a kezdeti tesztelésünk eredményétől egy olyan ötlet kapcsán, amelyet csapatunk már egy ideje vizsgál. Egy floridai konferencián egy szalvétán felvázoltam ezt az ötletet, és leírtam Wes Falernek, a Miles Space alapítójának. Nagyon ügyesen tervezte meg mind az alaphajtóművet, mind a fúziós fejlesztést. Ezután megvásároltuk a Miles Space-t, és Faler most a műszaki igazgatónk. Úgyhogy most izgatott vagyok, hogy elővehetem a már eleve kiválóan működő tolómotorunkat, és a teljesítmény jelentős javulásával a fúziós képességgel továbbfejleszthetem.”

(Kép: RocketStar)


A következő 25 év - mítoszok, jóslatok és a valóság
A következő 25 év - mítoszok, jóslatok és a valóság
Európa legnagyobb jövőfesztiválja, a Brain Bar idén is megnyitja kapuit. A rendezvény a 21. század első negyedének elteltével arra a kérdésre keresi a választ: hogy fest majd az emberiség következő 25 éve. A diákok és pedagógusok számára ingyenes eseménynek szeptember 18-19-én a Magyar Zene Háza ad otthont.
Ez Ferenc pápa utolsó ajándéka az embereknek
Ez Ferenc pápa utolsó ajándéka az embereknek
Egyik járművét fogják különleges célokra felhasználni.
Ezek is érdekelhetnek
HELLO, EZ ITT A
RAKÉTA
Kövess minket a Facebookon!
A jövő legizgalmasabb cikkeit találod nálunk!
Hírlevél feliratkozás

Ne maradj le a jövőről! Iratkozz fel a hírlevelünkre, és minden héten elküldjük neked a legfrissebb és legérdekesebb híreket a technológia és a tudomány világából.



This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.