Már majdnem útra készen áll a NASA első elektromos repülőgépe

2023 / 02 / 10 / Bodnár Barna
Már majdnem útra készen áll a NASA első elektromos repülőgépe
Az X-57 Maxwell nevű légi jármű nemrégiben sikeresen teljesített egy újabb kritikus tesztet, ezzel egy lépéssel közelebb került az első felszálláshoz, derül ki a NASA közleményéből. A teljes mértékben elektromos meghajtású gép motorvezérlői egy úgynevezett hőpróbán estek át, ami azért fontos, mert hitelesíti azok működőképességét szélsőséges időjárási körülmények között is.

A NASA egy XIX. századi, az elektromágnesesség területén jelentős eredményeket elérő skót fizikus után elnevezett X-57 Maxwell repülőgépének terveit először 2016-ban jelentették be, azóta számos átalakításon és fejlesztésen esett át, a jelenlegi a gép negyedik változata. Az amerikai űrhivatal projektjének célja egy széndioxid-kibocsátás nélkül repülni képes légi jármű megalkotása, a légi utazás gyorsítása, illetve a repülés hangerejének drasztikus csökkentése.

Az X-57 jelenleg két, 60 kilowattos elektromos fő hajtóművel rendelkezik, amelyek a szárnyak végén helyezkednek el, ezek mögött sorakozik a 12 kisebb, 10.5 kilowattos motor. A gép energiaellátását két, a pilótafülkében elhelyezett, 180 kilogrammos, léghűtéses lithium-ion akkumulátor biztosítja.

A szóban forgó, termikus tesztet a NASA clevelandi kutató központjában végezték el. A fő hajtóművek vezérlőit egy zárt, kísérleti kamrában mínusz 23 és plusz 63 Celsius fok között működtették, a szakértők szerint ugyanis ez az a hőmérsékleti intervallum, amely már a pilótával együtt végzett tesztrepülések során hathat az alkatrészekre. Mivel ezek a motorok hajtják a légcsavarokat, a rendszernek képesnek kell lennie repülés közben ellenállni a szélsőséges időjárási viszonyoknak. A szilícium-karbid tranzisztorokkal a vezérlők 98 százalékos hatékonysággal működnek a nagy teljesítményt igénylő felszállás közben és az utazósebesség elérése közben. A motorok nem termelnek túl sok felesleges hőt, így csupán a repülés közben átáramló levegővel hűthetők.

A két személyes, közel másfél tonna súlyú, 10 méteres szárnyfesztávolsággal rendelkező gép nem csak környezetvédelmi szempontból lehet jobb megoldás a fosszilis anyagokat használó légi járműveknél, de az elektromos meghajtásnak köszönhetően az X-57 üzemeltetésének költsége is jóval kisebb, mint a hagyományos repülőgépeké, igaz, egyelőre a teljesítménye is elmarad azokétól. Az X-57 hatótávolsága körülbelül 160 kilométer, repülési ideje pedig legfeljebb egy óra. A NASA azonban bizakodó, és hosszú távon gondolkodik, így számít az akkumulátor-technológia fejlődésére, amely remélhetőleg drámai módon növeli a repülőgép teljesítményét a következő években.


A NASA X-57 Maxwell elektromos meghajtású repülőgép IV. változata (Illusztráció: NASA)

A következő teszt, amelyet az X-57-nek teljesítenie kell a repülőképességi vizsgálat lesz a NASA kaliforniai Armstrong Repüléskutató Központjában. Úgy tűnik azonban, hiába a sikerrel zárt próbák, az elektromos repülőgép soha nem kerül majd forgalomba, ugyanis a projekten dolgozó fejlesztőcsapat kimerítette a rendelkezésére álló forrásokat. Az X-57 egy rendkívül ambiciózus kezdeményezés volt, számos buktatóval, a NASA éppen ezért nem gyakran fektet hasonló projektekbe, mondta Nick Borer, a NASA Advanced Concepts osztályának csoportvezetője.

Az űrhivatal számos egyéb fejlesztést is szponzorál, és bár eddig nagyvonalúan fedezte az X-57 költségeit is, azonban, mint mindenhol, itt is vannak prioritások, úgyhogy be kell fejeznünk a munkát, tette hozzá Borer. Ettől függetlenül, a fejlesztési folyamat közben számos olyan technológiai megoldást volt lehetőség megépíteni és letesztelni, amely a szakértők szerint kulcsfontosságú lesz a közeljövő fejlesztései során, és nagyjából 10-15 év múlva sor kerülhet az első, elektromos meghajtású, kis hatótávolságú repülőgépek forgalomba helyezésére.


Szó szerint faragni lehet a fényt ezzel a nanoeszközzel!
Szó szerint faragni lehet a fényt ezzel a nanoeszközzel!
„Ha a fényt ilyen hatékonyan és dinamikusan tudjuk irányítani, akkor gyakorlatilag bármit megtehetünk vele.”
Hihetetlen, őrület, de élő madarakra is lehet adatot menteni!
Hihetetlen, őrület, de élő madarakra is lehet adatot menteni!
Furán hangzik, pedig igaz.
Ezek is érdekelhetnek
HELLO, EZ ITT A
RAKÉTA
Kövess minket a Facebookon!
A jövő legizgalmasabb cikkeit találod nálunk!
Hírlevél feliratkozás

Ne maradj le a jövőről! Iratkozz fel a hírlevelünkre, és minden héten elküldjük neked a legfrissebb és legérdekesebb híreket a technológia és a tudomány világából.



This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.