Már nyáron elkezdik a rakétahátizsákkal való mentést tesztelni a brit légimentősök

2022 / 03 / 29 / Bobák Zsófia
Már nyáron elkezdik a rakétahátizsákkal való mentést tesztelni a brit légimentősök
Az Egyesült Királyság Lake District nemzeti parkjában hetente átlagban 15-20 láb-, vagy kéztöréses eset történik, ezeket hamarosan már a Gravity Industries Jet Suitjával közlekedő légimentősök kezelhetik.

A GNAAS (Great North Air Ambulance Service) szervezet Észak-Angliában működteti légimentő szolgáltatását, ahol többek között helikopterek segítségével közelítik meg az időnként nehezen elérhető helyen lesérülő embereket. A légi járművek azonban nem tudnak bárhová eljutni, a pilóták sok esetben a baleset helyszínétől akár egy kilométeres távolságban tudják csak letenni a gépet, amelynek egyenletes felületre van szüksége a biztonságos landolásához. Emellett nem is mindig áll rendelkezésre elegendő helikopter, amelyeket elsősorban a súlyosabb sérültek mentésére küldenek ki. A mentősöknek így sokszor gyalogosan kell eljutniuk a betegekhez, több tíz kilónyi felszerelést cipelve a gyakran meredeken felfelé haladó ösvényeken.

A szervezet egyik tagja, Andy Mawson néhány évvel ezelőtt vetette fel azt az ötletet, ami potenciálisan megkönnyítheti a helyzetet és sokkal gyorsabb kiszállást tesz lehetővé bármilyen körülmények között:

a megoldást szerinte a jetpack használata jelentheti a nehezebb terepeken való munkák során.

Rakétahátizsákkal szállította a vérplazmát a NATO akciójában a Gravity Industries alapítója A jetpackek lehetséges katonai és mentési felhasználási módját tesztelték a szlovén hegyekben, hogy bizonyítsák: a rakétahátizsák megállja a helyét az akciók során.

A GNAAS az újfajta közlekedési forma életképességének tesztelése érdekében felkereste a Gravity Industriest, amelynek alapítója, Richard Browning rendszeresen repül különféle demonstrációkon az eszközzel. Browning 2020 szeptemberében Anglia Cumbria régiójában próbálta ki személyesen a rakétahátizsákkal való mentést egy szimulált baleset során és az eredmények azt mutatták, hogy a Jet Suit valóban hasznos eszköz lehet a mentők számára, különösen meredek emelkedőkön. Néhány részlet azonban még kidolgozásra várt, például, hogy az újfajta közlekedési eszköz használata közben hogyan tudják szállítani az orvosi felszerelést a mentősök, ami nem is olyan egyszerű feladat, tekintve, hogy a Jet Suit a felhasználó mindkét kezét lefoglalja és a háton sem marad hely a rakománynak. A megoldást a lábakra vagy mellkasra szíjazott tárolók jelentik, amelyekben több mint tíz kilónyi orvosi eszköz szállítható.

A másik akadályt az jelentheti, hogy a rakétahátizsákkal való repülés és egyensúlyozás begyakorlása speciális képzést igényel, de a szervezet néhány mentőse nem riadt vissza a kihívástól és az eszköz használatára alkalmas személyzet kiképzése már megkezdődött, sőt, a GNAAS elmondása szerint, Andy Mawson már be is fejezte a képzést és teljesítette az első szabadrepülését, valamint két további mentős is hamarosan repülési engedélyt kaphat. A Gravity Industries is fejlesztette azóta a rakétahátizsákot, amelyet most már teljes mértékben 3D nyomtatásos technológiával állítanak elő.

A következő lépést a helyszíni tesztelés és az éles helyzetekben való bevetés jelenti, amelyet nyáron kezdenek el az Egyesült Királyság Lake District nemzeti parkjában.

"A következő lépés [...] a mentősök repülési képességeit olyan szintre hozza, ahol lehetséges lesz a valódi működési tapasztalat felmérése - és valódi segítség érkezik a Jet Suit mentősök személyében Lake Districtben."

- jelentette be a GNAAS március 22-én.

Mawson elmondása szerint a jelenlegi 25-30 perc, ami a sérültekhez való eléréshez szükséges a légimentők számára a rakétahátizsákkal másfél percre csökkenhető és az eszköz emellett költséghatékony módját jelenti a közlekedésnek.
"Hegyimentő csapatok hívásait figyeljük, ezért sok olyan embert látunk a vezérlőpultunk képernyőin, akik megsérültek, valószínűleg ijedtek és nagy fájdalmak vannak, de nem esnek bele a sürgős ellátást igénylő esetek kategóriájába - a Jet Suit ötlete valójában innen származott." - mondta Mawson a GNAAS Business Club gyűlésén tavaly februárban - "A rakétahátizsák nagyon költséghatékony módja egy mentős feljuttatásának a hegytetőre, hogy azonnali segítséget nyújtson valakinek, aki eltörte a bokáját vagy a karját."

(Fotó: GNAAS)


A következő 25 év - mítoszok, jóslatok és a valóság
A következő 25 év - mítoszok, jóslatok és a valóság
Európa legnagyobb jövőfesztiválja, a Brain Bar idén is megnyitja kapuit. A rendezvény a 21. század első negyedének elteltével arra a kérdésre keresi a választ: hogy fest majd az emberiség következő 25 éve. A diákok és pedagógusok számára ingyenes eseménynek szeptember 18-19-én a Magyar Zene Háza ad otthont.
Ez Ferenc pápa utolsó ajándéka az embereknek
Ez Ferenc pápa utolsó ajándéka az embereknek
Egyik járművét fogják különleges célokra felhasználni.
Ezek is érdekelhetnek
HELLO, EZ ITT A
RAKÉTA
Kövess minket a Facebookon!
A jövő legizgalmasabb cikkeit találod nálunk!
Hírlevél feliratkozás

Ne maradj le a jövőről! Iratkozz fel a hírlevelünkre, és minden héten elküldjük neked a legfrissebb és legérdekesebb híreket a technológia és a tudomány világából.



This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.